Kaasujalka

Koeajo käytetty Kia Sorento – Täältä tullaan, Trump!

Julkaissut:

|

11.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Kia Sorento – Täältä tullaan, Trump!

kia

Vanha ja 250 000 km ajettu Kia Sorento 3,5-litraisella V6-bensapannulla on komeasti vääntävä ja kunnioitettavasti Co2-päästöjä tuprutteleva melkein tosimaasturi. Täältä tullaan, Donald Trump!

Jo ilmestyksenä vanha käytetty Kia Sorento on vanhan liiton miehen silmää ilahduttava. Minä olen jostakin kumman syystä nähnyt isoissa ja vähän kömpelösti muotoilluissa autoissa kummasti taikaa. Kun muut yököttelivät aikoinaan Nissan Maximan kaltaisille lotjille, minä näin näissä vähän amerikkalaishenkisissä sedaneissa jotain kunnioitettavaa.

kia1sorento1kiasorentoMinusta tämä 12 vuotta vanha käytetty Kia Sorento on siis rumankomea katumaasturi! Siinä on jotain samaa kuin aikoinaan kovasti ”kehumassani” Hyundai Terracanissa. Nyt sillä ajaa vain oikea äijä.

Joskus aikoinaan joku saattoi luulla Sorentoa premium-maasturiksikin. No, jos sellainen mielikuva karisi nopeasti jo aikoinaan, niin nyt 12 vuotta vanhana sellaista ei ehdi edes tulla. Ohjauspyörää voi säätää vain korkeussuunnassa eivätkä penkitkään hirveästi tarjoa sivuttaistukea.

Mutta minusta tällainen muovinen jalopuujäljitelmä on vain miehekästä.

Vääntöä vauhdin sijaan

Kun Kia Sorento tuli markkinoille vuonna 2004, ei se minusta ollut erityisen kiinnostava auto. Usein sellainen hankittiin yrittäjäperheisiin, joissa oli lapsia. Isä saattoi rungollisella ja järeällä autolla vetää isoa peräkärry ja iltaisin sillä kuitenkin riittävän ketterästi kuskattiin lapsia harrastuksiin.

Melko yllättävää on, että tästä 3,5-litraisesta V6 –bensamoottorista on saatu revittyä tehoja irti vain 195 hevosvoimaa, kun melkein saman verran irti oli saatu meidän rouvan jo myydystä iäkkäänpuoleista Volvo S40 D5:stäkin.

Mutta vääntöä… sitä tässä pelissä piisaa! Peräti 300 newtonmetriä. Ja onhan se niin, että velkaantuneelle ja jo uransa tähtihetket eläneelle rakennusurakoitsijalle vääntö onkin vauhtia olennaisempaa:  rivakkaa menoa tärkeämpää on päästä peräkärryn kanssa mäkeä ylös työmaalle talvikeleilläkin.

Nimittäin puhelimme päätoimittajan kanssa, minkälainen mies tällaisen vanhan Sorennon voisi ostaa. Ja päädyimme tuohon velkaantuneeseen rakennusurakoitsijaan, joka on joutunut luopumaan ML-Mersustaan jo vuosia sitten.

Moottorista voi välittyy pyöriin nelipykäläisen automaattilaatikon kautta. Ja se tekee menosta jossain määrin antiikkiselta tuntuvasti nykivää.

Etenee metsäteilläkin

Maantiellä vanhalla Sorentolla mennään takavedolla, neliveto kytkeytyy päälle automaattisesti vasta tilanteen niin vaatiessa. Tosimaasturin tästä tekee alennusvaihde, jonka turvin pääsee rytyyttelemään metsäteillekin. Siinä tämä eroaa trendiväen hipsanpippaa-henkisistä katumaastureista.

Ohjaus on amerikkalaishenkisesti kevyt: jenkithän tällaisesta tykkäävät.  Jousituskin on sellainen, että Kia Sorento myös kallistelee ja nyökkäilee epäeurooppalaisesti. Meno on lelluvan pehmeää.

Varusteissa löytyy automaatti-ilmastointi, ajotietokonenahkasisusta, sähköpeilit ja sähkösäätöiset istuimet.

Huonojalkaista anoppia en tällä Sorentolla lähtisi palvelutalosta hakemaan: kyytiin noustessa kun häntä pitäisi työntää persauksista puolen metrin verran.

Mutta jollain tavalla tähän Sorentoon juuri sen jonkin sorttisen jenkkihenkisyyden takia myös tuli ihastuttua.

Co2-päästöt ovat komeasti 299 g/km. Kyllä sellaisilla lukemilla olisi ympäristöhihhuleille piupaut näyttävän Donald Trumpin vaalitilaisuuteen kehdannut rymistellä.

Koeajettu Kia Sorento 3,5 V6 Excellent A
Vuosimalli: 2004
Mittarilukema: 248 000 km
Polttoaine: bensiini
Teho: 194 hv
Co2: 299 g/km
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: neliveto
Kiihtyvyys 0-100 km/g: 10.2 s
Huippunopeus: 192 km/h
Yhdistetty kulutus: 12,6 l/100 km
Hinta: 7 980 €
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *