Kaasujalka

Koeajo Ford Focus ST – Astetta tiukempi

Julkaissut:

|

1.6.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Focus ST – Astetta tiukempi


Uusi Focus ST saapui maahamme ja tämä onkin tähän astisista versioista lähimpänä RS:ää.

Focuksen ST-malleja on ollut saatavana aina ensimmäisestä korimallista asti ja nyt tuorein saapui maahamme. Muutama vuosi sitten koeajoimme edellisen Focus ST:n ja tuolloin malli oli ensikertaa saatavana myös farmarina. Tämä uutukainenkin on saatavana farkkuna, mutta meidän koeajoauto oli viistoperäinen. Edeltänsä tavoin pakoputkisto tulee takaa keskeltä ulos ja näin ollen kaikenlainen peräkärryjen ja asuntovaunujen kiskominen on mahdotonta, koska vetokoukkua ei voi asentaa. Uusi ST on nyt saatavana ensimmäistä kertaa myös dieselinä ja tuolloin keulalla hyrrää 185 hevosvoimaa. Hintaa on liki 6000 euroa bensaversiota vähemmän. Farkku on tonnin viisiovista tyyriimpi.

Maahantuojan pihalla oli pari muutakin ST-mallia. Toinen oli väriltään musta ja toinen omituinen harmaa. Näiden kummankin kohdalla ST:n räyhäkäs luonne ei tullut esiin lainkaan vaan näytti äkkiseltään katsottuna tavalliselta Focukselta. Tämä keltainen ST viestii kauas räyhäkkäästä luonteestaan. Ostaja itse sitten päättäköön mitä haluaa viestiä muille. Tästä keltaisesta väristä saa m a k s a a 1060 euroa ja myös takaspoileri kuuluu lisävarustelistalle 450 euron hinnallaan.

Tunnelma kabiinissa on hyvin sporttinen ja sen kruunaa Recaron hyvin tukevat jakkarat, joiden tiukassa syleilyssä pysyy kunnolla. Nämä ovat itseasiassa yhdet parhaimmat istuimet mitä on vastaan tullut.

Tehot ennallaan

ST:n keulalla hyrrää kaksilitrainen turboahdettu bensamoottori, josta on kutitettu 250 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 360Nm:iä. Eli varsin “normaalit” teholukemat nykypäivän ripeälle perhesportille. Siinä suhteessa auto ei tarjoa mitään uutta. Tuttu nollasta sataseen tempaistaan kuudessa ja puolessa sekunnissa, mikä ei ole sinänsä kovinkaan ihmeellinen lukema nykypäivän autolle. Kiihdytyksissä moottorista kuuluu makeat imuäänien kuuloset pörinät.

Kiskoo kiskoo

Luistonesto antaa yllättävän paljon renkaiden sutia, eikä pilannut auton sporttista fiilistä puuttumalla jokaiseen kiihdytykseen. ST:llä kun tuppaa renkaat lyövän joutavaa suhteellisen herkästi. ST:n ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa ja mutkiin pystyy lataamaan paljon kovempaa mitä moni kuski ikinä uskaltaa. Alusta käyttäytyy hyvin neutraalisti ja eleettömästi. Perä ei tee mitään yllättäviä liikkeitä, vaikka kesken mutkan oliskin pahojakin heittoja tiessä. Todella maukas auto kurvailla mutkabaanoja. Harmi vain, että maamme kaikki järkevät moottoriradat olivat vielä talviunessa.

Ohjaus on tunnokas ja kuljettaja tuntee pienetkin tienpinnan muutokset. Huomaa myös kaikki pienetkin epätasaisuudet kovemmissa kiihdytyksissä hurjana vetelynä. Sileällä tiellä ei ole mitään ongelmaa. Koeajomme sattui kevään korvalla, jolloin maamme tiet ovat kurjimmassa kunnossa talven jäljiltä.

Räikeän keltainen ST kuuluu siihen autoryhmään, jota härnätään paljon. Vähän väliä oli joku GTI tms perässä ahdistamassa ja kokeilemassa auton kulkuvaroja. Tämmöistä härnäämistä tapahtui viimeksi vuosia vuosia sitten keltaisen Seat Leon Cupran kanssa.

Ford Focus ST 2.0 Ecoboost
Hinta: 41 202€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 45 549,03€
Vääntö: 360Nm/2 000-4 500 /kierr/min
Teho: 250hv /5 500 kierr/min
Paino: 1 437 kg
Tavaratila: 316-368 L
Huippu nopeus: 248 km/h
Kiihtyvyys: 0-100 km/h 6,5 s
Yh d. kul (valm.ilm): 7,2
Koeajon kulutus: 9,7 L

PLUSSAT
Alustan toimivuus
Moottorin äänimaailma

MIINUKSET
Ohjauksen vetely
Suuri kääntösäde
Vetokoukkua ei saa

Jälkimaku
Focus ST tarjoaa todella urheilullisia ominaisuuksia ja on jopa edeltäjä RS:n kanssa hyvin pitkäti samalla viivalla. Kilpailijoista tällä hetkellä vain Seat Leon Cupra on lähin kilpailija. Ehkä myös tuleva uusi Honda Civic TypeR.

 

Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *