Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo S80 – Toisen polven Volvo S80 ei vielä ole museo

Julkaissut:

|

30.6.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo S80 – Toisen polven Volvo S80 ei vielä ole museo

Vuonna 2007 markkinoille tullut toisen polven Volvo S80 näyttää edeltäjäänsä sirommalta, mutta on todellisuudessa kuitenkin iso ja tilava auto.

Toisen polven Volvo S80 tuli markkinoille vuonna 2007. Porrasperäinen iso Volvo ei kuitenkaan ole mikään hitti, joten vähemmän trendeistä piittaava seniori voi saada hulppeaa kyytiä edullisesti.

Koeajossa käytetty Volvo S80. Niko Leskinen Järvenpäässä ja Jyväskylässä toimivasta Vaihtoautomaasta myöntää, että ison Volvon kohdalla porrasperäisyys heikentää kysyntää ihan toisella tavalla kuin esimerkiksi BMW:n 5-sarjan, Mercedes-Benzin E-mallien ja Audin A6-mallien kohdalla.

Ulkoisen olemuksen imago on selvästi hieman vanhahtavampi, vaikka auto sinänsä on ajettavuudeltaan ja sisäfiilikseltään moderni.

Ehkä iso porrasperäinen Volvo jo kahdeksanvuotiaanakin tuo mieleen vaikkapa epäonnisen ja ylivelkaantuneen, myös keski-iän ylittäneen perusyrittäjän. 5-sarjan Bemari taas herättää samanikäisenäkin ehkä mielikuvia räyhäkkäästä mainostoimistomiehestä.

Vähemmän ”mediaseksikäs”

–Toisenkaan polven S80 ei ole parhaita myytäviä, en ottaisi halliin riemusta kirkuen sellaista. Myyntiaika on selvästi pidempi kuin Volvo V70-famarilla.

Koeajoon otettu auto osoitti, että autossa sinänsä ole mitään vikaa. 220 000 kilometriä ajettunakin toisen polven S80 tarjoaa muhkeaa kyytiä ja rauhoittavan modernin tunnelman.

Maalta tulleena edesmenneen Volvo-miehen poikana ja nyt jo yli viisikymppisenä miehenä en edes yritä herättää itsestäni dynaamisia mielikuvia. Päinvastoin, mieluummin olisin arvokkaasti ikääntyvä patu. Siksi voisin hyvinkin ostaa autokseni ison porrasperäisen vuosimallin 2007 Volvo S80:n. Se tuo mieleen erilaiset korkeat virkamiehet, joita tällaisilla isoilla Volvoilla on kyyditty iät ja ajat.

Porrasperäisen ison Volvon imago ei ole siis mediaseksikäskään.
–Jos joku kaahaa isot ylinopeussakot BMW:llä, auton merkki mainitaan usein lehtiuutisissa. Mutta jos samat sakot ajaa Volvolla, puhutaan uutisessa vain yleisluontoisesti autosta ja ilman mainintaa merkistä, Leskinen naurahtaa.

Tilava auto

Edellisen kerran koeajoin Kaasujalkaan ensimmäisen polven Volvo S80:n joitakin vuosia sitten, se taisi olla vuosimallia 2003 ja koeajoa tehdessä pitkälti toistasataatuhatta kilometriä ajettu. Silloin alla oli 2,5 litrainen bensaturbo. Käynnin jouhevuus hurmasi mielen heti.

Tämä toisen polven Volvo S80 on edeltäjänsä tavoin kookas, edustusluokan sedan, joka tarjoaa pitkille matkoille mukavaa ja jämäkkää kyytiä.

Hitaassa ajossa ohjaustuntuma jää pikkuisen etäiseksi, kyyti ei ole samalla tavalla ihan niin ”napakkaa” kuin saksalaisissa saman sarjan autoissa. Kehä III:lla perusajossa taas ajaminen oli hyvinkin jämäkkää ja suuntavakaata. 2.4-litrainen viisipyttyinen dieselikin tarjoaa äänetöntä kyytiä matka-ajossa. Tosin, kiihdytyksissä ja joutokäynnillä tulee selvemmin esille, että nyt konepellin alla jyskyttää diesel.

Rouheilla tienpinnoilla rengasmelu voimistuu, mutta ei missään vaiheessa häiritsevästi.

Ulkonäöltään tämä Volvo S80 on edeltäjäänsä sirompi. Oikeasti se on kuitenkin sisätiloiltaan tilava ja iso auto, kaksi istuu takana mukavasti, kolmekin kohtuullisen kivasti. Vaalea ja tyylikäskin sisustus luo rauhallisen tunnelman.

Tällä Volvolla oli ajettu jo 221 000 kilometriä. Ajossa se ei tuntunut. Tietenkään nahkasisustus ei ollut enää ihan ”pakasta vedetty”, mutta perustaltaan edelleen iskussa.

Sopii seniorille

Leskinen myöntää, että Jyväskylän korkeudella käytetty S80 on helpompi myydä kuin pääkaupunkiseudulla. Jyväskylästä 70 kilometrin päässä kasvaneena ymmärrän sen hyvin.

Isäukko aikoinaan, alkutalvesta1981 osti Volvo 244 D6:n, meidän auto oli Volvon henkilöautomallien ensimmäisiä dieseleitä, vieläpä 6-sylinterinen.

Isä löysi sen esittelyautona ja vuoden vanhana, matkamittarilukema oli 22 000 kilometriä. Sillä Volvolla isä ajoi kuolemaansa, syksyyn 2002 asti, eli 21 vuotta. Matkamittarilukema oli muistaakseni hieman vajaat 400 000 kilometriä. 6-sylinterinen dieselmoottori kesti reilut 300 000kilometriä, sen jälkeen Volvoon asennettiin bensiinillä käyvä vaihtomoottori.

Jos nyt itse ostaisin tämän 221 000 kilometriä ajetun S80:n, kestäisi useita vuosia, ennen kuin lasissa olisi edes se 300 000 kilometriä. Saisin 13 900 eurolla, siis uuden 3-sylinterisen pikkupäristimen hinnalla hulppeaa kyytiä.

Herkän kaasujalan öykkärille tämä Volvo ei ole oikea valinta. Parhaiten se sopii siedettäviä kilometrimääriä vuosittain ajavalle, hurjimmat menohalunsa jo menettäneelle seniorimiehelle. Tästä kielii myös edellisen omistajan CD-pesään jättämä humoristi Jaakko Tepon levy.

Ja nimenomaan miehelle: iso porrasperäinen Volvo ei oikein ole naisten auto.

Katsastustilastoissa sijaluku 80

A-katsastuksen hylkäystilastoissa vuosimallin 2008 Volvo S80 –mallit sijoittuivat vuonna 2014 yllättäen häntäpäähän. 98 auton joukossa se ylsi 80.sijalle.

A-katsastus antoi hylkäävän päätöksen 14,34 prosentille katsastukseen tulleissa kuusivuotiaista Volvo S80-autoista. Yleisimmin hylkäys liittyi seisontajarruun tai ohjauslaitteisiin. Keskimäärin näillä Volvoilla oli silloin ajettu 182 000 kilometriä.

Kuusivuotias farmarimalli Volvo V70 sijoittui A-katsastuksen tilastoissa selkeästi porrasperäistä ”veljeään paremmin”, se sijoittui sijaluvulle 42. ja hylkäysprosentti oli vain 8,31.

V70:n hylkäyspäätös liittyi yleensä ohjauslaitteisiin, seisontajarruun ja renkaisiin. Keskimääräinen niillä oli kuudessa vuodessa181 000 kilometriä, siis lähestulkoon sama kuin Volvo S80:lla.

Koeajettu Volvo S80
• Vuosimalli: 2007
• Mittarilukema: 221 000 km
• Moottori: 2.4-litrainen ja 5-sylinterinen diesel
• Tehot: 163 hv
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10 s
• Huippunopeus: 210 km/h
• Co2: 189 g/km
• Yhdistetty kulutus: 7,2 l / 100 km
• Hinta: 13 900 €
• Myyjä: Kamux, Vantaa

 

Teksti ja kuvat
Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle
Koeajovideo Volvo S60 T8 AWD – Edelleen yksi suosikkiautoista
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *