Kaasujalka

Koeajo Audi RS6 – Perheellisen märkä päiväuni

Julkaissut:

|

11.11.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi RS6 – Perheellisen märkä päiväuni

audi RS6 2

Ensimmäinen Audi RS6 Avant saapui 2000-luvun alussa ja siitä lähtien tämä on ollut likipitäen kaikkien perheellisten märkä päiväuni. Nyt koeajovuorossa oli tuorein painos.

audi RS6 3Koeajo Audi RS6. Olen todella etuoikeutettu saadessani koeajaa kaikki RS6:t ensimmäisestä sukupolvesta lähtien. Ensimmäistä RS6:ta kahdella ahtimella varustettu V8 ja välillä keulalla hyrräsi massiivinen V10, kunnes palattiin takaisin veekasiin. Tämä uusin versio liikkuu edeltäjänsä tavoin ahdetun V8-moottorin ansiosta. Teho- ja vääntölukemat ovat pysyneet ennallaan kulutuksen kuitenkin laskiessa. Kulutuksella ei tämänkään auton kohdalla ole mitään muuta tekemistä, kuin sen vaikutus auton hintaan veron vuoksi.

audi RS6Yllättävän mukava

Ahdettu veekasi kehittää komeat 560 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy huimat 700Nm:iä. Vaihteistona on aina tämä 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

RS6 on täynnä käsittämättömiä ominaisuuksia ja yksi niistä on uskomaton mukavuus. Ei ikinä uskoisi, että alla pyörii peräti 21-tuumaiset vanteet leveillä renkailla. Auto ei vetele yhtään, vaikka kiihdyttää rajusti uraisella tiellä.

Melutasokaan ei nouse kovaksi. Pintakaasulla ajaessa tämä on kuin mikä tahansa aakutonen. Moottorin audi RS6 1murinat on vaimennettu todella hyvin. Ääntä voisi kuulua jopa enemmänkin, mutta vaihteenvaihtokohdissa pakoputkissa jysähtää kyllä niin komeasti, että yksikään vakio nelarikone ei tuollaista mörähdystä saa aikaiseksi.

Musertavaa voimaa

Autolla pystyy ajamaan pintakaasulla ja tasaisesti, mutta silti vauhti kasvaa niin nopeasti, ettei yksikään GTI-luokan auto pysy mukana. Odotapas mitä tapahtuu kun poljin survaistaan syylariin.
Suorituskyky on todella musertavaa. Tuttu nollasta sataseen tempaistaan jopa alle 4 sekunnissa, mutta vielä vaikuttavampaa on vauhdin kerääntyminen ohituksissa. Ei tarvitse kuin hetken pitää poljinta pohjassa ja lopun ohituksen voi vain rullata.

Kierrosten noustessa korkeammalle kone alkaa heräämään ja samoin äänimaailma paljastaa voimavarat. Tässä äänten tuottamiseen ei olla sorruttu kaiuttimiiin, vaan kaikki tulee aidosti suoraan moottorista ja putkistosta.

Syheröisellä mutkatiellä tämä ei ole ihan parhaimmillaan, vaikka käsittämättömän tehokkaat jarrut pysäyttävätkin RS6:n kuin seinään. Faktaa on kuitenkin se, että auto paikaa yli 2000 kiloa ja massan kyllä huomaa. Alusta toimii kyllä niin hienosti ja tasapainoisesti huonokuntoisilla asfalttiteilläkin, että harva kuljettaja uskaltaa haastaa tämän ominaisuuksia.

Koeajomme oli pitkälti kaupunkipainotteista ja senpä vuoksi menovettä kului varsin reipaasti. Tosin tämän auton ostajaa ei kulutuslukemat juurikaan kiinnosta. Bensaa kuluu, mutta onneksi sitä on saatavana.

Audi RS6
Hinta 182 508,49€
Koeajoauton hinta 205935,56€
Iskutilavuus 3993cm3
Teho 560hv /5700-6600 kierr /min
Vääntö 700Nm / 1750 – 5500 kierr/min
Paino 2025kg
Vetokyky max 2100kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 3,9 sekuntia
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
Kulutus (valm.ilm) 9,6 litraa
Koeajon kulutus 15,4 litraa

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Mukavuus

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
Ei voi kuin ihailla miten monia Porschen urheiluautoja nopeampi perhefarmari, voi olla arkiajossa mukavampi kuin moni arkiajoon suunniteltu perheauto.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *