Kaasujalka

Koeajo MB GLS350 – Hetki herrana

Julkaissut:

|

10.11.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo MB GLS350 – Hetki herrana

gl

Mercedes-Benz GLS on niille, jotka haluavat sitä suurinta, komeinta ja hienointa.

mbglgl1gl2gl3Maahantuojan pihalla ylväästi jököttävä Mercedes-Benz GLS saa lähitienoon kaikki muut autot näyttämään vaatimattomilta miniatyyrituotteilta. GLS näyttää jo omalla olemuksellaan olevansa kukkulan kuningas, jolle ei ryppyillä. GLS määrää kaapin paikan. Yleensä isojen maastureiden moottorivalikoimassa suurin osa on dieseleitä, mutta GLS kulkee siinäkin vastavirtaan, sillä Suomen hinnastossa bensaversioita on enemmän. GLS:n mallistossa on vain tämä yksi diesel, joka luonnollisesti on myös hinnaston edullisin. Bensaversioita on kolme; 400, 500 ja 63AMG. GLS on aina 7-paikkainen ja viimeisin penkkirivin selkänojat kääntyvät napista painamalla. Sanomattakin selvää, että auto on aina automaattivaihteinen. Kaikki muut versiot tulevat 9-vaihteisella varustettuna paitsi AMG, jossa on kaksi pykälää vähemmän. Teknisiä innovaatioita ja varusteita on niin hurjasti, että niitä on tässä yhteydessä aivan turha käydä läpi. Siihen ei nimittäin tila riitä.

Offroad-tekniikkapaketti tuo mukana alennusvaihteiston, maavaran noston30-90mm:iä, pohjapanssarin ja keskustasauspyörästön 100-prosenttisen tasauspyörästölukon. Lisävarustelista on muutenkin yhtä komeaa katsottavaa kuin koko auto muutenkin.

Mercedes muutti mallistonsa logiikkaa tuossa tovi sitten ja tämän mallimerkinnässä kirjan S kertoo auton koon eli suurin GL-sarjalainen. GLA on puolestaan sarjan pienin.

GLS perustuu pohjimmiltaan vielä vanhaan M-sarjaan aivan kuten edeltäjä GL. Tähän on tehty kasvojen kohotus ja varusteitakin on päivitetty merkittävästi.

Hulppea myös sisältä

Noustuaan GLS:n kuljettajan paikalle tulee heti tunne, että nyt ollaan päästy parempiin piireihin. Kuskin paikalla pitää siis oikeasti nousta. Normaalia lyhyemmillä tai kankeajalkaisilla voi olla jopa haasteellista kiivetä kyytiin.

Kabiinissa vallitsee rauhallinen ja ylellinen tunnelma. Fiilis on todella väljä, sillä GLS todella on iso auto. Vieressä istuva apukuskikin on huvittavan kaukana verrattuna “normaaleihin” autoihin. Auto on yli 5.1 metriä pitkä ja sen huomaa väljinä sisätiloina jokaisella penkkirivillä. Tämä onkin markkinoiden yksi harvoista autoista, joissa jopa aikuiset mahtuvat istumaan kolmannella rivillä.

Koeajoin GLS:n edeltäjän GL:n nelisen vuotta sitten ja perusominaisuudet ovat pysyneet mallimerkinnän muuttumisesta huolimatta ennallaan hyvä ja niin.
GLS:ssä on vakiona ilmajousitus, joka tekee matkustamisesta todella hulppeaa.  Auto leijuu eleettömästi yli kaikkien kuoppien ja epätasaisuuksien. Voimaahan ei ole koskaan liikaa ja etenkin näin isossa autossa keulalla voisi tuota vääntöä saisi olla parisataa Newtonia enemmän. Auton suuri omamassa ja koko hidastaa menoa.  Ei tälläkään kuitenkaan jalkoihin jää.

Maasto-ominaisuuksista voisi kirjoittaa yhden kokonaisen jutun, sillä monipuoliset asetukset mahdollistavat möyrimisen niin pahoissa paikoissa, että edes samoja uria pitkin ei moni muu auto tule. Tuntun kallion yli kiipeäminen tuntui vähän naurettavalta, sillä siinä missä moni katumaasturi nosti jo renkaitaan pitkän ajan GLS:n kaikki neljä tassua oli vielä maassa. Näin ollen kallion yli kiipeäminen ei tuntunut missään.

Yksi vaikuttava luku on myös se, että autoon voi lastata 850 kilon kuorman. Siinähän on moni pakettiauto ihmeissään. Vetokykyäkin löytyy 3500 kiloa, vaikka oikeasti tämähän vetää perässään vaikka kerrostaloa. Hurjan suuresta koosta huolimatta GLS:llä on yllättävän helppo ajella kaupungin ahtaissa paikoissa ja sihdata parkkiruutuihin. Kulmat on helppo arvoida ja tarkat pysäköintitutkat auttaa hyvin. Ainut ongelma tulee parkkiruutujen pienessä koossa, sillä ihan kaikkiin ruutuihin tämä ei mahdu.

Mercedes-Benz GLS350 CDI 4Matic
Hinta alk: 119 844€
Iskutilavuus: 2987cm3
Teho: 258hv / 3400 kierr/min
Vääntö: 620 Nm / 1600-2400 kierr/min
Paino: 2455kg
Tavaratila: 680l
Vetokyky max: 3500kg
Pit.lev.kork: 5130, 1934, 1850
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.8s
Huippunopeus: 222km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.6l
Koeajon kulutus: 10.5l

Plussat
Tilat
Ylellisyys
Ajoasento
Neliveto

Miinukset
Hinta (varauksin)
Vain yksi diesel

Jälkimaku
Tässä on kaikki komeaa ja isoa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *