Kaasujalka

Autonhoito on helppoa ja miellyttävää, kun sen oikein oivaltaa.

Julkaissut:

|

26.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autonhoito on helppoa ja miellyttävää, kun sen oikein oivaltaa.

Autonhoito aloitetaan tarkistamalla millaisessa kunnossa se on, minkälaista likaa siinä on ja missä kunnossa itse maalipinta on.

Tärkeää on, että eri vuodenaikoina syntynyt lika poistetaan oikeilla aineilla. Talvella suolasta, asfaltista piestä ja nastoista irronneesta metallipölystä, kurasta ja noesta syntynyt vaikea lika tarvitsee tehokkaat liuotinaineet. Liuotinainepesu vaatii öljynerotuskaivon

Pesu onnistuu parhaiten hiilivety- tai biohajoavilla, luontoa vähemmän rasittavilla liuottimilla. Liuotinainepesu tulee tehdä öljynerotuskaivoilla varustetussa paikassa. Liuotinpesun jälkeen on auto aina pestävä autoshampoolla. Toinen ja ehkä helpompi tapa poistaa vaikea lika auton maalipinnalta on pestä se Liuotinvahashampoolla, joka sisältää tarvittavan määrän liuotinta, shampoota sekä maalipintaa suojaavaa aitoa Carnaubavahaa. Kesällä jolloin lika on pääasiassa kuraa, nokea, pölyä pesuun soveltuu parhaiten perinteiset autoshampoot tai runsaasti Carnaubavahaa sisältävä Vahashampoo. Pesun jälkeen auto tulisi myös kuivata, jotta pintaan ei jäisi laikkuja kuivuneista vesipisaroista. Kuivausta helpottamaan on kehitetty erilaisia kuivauslastoja, keino- sekä aidosta lampaannahasta valmistettuja säämisköitä.

Aloita vanteista

Pesu tulisi kuitenkin aloittaa vanteista, joihin tarttuvan ja vaikeasti irrotettavan jarrupölyn pesu sujuu parhaiten Vannepesulla. Kesällä kuolleiden hyönteisten irrotus auton keulasta, peilien taustoista sekä tuulilasista käy tehokkaimmin ja maalipintaa vaurioittamatta Hyönteisirrotteella, jota ruiskutetaan käsiteltäviin kohteisiin ennen käsi- tai konepesua. Mikäli maalaamattomat muoviosat kuten puskurit, koristelistat ja peilien taustat näyttävät kauhtuneen harmailta niiden alkuperäisen värin voi palauttaa erikoisesti ulkopuolisten muoviosien käsittelyyn tarkoitetuille matan ja pölyähylkivän pinnan jättävillä muovinkirkasteilla.

Muista vahaus

Mikäli vesi ei helmeillyt pesun jälkeen maalipinnalla, pinta todennäköisesti tarvitsee suojavahauksen. Kunnollinen vahaus pari kertaa vuodessa antaa auton maalipinnalle erinomaisen suojan ilmansaasteita, likaa, auringon UV-säteilyä sekä lintujen ulosteiden aikaan saamia vaurioita vastaan. Vahaus tulee aloittaa maalipinnan analysoinnilla, koska markkinoilla on useisiin eri tarkoituksiin olevia vahoja. Parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi vahan valintaan kannattaa paneutua huolella. Uusille ja vastamaalatuille, hieman kiiltoaan menettäneille, uudehkoille sekä himmentyneille ja sään vaurioittamille pinnoille on kaikille omat erikoisaineensa. Lisäksi vielä kannattaa kiinnittää huomiota vahojen erilaisiin puhdistusominaisuuksiin. Cleaner -pitoiset vahat poistavat tehokkaaasti pinnan kauhtumat, pienet naarmut ja hankaumat. Voimakkaasti liuotinaineita sisältävät vahat taas poistavat tehokkaasti pikiä, pihkaa yms. vaikeaa likaa. Perinteisillä, hiilivetypohjaisilla vahoilla vahaus tulee suorittaa viileälle maalipinnalle ja mieluiten varjossa. Markkinoille on tullut myös luontoa vähemmän rasittavilla, biohajoavilla liuottimilla varustettuja vahoja, joilla voidaan vahata niin suorassa auringon paisteessa kuumalle pinnalle kuin myös viileissä olosuhteissa.

Muovipinnoille omat aineet

Maalaamattomat muovipinnat olisi hyvä suojata ennen vahausta muovinkirkasteilla, jotta vaha ei tartu niihin. Jos kuitenkin listoihin tulee tai on aikaisemmilta vahauskerroilta jäänyt vahatahroja niiden poistoon on olemassa puhdistussieni, jolla vahatahrat on helppo poistaa.

Viimeisenä sisätilat

Kun auto on päältä puhdas, hyvin suojattu ja kiiltävä tuleekin sitten sisätilojen vuoro. Sisätilojen puhdistus aloitetaan huolellisella imuroinnilla ja mattojen tamppauksella. Seuraavaksi pestään ikkunat. Auton ikkunoiden pesu on usein varsin hankala tehtävä. Kannattaa hankkia ikkunoiden pesuun tarkoitettu nukkaamaton Mikrokuituliina ja lisäämällä siihen hieman ikkunanpesuainetta (mieluiten alkoholivapaata) niin vaikeinkin lika lähtee helposti ja tuloksena on juomuton tasaisen puhdas lasi. Kangasverhoilujen puhdistuksessa tulisi ottaa huomioon onko kyseessä tahran- vai yleislian poisto. Tahrat poistetaan tahranpoistoaineella ja sen jälkeen yleislika vaahtomaisella Verhoilunpuhdistusaineella. Nahkapenkkien puhdistukseen ja hoitoon löytyy markkinoilta Nahanhoitoaineita, jotka sisältävät hoitavaa ja nahkaa pehmentävää mehiläisvahaa. Koville muovipintojen, kuten kynnykset, oviverhoilut ja penkkientaustat yms. puhdistetaan tähän tarkoitukseen suunnitellulla Sisäpuhdistusaineella, joka jättää alkuperäisen kiillon ja raikkaan tuoksun.

Kojetaulun ja muiden sisäpuolisten osien käsittelyyn on erilaisia muovinkirkasteita toiset jättävät pehmeän, silkin kiillon tai täysin matan pinnan. Mikäli halutaan erikoisen kiiltävä pinta, niin siihen voi käyttää silikonia, joka myös voitelee muoviosat ja poistaa niistä kitinöitä. Loppuviimeistelyksi, mikäli autossa on vielä jokin epämiellyttävä haju esim. tupakka. voidaan ruiskauttaa Hajuntappajaa ja niin mielitietty on taas kaunis ja edustuskelpoinen.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Moni ajaa väärillä rengaspaineilla
Autoset korjaa kolariautot nyt myös Helsingissä
Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *