Kaasujalka

BMW Welt – Autofriikin matkailukohde Etelä-Saksassa

Julkaissut:

|

27.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW Welt – Autofriikin matkailukohde Etelä-Saksassa

Vasemmalla BMW Maailma, Keskellä museo (Munuainen), ja oikealla tehdasta

Münchenissä, Etelä-Saksassa sijaitsee autoilijan todellinen matkailu-unelma. Samalta alueelta löytyy nimittäin todellinen kolmen kirjaimen BMW-maailma. BMW Welt, museo sekä autotehdas.

BMW Welt (Maailma) avattiin vuonna 2007 ja sen jälkeen siitä on kasvanut kaupungin suosituin turistikohde. Vuositasolla rakennuksessa vierailee peräti kaksi miljoonaa autoilun ystävää. Valtavan kokoiseen tilaan on vapaa pääsy. Paikka sijaitsee aivan Olympia-puiston vieressä, legendaarisen stadionin välittämässä läheisyydessä.

Huikea lasilinna on Bayerische Motoren Werke AG -yhtiön monitoimirakennus, jossa firman asiakkailla on mahdollisuus tutustua erilaisten kokemusten ja näyttelyiden kautta BMW-, Mini- ja Rolls Royce-autoihin sekä nykytuotantoon. Vuositasolla rakennuksessa järjestetään yli 50 suurtapahtumaa sekä konserttia.

BMW Welt toimii myös jakelukeskuksena autoille, ja paikkaa pidetään yhtenä parhaista paikoista vastaanottaa tilaamasi BMW:n sen tarjoamien, vasta varten auton tilaajia varten suunniteltujen asiakaselämysten takia. Ihmiset ympäri maailmaa matkustavat paikalle jotta saavat luovutuksen uudelle autolleen juuri tässä paikassa. Rakennuksessa luovutetaan päivittäin peräti sata uutta autoa.

Maailma tarjoaa myös erilaisia BMW-kauppoja sekä tasokkaan Gourmet-tasoisen ravintolan. Tässä vaikuttavassa rakennuksessa kannattaa ehdottomasti pistäytyä, se ei jätä ketään kylmäksi.

Museokierrosta perään

Maailman vieressä sijaitsee autotehtaan museo. Se tarjoaa puolestaan katsauksen autonvalmistajan historiaan, yhtiön ajan myötä edistyneen teknisen kehityksen kautta. Museo avattiin olympialaisten yhteydessä vuonna 1972.

Mukana näyttelyssä on valtava määrä erilaisia laitteita. Nähtävillä on muun muassa moottoreita, turbiineja, lentokoneita, moottoripyöriä, kilpa-autoja sekä erilaisia konseptiautoja ja ajoneuvoja, joista kaikki eivät ole päätyneet tuotantoon. Nähtävillä on noin 120 laitetta jotka peilaavat tuotemerkin yli 90-vuotista taivalta. Kun itse vierailin museossa, niin käynnissä oli häikäisevä Rolls-Royce-erikoisnäyttely.

5000 neliön kokoisessa museossa kävellään spiraalinmuotoista näyttelyaluetta myöten alhaalta ylös ja se päättyy pieneen teatterisaliin ja interaktiivisiin näyttelyihin, joissa saa multimedian kautta lisää oppia autoilun maailmasta.

BMW Museo on kävijämäärillä mitattuna Münchenin kolmanneksi suosituin museonähtävyys. Vuositasolla siellä vierailee yli 400 000 kävijää.

Vaikuttava tehdas

Tehdaskierros BMW:n autotehtaassa on myös vaikuttava kokemus. Münchenin alkuperäinen tehdas työllistää yli 9000 ihmistä viidestäkymmenestä eri maasta. Se on pysynyt samalla paikalla jo vuodesta 1922 lähtien, alun perin siellä rakennettiin lentokoneen moottoreita sekä moottoripyöriä. Ensimmäiset autot valmistuivat kyseiseltä tehtaalta vuonna 1951 ja malli oli legendaarinen BMW 501.

Tehtaan koko on 500 000 neliötä ja alue sisältää runko-osaston, hitsausrobotit, maalaamon, moottorin asennuksen sekä viimeistelyosaston. Tehtaalla rakennetaan 3-sarjan eri malleja sekä 4-sarjan coupea, tahti on noin tuhat autoa per päivä. Lisäksi tehdas tuottaa päivätasolla yli tuhat moottoria. Münchenissä tehdään BMW:n peruskoneiden lisäksi myös M-sarjan tehokkaat ”erikoispannut” sekä Rolls-Roycen käyttämät V12-moottorit.

Auton kasaaminen on automatisoitu mahdollisimman pitkälle. Eläviä työntekijöitä näkee vasta auton viimeistelyvaiheessa. Parhaimmillaan peräti kaksitoista robottia työstää koria yhtä aikaa. 3-sarjan autossa on kaikkiaan lähes 6000 hitsausta tai juotosta. Kaikkiaan auton valmistaminen kestää noin 40 tuntia. BMW 3-sarjalainen sisältää kaikkiaan yli 10 000 osaa ja komponenttia. Johdotusta jokaisessa autossa riittää neljän kilometrin verran.

Saksalaiseen tyyliin laadun tarkkailuun sekä materiaalien kierrätykseen satsataan erityisen paljon huomiota. Kaikkiaan tehdaskierros on maallikolle opettavainen kokemus. Se on suositeltava keikka kaikille autoihmisille.

Teksti Mauri Nurmi

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?
Vinkit suksiboksin valintaan ja pakkaamiseen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *