Kaasujalka

Vanhassa vara ”mersumpi”

Julkaissut:

|

4.12.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vanhassa vara ”mersumpi”

Parivertailussa vuosimallin 2006 vanhakorinen Mercedes-Benz 200 CDI A antoi yllättävän kovan vastuksen uusikoriselle, vuosimallin 2008 selkeästi modernimmalle C-Mersulle.

Nyt kyllä luistellaan todella haurailla jäillä, kun selkeästi ”vanhan liiton mies” lähtee näitä kahta kutakuinkin saman verran ajettuja, mutta kahden eri sukupolven C-Mersuja vertailemaan.

Nimittäin, numeroiden ja kaikkien malliuudistuksen yhteydessä infojen perusteella vuosimallin 2008 Mersu on kiistatta edeltäjäänsä edistyneempi auto. Keskimääräinen tehonnousu oli 13 % ja vastaavasti polttoainetalous parantui keskimäärin 6 prosentilla.

Pituuttakin tuli 5,5 cm ja leveyttä 4,2 cm aikaisempaa enemmän, niinikään akseliväli kasvoi 45 mm:llä. Ja sedan-mallin tavaratila suurentui 20 litralla. Mutta koon kasvamisesta huolimatta auton paino pysyi pääosin entisellään.

Huoltokirjat kunnossa

Vanhakorinen 200 CDI A oli vuosimallia 2006 ja sen matkamittarilukema oli 167 000 km, hintapyyntö oli 14 990 € ja sitä voi pitää kohtuullisena, koska huoltokirja on täytetty aukottomasti, auto on siisti ja kaiken lisäksi vieläpä uutena aikoinaan tänne Suomeen rekisteröity.

Uusikorinen 200 CDI A oli vuosimallia 2008 ja sen matkamittarilukema oli 159 000 km, hintapyyntö oli 18 990 € ja sitäkin voi pitää vertailun edeltäjämallin tavoin vähintäänkin kohtuullisena: tämäkin Mersu on erittäin siisti ja myös sen huoltokirja on täytetty moitteettomasti.

Sitten mennään niihin makuasioihin. Ulkonäöltään uudempi C-Mersu on dynaamisempi ja sen moderniutta korostaa luopuminen ajan hengen mukaisesti vanhahtavista kylkilistoista. Sisältäkin uusi Mersu on moderni. Ja sillä ajaminen on loistava kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta.

Mutta kun vertailun tekee ns. ”vanhan liiton mies”, joka aikoinaan on omistanut 190 E:n vuosimallia 1986 ja 220 E:n vuosimallia 1996, mieli tuppaa vähän nyrjähtämään. Pitäähän Mersunkin uudistua. onkin hyvä kysyä, miksi ”jäärä” jostain syystä tuppaa aina näkemään kaiken hyvän vanhentuneissa Mersuissa?

Vanha käy pehmeämmin

Uudemmassa C-Mersussa ei ole kojelaudassa sellaisia pyöreitä ja muhkeita, kuljettajaan päin työntyviä muotoja kuin vanhemmassa mallissa. Siksi siinä ei myöskään istuta kuin ”kassakaapissa”.

Olo ennen käynnistämistä on periaatteessa kuin missä tahansa muussa nykyaikaisessa ja laadukkaassa autossa, vaikkapa vuonna 2008 uudistuneessa Mazda 6:ssa.

Toisin kuin vanhemmassa mallissa, tämän uudemman Mersun sisustuksessa ei ole käytetty jalopuuta tai jalopuujäljitelmää, joka kieltämättä luo vähän vanhanaikaisen, mutta kuitenkin juuri mersumaisen tunnelman.

Tuoreemman Mersun moottorista kuulee ja sen käytöksestä selvästi aistii, että se on edeltäjäänsä vahvemmin tässä päivässä. Mutta vaikka äänieristys onkin toteutettu Mersulle ominaisesti erittäin laadukkaasti, kuulee himpun karkeammasta käyntiäänestä selvästi, että nyt ajetaan dieselillä.

Ja tottakai iäkkäämmällä Mersulla dieselin käyntiäänen tunnistaa vähintään yhtä selkeästi. Mutta tässäpä se juju juuri onkin: sen dieselin käynti ainakin allekirjoittaneen korvissa kuulostaa pehmeämmältä ja positiivisessa mielessä ”löysemmältä”, etäisesti hiukan samanlaiselta pehmeältä ”mölinältä” kuin aikoinaan Volkkarin bokserimoottori.

Kumpikin tekee kauppansa

Tekniikan Maailma teki vuonna 2007 kunnon kestotestin vuosimallin 2001 C-sarjan 200 CDI:stä, jolla oli ajettu jo 226 000 kilometriä. Siis paljon enemmän kuin Kaasujalan nyt lyhyeen pikatestiin ottamalla samaan W201-sarjaan kuuluvalla 200C CDI:llä.

”Alusta oli tukevan oloinen, eikä välyksiä havaittu tarkistuksissa tai koeajossa”, TM arvioi silloin.

Ja ihan sama vaikutelma tuli nyt kummastakin koeajetusta Mersusta, myös vanhemmasta.

Alle 20 000 euron hintaan selkeästi nykyaikaisempi, 200 CDI A vuosimallia 2008 ja reilusti alle 200 000 kilometriä ajettuna tekee nopeasti kauppansa.

Mutta jos tuo 4400 euroa enemmän on iso raha, niin lohduttaa tietää, että alle 15 000 eurolla saa lähes yhtä vähän ajetun ja vain pari vuotta vanhemman, niinikään 200 CDI A:n, josta tavallisessa arkikäytössä ja normaalissa perusajossa on todella paha mennä sanomaan, että se olisi olennaisesti uudempaa huonompi.

Ja yksi hyvä juttu löytyy molemmista. Mersu ilman kolmisakaraista ”tähtäintä” tuulilasista avautuvassa näkökentässä ei ole oikea Mersu.

Mercedes-Benz 200 CDI A, vm. 2006
*Mittarilukema: 167 000 km
* Moottori: 2140 cm3
* Teho: 122 hv
* Vaihteisto: automaatti
* Käyttövoima: diesel
* Co2: 180 g/km
* Yhdistetty kulutus: 6.8 l/100 km
* Huippunopeus: 203 km/h
* Kiihtyvyys /0-100): 11,9 s
* Hinta: 14 490 €
* Myyjä: MetroAuto Viikki, Helsinki

Mercedes-Benz C 200 CDI A Business vm. 2008
*Mittarilukema: 159 000 km
* Moottori: 2148 cm3
* Teho: 136 hv
* Vaihteisto: automaatti
* Käyttövoima: diesel
* Co2: 171 g/km
* Yhdistetty kulutus: 6.5 l/100 km
* Huippunopeus: 213 km/h
* Kiihtyvyys /0-100): 10.2 s
* Hinta: 18 900 €
* Myyjä: Toyota Airport, Vantaa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *