Autopeltikorjaamo Parviainen – Suurlujuusteräs haastaa peltikorjaamon
Nykypäivänä suurlujuusteräksiset autonkorit pistävät peltikorjaamot lujille. – Mutta kaikki onnistuu, kun on 34 vuoden kokemus alalta, sanoo yrittäjä Vesa Parviainen Peltikorjaamo Parviaisesta.
Auton korin runkopalkkien suurlujuusteräkset ovat muuttaneet peltikorjaajan työtä tuntuvasti.
– Ennen vanhaan autoissa ei ollut nykyisenlaisia turvavyöhykkeitä, joissa auto törmäystilanteessa ensin keulasta ja perästä rypistyy pehmeämmin, kunnes tulee matkustamo-osan tanakampi suurlujuusteräs vastaan, Parviainen sanoo.
Tämä taas on tehnyt sen, että monia komponentteja ei enää pystytä korjaamaan, vaan ne pitää vaihtaa kokonaan.
– Mutta yhä esimerkiksi muovia pystytään myös korjaamaan, ihan kaikkea ei tarvitse edelleenkään vaihtaa, Parviainen vakuuttaa.
Pitkä tie ammattilaiseksi
Peltikorjaamo Parviaisen pärjäämisen resepti on lopulta melko yksinkertainen.
– Se on työn laatu: jokainen työ tehdään ihan kuin se tehtäisiin itselle.
Ammattilaisia alalla riittää, mutta ammattikouluista valmiiksi osaavaa väkeä ei helposti löydy.
– Kyllä heidät täytyy itse kouluttaa: vie pitkään ennen kuin heistä saadaan koulittua ammattimiehiä. Tietokoneet ja systeemit ovat johtaneet siihen, että nuoremmat kaverit istuvat mieluummin pulpetissa ja tietokoneella Facebookissa kuin tekisivät ruumiillista työtä. Tämä työ kuitenkin vaatii taipumista lihashommiin, Parviainen nauraa.
Robotti ei korvaa käsityötä
Robottiavusteisen tekniikan kehittymisestä huolimatta autopeltikorjaajan työ on edelleen käsityötä. Peltikorjaamo Parviainen työllistää tällä hetkellä viisi henkeä. Myös omistajat itse, Vesa ja Timo Parviainen, painavat pitkää päivää ruttujen, kolhujen ja maalausten parissa.
– Eivät tule robotit avuksi, vaikka kuinka illalla nukkumaan mennessä toivoisi, että joku smurffi kävisi hoitamassa työt yön aikana.
Kevät ja kesä ovat peltikorjaajalle ruuhkaista aikaa.
– Autoilijat haluavat korjata talven aikana tulleet rutut vasta kesän kynnyksellä, kun eivät halua tarpoa hangessa sillä aikaa, kun auto on korjaamolla. Toinen syy ruuhkaan ovat lyhenevät hameenhelmat: moni kaveri liikaa ajaessaan liikaa tuijottaessaan päätyy lyhentämään samalla myös autonsa keulaa, Parviainen veistelee.
Kaikki automerkit tuttuja
Vauriokorjaamisen lisäksi Peltikorjaamo Parviainen on erikoistunut korkealaatuisilla vesiohenteisilla maaleilla toteutettaviin maalaustöihin.
– Meillä on tietokoneeseen yhdistettävä lukulaite, joka löytää autoon juuri oikean sävyn. Nimittäin tehtaalla samalla maalipöntöllä maalattujenkin autojen sävyerot voivat olla huomattavia. Samalla värinumerolla olevaan autoon voi löytyä seitsemän eri sävyä. Toisinaan sitä täsmälleen samaa sävyä alkuperäisen kanssa ei löydy ja silloin lähdemme häivyttämiseen, ennen vanhaan tällaista tekniikkaa ei ollut.
Peltikorjaamo Parviaisen ammattitaitoa kuvaa myös työskentely kaikkien automerkkien parissa sekä pitkä historiamme vakuutusalan hyväksymänä korjaamona. Yhtiön työlle on myös myönnetty AAA- yrityssertifikaatti.
– Toimimme tiiviissä yhteistyössä autoalan ammattilaisten kanssa, joten kauttamme hoituu myös määräaikaishuollot sekä muut korjaustyöt autosi merkistä tai mallista riippumatta, Parviainen sanoo.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa