Kaasuauto Ruotsista – Sampsa haki Volvon
Kaasuauto on edullinen ajaa. Helsinkiläinen Sampsa Rouhiainen päätti hyödyntää Ruotsin ehtymättömät vaihto-Volvojen markkinat ja haki Göteborgista Volvo V70 T5:n, jonka varustelu ei juuri jätä toivomisen varaa.
Kaasuauto on halpa ajaa ja siksi se kiinnostaa monia. Jos kysymyksessä olisi ollut mikä tahansa muu auto kuin Volvo, olisi Sampsa voinut hakea sen Saksastakin.
– Mutta kun haluaa nimenomaan Volvon, niin miksi lähteä merta edemmäs kalaan? Ruotsissa riittää valinnanvaraa ja auton hakee sieltä pikaisella viikonloppuvisiitillä. Omaa Volvoani lensin hakemaan lauantaiaamuna ja jo sunnuntaina olin takaisin. Saksaan lähtiessä summaan täytyy budjetoida enemmän matka- ja hotellikuluja, Sampsa sanoo.
Helpointa on, jos netistä etukäteen katsottu Volvo löytyy Tukholmasta.
– Silloin noutokeikka hoituu kuin elokuvissa. Vastaanottaja tulee Volvolla vastaan satamaan, kävelet ulos laivasta, heität autolla pienen koeajolenkin, teet kaupat ja ajat Volvon laivaan.
Tanskan kautta Göteborgiin
Mutta Sampsan auto ei löytynyt Tukholmasta vaan Göteborgista.
– Löysin auton Suomen Tori.fi –palvelua vastaavasta ruotsalaisesta autopalvelusta Blocket.se :stä. Se on Ruotsin suosituin autofoorumi. Koska Göteborgiin pääsee vain lentämällä, valitsin hukkareissun mahdollisuutta välttääkseni ja varmuuden vuoksi samalta suunnalta pari varavaihtoehtoa, jotka eivät olleet ihan yhtä hyviä kuin ykkösvaihtoehtoni.
Göteborgiin lentäminen suoraan Helsingistä olisi tullut kalliiksi, joten Sampsa lensi Helsinki-Vantaalta ensin Tanskaan ja Kööpenhaminaan ja jatkoi sieltä perille Göteborgiin junalla, missä myyjä oli Volvon kanssa rautatieasemalla vastassa.
– Olin ollut tiiviisti yhteydessä auton myyjän kanssa jo etukäteen ja työn kautta minulla oli paikan päällä Göteborgissa tuttava, joka kävi etukäteen katsomassa autoa ja vahvisti, että auto oli ainakin ulospäin katsottuna sitä, mitä myynti-ilmoitus lupasikin.
Ja se Volvo V70 T5 oli vuosimallia 2001, matkamittarilukema oli 220 000 kilometriä, väriltään tummansininen ja pelleiltään ruosteeton.
Varustelu ei juuri jätä toivomisen varaa: autosta löytyy mm. molemmille edessä matkustaville erikseen puhaltava automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, nahkasisustus, sähkösäätöiset etupenkit, kuskin penkki muistitoiminnolla, automaattilaatikko ja kesähelteillä mukavuutta lisäävä sähköinen kattoluukku.
Loppusumma 4300 euroa
Auto oli katsastettu ja edellisellä viikolla siihen oli tehty huoltokin. Lyhytkin koeajo riitti vakuuttamaan Sampsan.
– Tarkastus oli tietysti vain pintapuolinen, ei autoa voi tuollaisella reissulla ottaa ylös pukille vetoakseleiden ravistamista varten. Tarkistin ajossa, että automaattilaatikko toimii normaalisti eikä auto jätä alleen öljylätäkköjä.
Ainoastaan pakoputken takapöntössä olevan pienen vuodon Sampsa pystyi kuulemaan. Samoin kotona Suomessa hän huomasi, että moottorin kannatinkumi oli hieman väljä.
– Mutta kannatinkumin pystyy vaihtamaan kuka tahansa 15 minuutissa, jos lenkkiavain pysyy kädessä, kustannuksiltaan se on noin 50 euron ongelma.
Sampsa laski jo etukäteen autolle veroineen ja matkakuluineen 4500 euron budjetin. Itse auton hinnan hän sai tingittyä tasan 30 000 kruunuun, eli noin 3200 euroon.
– Kun lasketaan valuutanvaihdon arvioimaani pienemmät kulut, tulee auton kokonaiskustannukseksi arviolta ehkä 4300 euroa, eli 200 euroa budjetoimaani vähemmän. Verotuspäätös on vielä tulematta, mutta Trafin sivuilta tekemieni laskelmien perusteella sen pitäisi jäädä noin 800 euroon.
1500 euron säästö
Ajo Göteborgista Tukholmaan ja laivasatamaan korkeapaineturbolla varustetulla ja 250-hevosvoimaisella Volvolla oli Sampsalle juhlaa.
– Arkisin ajan muunmerkkisellä työsuhdeautolla, mutta minulla oli ollut jo aiemmin perheessä kakkosautona vuosimallin 2000 Volvo S40 T4. Se oli helppo ja vaivaton auto ylläpitää, siihen oli myös hyvin varaosia tarjolla. Eikä sitä tarvinnut kauan myydäkään. Tämän T5:n halusin, koska se on suuri ja todella mukava auto, jossa riittää myös puhtia.
Sampsan nyt hankkima V70 T5 menee paitsi hänelle itselleen eräänlaiseksi harrasteautoksi, myös perheen kakkosautoksi vaimon käyttöön.
Suomessa vastaavasta Volvosta pyydetään yleisesti noin 6000 euroa.
– Eräs sukulainen ihasteli tätä Volvoa huudahtamalla, että olen tehnyt jonkun pilkkuvirheen, kun kerron näin upean auton hinnaksi 4500 euroa, hän uskoi että perästä puuttui yksi nolla, Sampsa naurahtaa.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa