Kaasujalka

Marcus Grönholmin rallimuseo

Julkaissut:

|

16.2.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Marcus Grönholmin rallimuseo

Maailmanmestari Marcus Grönholmin privaattimuseo sijaitsee ”Bossen” kotitilalla Inkoossa. Kilpa-autokokoelma on sellainen, jollaisesta moni voi vain haaveilla.

”Olen kerännyt kaikenlaista rallitavaraa uran varrelta ja haaveilin yhtenäisestä paikasta. Jokunen vuosi sitten unelma toteutui, sain kaikki autot ja muistoesineet yhteiseen tilaan”, Marcus Grönholm avaa.

Kokoelman helmiin kuuluu kiistatta kaksi Peugeotin 206 WRC -mestaruusautoa vuosilta 2000 ja 2002. Tallissa myös Ford Focus WRC, jolla Grönholm yhdessä Mikko Hirvosen kanssa toi Fordille merkkimestaruuden inkoolaisen viimeiseksi jääneellä MM-kaudella 2007.

”Tosin kyseinen yksilö on ei ole aito WRC-auto, vaan tehtaan näyttelylaite. Sain sen hankittua kovan taistelun jälkeen tallipäällikkö Malcolm Wilsonilta. Hän ei olisi halunnut siitä luopua millään”, Grönholm naurahtaa.

Kilpa-autot on aseteltu siististi kahteen eri riviin erillisessä Grönholmin kotitilan rakennuksessa. Kokoelmasta löytyy WRC – autojen lisäksi Bossen vanha N-ryhmän Toyota Celica ja Ford Fiesta rallicrosshirviö sekä entisöityjä siviiliautoja.

”Työn alla on lisäksi Hangosta löytämäni N-ryhmän Lancia Delta Integrale. Osallistuin kyseisellä autolla ensimmäiseen MM-ralliini Jyväskylässä 1989. Auto entisöidään, maalataan ja teipataan alkuperäiseen väritykseen. Hauska sattuma, että auto löytyi lähes naapurista monen vuoden jälkeen.”

Grönholmin ohella muutamalla entisillä maailmanmestareilla on vastaavanlaisia automuseoita. Muun muassa Juha Kankkunen, Petter Solberg ja Didier Auriol ovat haalineet talliinsa menopelejä aktiivivuosiltaan.

Näyttelyn helmi

Fiat 131 Abarth Rally on museon todellinen helmi ja vierailijoiden suosikki. Kyseinen yksilö on tehtaan rakentama auto, kilpailuhistoriaa löytyy muun muassa Markku Alenin ohjastamana.

”Fiat on mahtava auto ja moottorissa on upeat soundit. Twin Cam Abarthin moottori kehittää 240 hevosvoimaa ja koneen imuäänet ovat hienoimmat tässä museossa. En ole mikään tekniikan tohtori, mutta kaikkiaan auto on upea. 1970-luvulla ralliautojen tekniikka oli erilaista kuin nykypäivänä, mutta tämä edustaa sen ajan huippua.”

”En ole itse ajanut koskaan kilpaa tällä autotyypillä, mutta pikkupoikana 1970-luvulla olin useasti vastaavanlaisen auton kyydissä. Isäni Ulf Grönholm ajoi samanlaisella autolla kilpaa viimeiset vuotensa”, Grönholm vakavoituu.

Maailmanmestarin isä kuoli Fiat 131 Abarth -autolla rallionnettomuudessa. ”Uffe” Grönholm ja kartanlukija Bob Rehnström menehtyivät tehdessään Hankirallia varten viimeistelyharjoituksia. Valitettava onnettomuus tapahtui keskellä yötä 26. helmikuuta 1981 Kirkkonummella.

”Haluan tällä autolla kunnioittaa isäni muistoa. Siitä on tullut kokoelman suosikkiauto. Sen muodot ja aggressiivinen ulkonäkö puhuttelevat. Löysin tämän yksilön rallikuljettaja Armin Schwarzin avulla Englannista. Se on tehtaan tekemä auto ja entisöity alkuperäiseen kuntoon. Ei näitä ole maailmassa montaa enää jäljellä. Harvinaisuuden takia auton arvo on noin 150 000 euroa.”

”En raaski tällä itse ajaa, sillä mahdollinen korjaaminen on haastavaa ja kallista. Räpätään sitten muilla autoilla. Pidetään Fiat 131 täällä kotimuseossa ja hyvässä kunnossa.”

Lippikset tallessa

Marcus Grönholmin museosta löytyy autojen lisäksi suuri määrä moottoriurheilun oheistuotteita. Palkintoja, valokuvia, taidetta, kypäriä, pienoismalleja, ajopukuja ja lehtileikkeitä. Kokonaisuus on vaikuttava.

”Olen pitänyt tallessa kaikki MM-sarjan podium-lippikset. Niitä aina kyseltiin, mutta pidin ne itsellä. Tuossa ne ovat nyt näkyvillä yhdellä seinällä. Kaikkiaan 62 palkintosijaa ja lippalakkia. Museosta löytyy kaikenlaista tavaraa, muun muassa Carlos Sainzin ajohansikkaat espanjalaisen viimeisestä MM-rallista”, Grönholm laskee.

MM-kausina inkoolainen voitti kaksi kuljettajien maailmanmestaruutta ja 30 osakilpailua. Kilpatalleina toimivat Toyota, Peugeot ja Ford. Grönholm ajoi MM-urallaan 540 erikoiskoevoittoa.

”Museo on privaattipaikka eikä se ole auki suurelle yleisölle. Järjestämme jonkun verran ryhmätilaisuuksia yrityksille talvikartingin merkeissä ja silloin tähän paikkaan on mahdollista päästä tutustumaan. Täällä ei voi oikein pitää avoimia ovia.”

Mestari on tyytyväinen museoonsa.

”Lisää autoja ei enää mahdu sisälle ja kaikki tärkeimmät yksilöt olen saanut hankittua. Jos eteen tulee joku sopiva auto, niin sitten harkitaan asiaa”, Grönholm päättää.

 

Mauri Nurmi

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *