Koeajo Volvo S90 – Edustusluokan kärkeen

18.10.2016

Koeajo Volvo S90 – Edustusluokan kärkeen

s90_1

Uusi Volvo S90 on edustusluokan tuorein tulokas ja laittaa saksalaiset kilpakumppanit oikeasti ahtaalle.

s90_2Koeajossa Volvo S90. Viime vuonna esitellyn Volvon ison katumaasturin XC90:n uusin painos antoi viitteitä merkin uudesta ilmeestä, joka tulee kaikkiin malleihin.

S90 näyttää todella komealta sumuisena päivänä parkkipaikalla. Auto keräsi ihmisten katseita ja kiinnostusta merkittävästi missä ikinä liikkuikaan. Tämän uutukaisen tunnistaa heti uudeksi Volvoksi eikä ole epäilystäkään siitä, että sotkisi tämän jonkin merkittävästi edullisempaan malliin. Joillekin se kuulemma on tärkeää. Toivottavasti sama linja jatkuu uusien mallien saapuessa markkinoille.

Valttikorttina hinta

S90:een on tarjolla kolme eri tehoista dieseliä (150, 190 ja 235hv) ja kaksi bensakonetta tehoiltaan 254 ja 320 hevosvoimaa. Edullisimman S90:n saa itselleen jo 44 380 eurolla ja se on todella kova kilpailuvaltti kilpailijoihin nähden. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että edullisin BMW 5-sarja on hinnaltaan 46 634 euroa. A6 Audin hinnat alkaa 47 105 eurosta ja MB E200 d porukan kallein 49168 euron lähtöhinnallaan.

Me saimme koeajoon nelivetoisen D5:n, johon oli ladattu erittäin hyvän vakiovarustetason lisäksi kutakuinkin kaikki varusteet mitä listalta löytyy, mutta hintaa tuli silti “vain” 81 078,64 euroa.

Ylellinen

Jo heti istuttuaan kuljettajan paikalle aistii hienon viimeistelyn ja ylellisyyden. Puusomisteet ovat nykyään harvinaisia, sillä poikkeuksetta kaikista muista autoista löytyy kromia, harmaata tai pianolakattua pintaa. S90:n ohjaamossa on rauhallinen ja erittäin miellyttävä tunnelma. Hienoja yksityiskohtia.

Koeajettu Volvo S90 oli varustettu D5 – moottorilla, joka nykyään on 4-sylinterinen. Samainen moottori oli myös viime syksynä koeajetun XC90 :n keulalla. Isossa maasturissa D5:n tuntui aavistuksen ohuelta ja puhdittomalta, mutta tähän S90:een moottori sopii kerrassaan fantastisesti.

Kulkee kuin sukkasillaan

Koeajomme piti kaikkea mahdollista tienpintaa mitä Suomessa tarjolla on, paitsi talviolosuhteita emme löytäneet, edes Suomesta. Uusi Volvo S90 selvisi kaikilla tienpinnoilla s90_3kiitettävin arvosanoin. Ainut pieni särö tuli näiden leveiden renkaiden pidosta irtosoralla. Kuopat ja töyssyt Volvo nielee eleettömästi, eikä sorateiltä tutut nimismiehen kiharatkaan munaskuita ravistelleet. Autossa on lisävarusteiset peräti 20-tuumaiset vanteet, eivätkä ne tehneet oloa yhtään epämukavaksi. Todella hyvältä ne kyllä näyttävät.

Farmarimallinen Volvo V90 saapunee maahamme vielä tämän vuoden aikana. S90:n ainut miinus on sen heikko saatavuus, sillä kysyntää on hurjasti enemmän mitä autoja tehdas pystyy toimittamaan. Volvo-myyjän mukaan kauppoja tehdään jopa niin, että asiakkaalle myydään sijaisauto, kunnes oma S90 saapuu.

Uusi Volvo S90 kilpailee saksalaisten kilpakumppaniensa kanssa ominaisuuksiensa puolesta aivan tasaväkisesti. Volvo erottuu edukseen virkistävän erilaisella muotoilullaan, laadukkuudellaan ja erittäin kilpailukykyisellä hinnallaan. Kun siihen päälle laitetaan vielä suhteellisen neutraali imago, joka ei ärsytä ketään niin menestys on taattu.

Volvo S90 D5 AWD Inscription Aut
Hinta alk: 58 244,20€
s90_4Koeajoauton hinta: 81 078,64€
Iskutilavuus: 1969cm3
Teho: 235hv/4000 kierr/min
Vääntö: 480Nm / 1750-2250 kierr/min
Pit.lev.kork: 4963mm, 1890mm, 1443mm
Paino:  1800-2075kg
Tavaratila: 500l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.0s
Huippunopeus: 240km/h
Kulutus (valm.ilm):4.8l
Koeajon kulutus: 6,8l

Plussat
Ylellisyys
Muotoilu
Ajettavuus

s90_5Miinukset
Saatavuus

Jälkimaku
Uusi Volvo S90 kuuluu siihen harvaan joukkoon autoja, joiden palauttaminen takaisin maahantuojalle oli harmillista. Tämän kanssa olisi todellakin viihtynyt pidempäänkin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa