Kaasujalka

BMW 650i Coupe – Talven paras urheiluauto

Julkaissut:

|

2.7.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW 650i Coupe – Talven paras urheiluauto

BMW 6-sarjan coupe sai ensimmäistä kertaa nelivedon ja voi sitä ajamisen riemua.

Koeajossa BMW 650i coupe. Tehokkaat urheiluautot ovat maassamme vähän epäkäytännöllisiä heikohkon vetopidon takia, sillä useimmat niistä ovat takavetoisia. Nyt tilanteeseen on tullut muutos myös Bemarin taholta, sillä tämä yli 400 hevosvoimainen kaunotar kiihtyy nollasta sataseen alle viidessä sekunnissa myös talvella. Kiitos loistavasti toimivan nelivedon.

Cabrion kanssa samat moottorit

Coupessa ja cabriossa on valittavana sama moottoripaletti; 640i ja 650i sekä nelivetoinen 650i xDrive. Edullisimmillaan coupeen pääsee käsiksi 640d:llä, jonka hintalapussa seisoo 108 617,09 euroa ja vastaava cabrio on noin 12 500 euroa kalliimpi.

Koeajoautossa oli lisövarusteena varusteita 40 000 eurolla. Näistä mainittakoon muun muassa M-putkisto, joka antaa asiaankuuluvat soundit ja B & O:n upeasti soiva äänentoistojärjestelmä. Näistä kahdesta ääniätuottavasta ”järjestelmästä” suosittelen ehdottomasti tuota ensimmäistä. Musiikkia voit sitten kuunnella vaikkapa kotona.

Urheilullisuuden ja matkustusmukavuuden lisäksi autossa on 460 litran tavaratila, johon mahtuu esimerkiksi kolme 46-tuumaista golfbägiä tai kaksi keskikokoista matkalaukkua ja lentolaukku. On todella harvinaista, että kuumaverinen urheiluauto tarjoaa näin suuren tavaratilan. Lastausaukon ahtaus tosin rajoittaa suurten esineiden pujottamista.

Lisävarusteena saatava aktiiviohjaus muuttaa etupyörien välitystä ajonopeuden mukaan. Takapyörät kääntyvät joko samaan suuntaan tai eri suuntaan kuin etupyörät nopeudesta riippuen.

Myydään ei oota?

Vaikka maailma kärvistelee talousongelmissa niin joillain ainakin menee mukavasti ja se on hyvä asia. Lähes kaikki kutossarjalaiset mitä Suomeen saadaan on myyty. Eli noin parisenkymmentä. Jos palkkatyöläinen ostaa tämmöisen vuosituloillaan, hänen pitää tienata 480 000 euroa josta menee reilusti yli 200 000 veroa. Sitten hän ostaa tämän ja maksaa vielä 70 000 autoveroa. Kuka vielä kadehtii ja moittii et-teivät hyvätuloiset osallistu yhteiskunnan maksuihin? Jonkun sortin Verohallinnon kunniakirja pitäisi antaa kaikille tämän hintaisen auton ostajille. Ihan kuten esim Medi-Helin tukijat saivat lentolupakirjan seinälleen tukiessaan koptereiden toimintaa. Lisäksi kannattaa muistaa, että tämä kuluttaa 15 litraa satasella ja polttoaineessahan on tunnetusti veroa ihan tajuttoman paljon.

Ajamisen iloa

8-vaihteinen automaattivaihteisto toimii upeasti ja moottorin saundit ovat upeat etenkin vaihdettaessa vaihdetta 3000 kierroksen paikkeilla. Vauhti kasvaa ihan silmissä ja eleettömästi. Auto ei poukkoile tai vetele rajuissakaan kiihdytyksissä vaan tottelee nöyrästi kuljettajaansa. Tosin auton suuri massa tekee tästä hidasliikkeisen eli mikään näppärä tämä ei ole, mutta toisaalta rauhoittaa käyttäytymistä kiitettävästi. Kannattaa muistaa, että sivuluisut ovat aika pitkiä ja laajoja…

Vaihdekepin manuaalitoiminnossa isommalle vaihdetaan oikeaoppisesti itseensä päin vetämällä ja pienemmälle vaihteelle pudotetaan työntämällä. Tämä logiikka tuntuu olevan lähes kaikille automerkeille mahdoton toteuttaa.

Pieni tankki vaivaa tätäkin, ihan kuin kesällä koeajettua avoa. Tankin vetoisuus on ”vain” 70 litraa ja parinkymmnen litran lisäys olisi ollut toivottavaa. sen tuoma lisäpaino ei tässä tunnu missään.

Autossa oli lisävarusteena lisälämmitin, jonka pystyi tutusti laittamaan pöhisemään puoleksi tunniksi. Koeajohetkellä oli Suomessa talven ennätyspakkaset ja olipa kiva aamulla näpäyttää sisältä käsin auto lämpenemään samalla kun keittelin aamukahvia. Lisälämmittimet ovat aivan ehdoton varuste meidän olosuhteissa. Jopa ilmastointia tärkeämpi. Yllättävän harvalla se on ja ihmiset mielummin skrapailevat ikkunoita ja hytisee kylmässä autossa, kun sijoittavat mukavuuteen. Lisäksi he eivät näe ulos kunnolla koska lasit huurtuvat. Ne joilla lisälämmitin on kerran ollut haluavat sen aina jatkossakin. Se on ihan sama tilanne nelivedon ja ilmastoinnin kanssa.

Auton palauttaminen takaisin maahantuojan tiloihin oli varsin kurjaa. Kyllä tämän kanssa viihtyisi pidempäänkin.

Tekniset tiedot

BMW 650i xDrive Coupe
V8 bensamottori, kaksi ahdinta, suorasuihkutus, jatkuva neliveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Tilavuus 4395cm3
Vääntö 600Nm/1750–4500r/min
Teho 408hv (300kW) /5500-6400r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4894, 1894, 1369, 2855
Tavaratila 460 litraa
Paino 1845kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 4,8 sekuntia
Huippunopeus 250 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 15,1 litraa
Hinta 151 947,46 €
koeajoauton hinta lisävarusteineen 190 449,26€

RUUSUT
Moottorin saundit
Ajettavuus
Suorituskyky
Iso tavaratila

RISUT
Hinta
Polttoainetankin pieni koko

 JÄLKIMAKU

Kesällä koeajettu cabrio keräsi vuolaat kehut ja tämän nelivetoisen coupen kohdalla samat sanat toistuvat. Fantastinen.

Teksti Mika Salomaa,
kuvat Mikko Meriluoto ja Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Citroen e-C4 – Mukava ajaa, mutta armoton pakkasilla
Koeajovideo Volvo S60 T8 AWD – Edelleen yksi suosikkiautoista
Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *