Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E200 – Taksin vanha Mersu

Julkaissut:

|

5.8.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E200 – Taksin vanha Mersu

Oikeat Mersu-miehet ja ”statuspellet” ovat erikseen. Statuspelle voi ajaa millä tahansa premiumautolla, mutta oikea Mersu-mies haluaa juuri tällaisen E-sarjan Mersun dieselmoottorilla, vaikka sitten satojatuhansia kilometrejä ajettuna. Ja ehdottomasti ”tähtäimellä” keulalla.

400 000 kilometriä ajettu taksi-Mersu vaihtoautoliikkeessä jakaa jyrkästi mielipiteet. Toiset pelästyvät sitä jo kynnyksellä, moni paljon ajava kaupparatsu taas nimenomaan haluaa sellaisen. Kaasujalka kallistuu jälkimmäiseen.

Koeajoon otettu Mercedes-Benz E 200 CDI BE A Avantgarde löytyi Espoon Ajoneuvotukusta. Se on ehta Suomi-auto, ensimmäinen omistaja hankki sen taksiksi, myyntiin tullessa sillä oli ehtinyt olla jo toinenkin omistaja.

Matkamittarilukema oli kunnioitettavat 385 000 kilometriä. Se on sellainen määrä, jonka kuullessaan niin sanotut ”järki-ihmiset” huudahtavat, että ”ei herranjumala ja vielä vanha taksi!”.

Vanha taksi merkitsee asiaan vihkiytymättömälle loppuun piiskattuja jousia ja asiakkaiden pilalle oksentamia penkkejä.

Jaa-a…

Huolella huollettuja

Mutta sitten on se toinen joukko yksityisautoilijoita, esimerkiksi myyntimiehiä, jotka ajavat 50 000 kilometriä vuodessa pitkiä valtateitä ja kelpuuttavat kerta toisensa jälkeen alleen vain vanhan taksi-Mersun. Miksiköhän?

No siksi, että 300 000-400 000 kilometrin aikana taksi-isäntä on ehtinyt mahdollisesti teettää Mersuun jo kerran kaikki kalleimmat mahdolliset remontit. Varsinkin huolenpitosopimuksen ottaneet taksi-isännät vaativat jo pienimmästäkin nitinästä osat vaihtoon, kysymyksessä kun on oma elanto. Ja itse muistan naapurissa asuneen iäkkäämmän taksi-isännän, joka pesi ja imuroi Mersunsa joka ikinen päivä ajon jälkeen, ja myös vahautti sen säännöllisesti.

Mutta silti, miksi ihmeessä nämä kaupparatsut auton teknisestä kunnosta huolimatta sitten ostavat mieluummin paljon ajetun taksi-Mersun kuin vaikkapa uuden Mondeon tai Passatin? Ovathan nekin huippuhyviä ajettavia.

Ihan siksi, kun isossa ja tähtikeulaisessa Mersussa on vanhanakin ihan oma taikansa, jonka päälle ymmärtää vain niin sanotusti ”vanhan liiton mies”. 130-hevosvoimainen suuri auto ei tarjoa räjähtävää kiihtyvyyttä, mutta sitäkin enemmän junamaisen vakaata ja äänetöntä kyytiä. Kunhan auto vain on huollettu ja kunnossa.
– Huolenpitosopimus on otettu suunnilleen puoleen taksi-Mersuista. Mutta vaikka sitä e olisikaan, taksi-isännät huollattavat autonsa aina säännöllisesti, joskus vähän ylikin. Kun auto palautuu meille, siihen on monesti tehty vesipumpun ja startin kaltaisia kuluvia osia jo kahteenkin kertaan. Entiset taksit ovat paremmin huollettuja kuin siviiliautot. Ne ovat kuitenkin työkaluja, joiden huolloista ei tingitä, sanoo Koivuhaan Vehossa taksiasiakkaista vastaava Harri Autio.

Perusautoilija kavahtaa

Tyypillisiä ostajia taksina palvelleille Mersuille ovat myyntiedustajien lisäksi mm. insinööritoimistot.
–Jotkut näiden autojen ostajat ovat saaneet innostuksen jo aiemmilta sukupolvilta: isäkin on saattanut suosia entisiä taksi-Mersuja, Autio sanoo.

Pääkaupunkiseudulla taksi-Mersujen vaihtoväli on nykyään 2-2,5 vuotta.

Mutta siinä missä merkkiliike löytää käytetylle taksi-Mersulle aina ostajansa, ei se ole kehä III:n varren perinteisessä vaihtoautoliikkeessä kuumaa valuuttaa. Niiden ostajat ovat enemmän tai vähemmän vannoutuneita Mersu -miehiä eli näitä ”vanhan liiton miehiä”.
– Joskus tulee näitä käytettyjä taksi-Mersuja vaihdossa, mutta erikseen en niitä myyntiin osta. Vaikka autot on huollettu hyvin, on vanha taksi suurimmalle osalle asiakkaita kuitenkin enemmän karkote kuin houkutin, sanoo Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta.

Itse kuuluun näihin vanhan liiton Mersu -faneihin, olenpa aikoinaan kaksi sellaista omistanutkin. Kun sain alle tämän 385 000 kilometriä ajetun Suomi-taksin, olin kerrassaan myyty. E-Mersun juhlavuutta on niin vaikea selittää tämän päivän trendiveikoille.

Auto oli huollettu viimeisen päälle, eikä ajossa mikään kielinyt ajetuista 385 000 kilometristä. Tietenkin auton tuoksut ja nahkasisustus vienolla tavalla kielivät, ettei auto ollut niin sanotusti pakasta vedetty, mutta yleisilme vuosiin ja kilometreihin nähden oli uskomattoman siisti. Mikään ei nitissyt, eikä kitissyt. Diesel puksutti junamaisen tasaisesti ja kyyti oli muutenkin sitä ehtaa isoa Mersua.

Olin vähällä ostaa…

Vaikka matkamittarilukema onkin 385 000 kilometriä, on tämä 5 vuotta vanha Mersu on yhdistelmä napakkaa ajotuntumaa ja mukavuutta. Jousitus nielee kuopat ja karkeat tienpinnat huomaamattomasti.

Hansikaslokerosta löytyi täydellinen paperille tulostettu raportti sähköisestä huoltokirjasta ja kasa kuitteja, joiden perusteella autosta ilmeisesti on korjattu kaikki mahdolliset viat saman tien pois.

Tätä Mersua yritettiin myydä minulle ja todella pitkästä aikaa olin vähällä tehdäkin kaupat.

Miksi sitten en tehnyt?

Vaikka 2000-luvun puolivälissä ostinkin lähes 10 vuotta vanhan E-Mersun ja vain 190 000 kilometriä ajettuna, siinä riitti vähän enemmänkin riesaa. Tosin, ruiskupumpun korvasi autoliike ja paukahtaneet etujousetkin menivät yllättäen tehtaan takuuseen, vaikka auto oli paljon ajettu ja iäkäs.

Siksi haluan hankkia vielä vähän lisää ”vahvistusta uskolleni”.

Oma Mersuni oli ennen minua ollut yksityiskäytössä. Ja siinäpä se vika kaverin mukaan olikin.
– Kun olisit ostanut uudemman, mutta reippaammin ajetun entisen taksi-Mersun, olisi siihen ehditty jo tehdä nuo remontit, jotka sinun Mersuusi olivat vasta tulollaan, hän opasti.

Koeajettu Mercedes-Benz E200 CDI BE A
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 385 000 km
Moottori: 2143 cm3
Käyttövoima: diesel
Vetotapa: takavetoinen
Teho: 136 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,6 s
Huippunopeus: 207 km/h
Yhdistetty kulutus: 5,5 l /100 km
Hinta: 17 890 €
Myyjä: Suomen Ajoneuvotukku, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *