Käytetty Audi S6 – Status meni, mutta arvokkuus säilyy
Statuksenkipeä velipoika ei taatusti läiski kannustavasti olalle, jos ajat sukutapaamiseen lähes 20 vuotta vanhalla Audi S6 Quattro Avant V8:lla. Mutta vaikka status olisikin mennyt, niin arvokkuus on tallella!
Päätoimittaja keksi, että lähdetään kruisailemaan tutusta autoliikkeestä kolatulla Audi S6 Quattro Avantilla vuosimallia 1996.
No, pakoputki hieman römpöttäen se kurvasi sillä meidän pihaan. Uudehkolla farmari-Focuksella ajava naapurinrouva katseli jalkakäytävää ohi kävellessään hieman vinoon hymyillen. Päätoimittajan löytö kun ei ulkoisesti nyt ollut varsinaisesti enää kuin ”pakasta vedetty”.
Reagoi kaasuun
Audilla oli ajettu jo melkein 300 000 kilometriä, tarkemmin ottaen 281 000 kilometriä. Ajan patina jo tuntui tietysti, kun autolla oli ikääkin jo 18 vuotta. Joitakin vuosia sitten ajoimme vuosimallin 1999 Audi A8:n, jonka kyyti oli leppoisan rullaavaa. tässä kun kaasu reagoi heti, kun jalkaa nosti pedaalilta.
Tekniikasta perillä paremmin oleva päätoimittaja tiesi kertoa sen auton luonteesta kuin iästä tai kilometreistä. S6 tuntuu kireämmältä, kun se on suunniteltu sporttiselle kuljettajalle, A8- ja A6-mallit isoillakin moottoreilla taas on suunniteltu herrasmiesnautiskelijalle leppoisampaan ajoon ja siksi käyntikin on ”hörisevän” juohevaa.
Koeajettu S6 oli mallia C4, joka tuli markkinoille 1994. Kesäkuusta 1994 eteenpäin S6:a sai 2,2-litraisena riviviitosena ja syyskuusta lähtien tehokkaampana 4,2-litraisella V8-moottorilla varustettuna versiona. Mallien valmistus loppui kesällä 1997.
Kallis uutena
Tämä on ollut julmetun kallis auto uutena, noin 117 000 euroa. S-malleja on aina saanut vain nelivedolla eli Quattroina. 280 hevosvoimaa 4.2-litraisesta moottorista tuntuu tänä päivänä aika uskomattoman vähältä, mutta kyllä silläkin nollasta sataseen 6 sekunnissa polkaisee. Huippunopeutta 4.2-litrainen 32-venttiilinen V8-bensamoottori kelasi 250 kilometriä tunnissa.
Mutta rakettimaista ei auton kiihtyvyys ole luonteeltaan, jos sitä vertaa tämän päivän autoihin. Mutta jotain iättömän jylhääkin vanhassa S6:ssa on. Mittarit näyttävät yhä tyylikkäiltä. Ja sähköllä tässä autossa on kaikki toiminut jo vuonna 1996.
Yhdistetty kulutus, sellaiset 11 litraa satasella, on auton aikakauteen, tehoon ja kokoon nähden jopa kohtuullinen. Tosin kaupunkiajossa tällä kyllä polttaa mennen tullen sellaiset 18 litraa satasella. Ohjaustunto on yhä herkkä ja täsmällinen, lähes 20 vuoden iästä huolimatta. Tasaisessa ajossa meno on vaivatonta ja iän huomioon ottaen yllättävän äänetöntäkin.
Lähempänä Audi 100:aa
Mutta eihän tällaisen Audin makuun pääse, ellei pääse luukuttamaan vähintään Vantaalta Mäntsälään ja takaisin.
S6 herätti vanhanakin lounasruokalan pihalla Vantaan Varistossa ihastusta. Tällaista autoa osaavat arvostaa vain ne, jotka autoista oikeasti jotain tietävät.
Itselle jäi vähän sellainen maku, että tällaiselle viisikymppiselle ukolle oikeampi valinta on sittenkin hieman hitaampi, pehmeämpi ja lupsakkaampi A8 tai A6 isolla V8-moottorilla. Ja tämä S6 on tavallaan viimeisiä vanhan polven Audeja: lähempänä Audi 100:aa kuin Audi A6:ta.
Rallia harrastava päätoimittaja sen sijaan liputti S6:n puolesta. Hienon harrasteauton tästä tietysti saa.
Koeajettu Audi S6
• Vuosimalli: 1996
• Malli: 4.2i V8 32V Quattro Avant
• Vetotapa: neliveto
• Vaihteet: automaatti
• Käyttövoima: bensiini
• Mittarilukema: 281 000 km
• Yhdistetty kulutus: 11 l/100 km
• Tehot: 290 hv
• Kiihtyvyys 0-100: 7,1 s
• Huippunopeus: 249 km/h
• Hintapyyntö: 3899 €
• Myyjä: Autosilta Jagro, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa