Kaasujalka

Koeajo Suzuki SX4 S-Cross – Aina nelivetoinen

Julkaissut:

|

9.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Suzuki SX4 S-Cross – Aina nelivetoinen

suzuki2

Vuonna 2013 lanseerattu SX4 S-Cross –malli on nyt uudistunut.

suzuki3suzuki1Uuden SX4 S-Crossin keula on muotoiltu kokonaan uusiksi ja maavara on kasvanut 180 mm:iin (+15 mm). Siinä on uusi 1,0 Boosterjet-turbomoottori, uudet vaihteistot sekä entistäkin kattavampi vakiovarustelu.

Ulkonäkö on aiempaa virtaviivaisempi, siinä voi nähdä vähän jenkkihenkeäkin, esimerkiksi uutta Jeep Cherokeeta.

Ajo-ominaisuudet ja aiempaa paremmat jo peruajossakin, mutta tietysti tätä AllGrip-nelivetojärjestelmää olisi pitänyt päästä kokeilemaan vähän haasteellisemmissa tie- ja keliolosuhteissa. Koeajoviikolla oli kaunis loppukesän sää ja Suzukilla ajettiin kuin millä tahansa crossoverilla kehä III:lla ja pääkaupunkiseudun ruuhkissa.

Suzukin valtteja on erittäin kilpailukykyinen hinta. Siihen hintaan kuljettaja voi AllGrip-nelivetojärjestelmässä valita neljä eri ajotilaa: Auto, Sport, Snow ja Lock helppokäyttöisellä valitsimella. Uusi SX4 S-Cross tarjoaa lisäksi reilusti tilaa sekä matkustajille että matkatavaroille. 430 litrainen tavaratila, 60:40-suhteessa jaettava takaselkänoja sekä säädettävä tavaratilan lattia mahdollistavat matkatavaratilan joustavan käytön erilaisiin kuljetustarpeisiin.

Mutta itse siihen ajoon. Koeajoautossa oli siis 1.0-litrainen Boosterjet-suoraruiskutusturvbomoottori, josta tehoa löytyy 112 hevosvoimaa ja maksimivääntö on 170 Nm. Maksimivääntö on tarjolla matalilla kierroksilla laajalla 2000-3500 k/min –kierrosalueella. Uusi 1,0 Boosterjet -turbomoottori tarjoaa reilusti enemmän alavääntöä verrattuna aikaisempaan 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin.

Mutta väännössä Boosterjet häviää siis Skodalle. Siksi ajo ei ole yhtä ”lohvakkaa”. Koeajettu auto oli myös 5-vaihteinen manuaali. Toki Suzuki ei ärjy ja moottorin äänet pysyvät kohtuullisen hyvin kurissa, mutta kuudetta pykälää kyllä kaipasin. 6-lovinen automaatti taas nostaa hintaa peräti 3000 eurolla ja tämän hintaluokan autossa se ei ole ihan vähän.

Suzukin laatu tuntuu ihan jämäkältä. Mutta korotettu pikkuautohan sekin on, sisustankaan yleisilme ei tarjoa ”ison auton tuntua”, etuistuimen muotoilu jättää toivomisen varaa, reisitukea kaipaisi lisää. Kiitosta annan hallintalaitteiden selkeydestä. Ajossa ohjaustuntuma on lievästi heppoinen, varsinkin pidemmällä matkalla.

Suzuki SX4 S-Cross
Moottori: 999 cm3, 3-sylinterinen, turbo
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: neliveto
Teho: 115 hv
Vääntö: 170 Nm
Huippunopeus: 175 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12 s
Yhdistetty kulutus: 5,3 l /100 km (ilmoitettu)
Co2: 119 g/km
Mitat: pituus 4300 mm, korkeus 1580 mm, leveys 1785 mm, tavaratila 430 – 1269 l
Hinta ilman lisävarusteita 25 390 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *