Kaasujalka

Parivertailussa Renault Megane 2005 ja 2014

Julkaissut:

|

3.12.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Parivertailussa Renault Megane 2005 ja 2014

Suomen autokantatilastossa 31.12.2013 Renault Megane sijoittui yllättävän korkealle, sijaluvulle 19. Niinpä koeajoimme uuden Meganen rinnalla edeltäneen korimallin vuodelta 2005.

Uusi: tyylikäs ja vaivaton

Megane sai faceliftissä suuren logon keulalle ja sen ansiosta dynaamisemman keulailmeen. Se on myös melko mukava ajettava, viikon koeajon jälkeen sitä tuli jopa vähän ikävä. Ensivaikutelma kyydistä oli pikkuisen järeä. Mutta sehän johtui vain siitä, että koeajoautossa oli varusteina 17-tuumaiset aluvanteet.

Mutta jo kehä III:lle tullessa autoon oli jollakin kumman tavalla kotiutunut. Ja lopulta, kun osasin suhteuttaa odotukseni auton rengaskokoon, aloin ymmärtää, että alla oli sittenkin kokoluokassaan melko hiljainen auto. Nopeaa kotiutumista tähän autoon joudutti myös sen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto: se kun toimi kuin kuljettajan mielenliikkeitä seuraten.

Mukavuutta hakevalle

Ehkä uuden Meganen ajotuntuma ei ole paras mahdollinen, mutta vastaavasti sen jousitus sopii äärimmäisen hyvin tällaisen mukavuushaluisen ukon leppoisaan ajoon. Tosin penkit olivat melko kovat, myytti ranskalaisautojen liian pehmeistä istuimista eivät ainakaan tänä päivänä pidä paikkansa. Kun ajoin Renault Lagunalla 2000-luvun alussa, siinä oli jotain perääkin.

Pikkuisen piti hallintalaitteitakin hakea, meni jonkun aikaa ennen kuin opin käyttämään kojetaulussa tuulilasin tuntumaan integroitua monitoiminäyttöä. Navigaattorin napeista osa löytyy penkkien välistä.

Helppoutta tuo handsfree-avainkortti, jonka voi jättää vaikka povitaskuun. Avaimeen ei tarvitse edes koskea, kunhan se kulkee mukana: silloin auto jopa lukitsee itsensä pois lähtiessä. Palatessa taas ovi avautuu vaivattomasti kahvassa olevaa nappia painamalla.

Aliarvostettu

Viikon mittaisessa koeajossa Meganen 1,2-litrainen suorasuihkutteinen bensaturbomoottori osoittautui paitsi kulkemiseltaan sujuvaksi, myös pieniruokaiseksi. Maahantuoja lupaa tälle farkulle 5,6 litran keskikulutusta, ihan siihen en päässyt, mutta kuuden litran pintaan pääsin. Ja ottaen huomioon, että ajostani on paljon pätkäajoa taajamassa, tätä lukua voi pitää vähintään kohtuullisena.

Faceliftiä ennen Meganen keulalla oli pienempi, lähes huomaamaton logo ja jäähdyttimen säleikkö oli lähes huomaamaton. Se teki ilmeestä kömpelön: vähän samanlaisen kuin 1980-luvun Volkswagen ”umpikeulaisessa” Passatissa.

Led-päivävalot täydentävät Meganen uutta ilmettä vielä lisää.

Ärhäkkäämmän ilmeen luulisi vetoavan. Koeajon perusteella uusi Megane on piristävä tuttavuus, jonka voisi ostaa siinä missä Focuksen tai Golfin.

Aineksia menestykseen

Mutta tuo imago se on kumma juttu. Renaultilla vain ei merkkinä ole imua. Viime vuonna Megane oli ensirekisteröintitilastossa sijaluvulla 79: sitä rekisteröitiin 360 kappaletta, edellisenä vuonna 650 autoa. Markkinoiden ykköstä, Volkswagen Golfia rekisteröitiin 5064 autoa.

Uudesta mallista huolimatta Megane ei ollut noussut tämänkään vuoden tammi-syyskuussa 30 eniten myydyn autonmallin joukkoon.

Olen lukenut peräjälkeen eri nettipalstoilta muutaman tilastojen hittiauton heikkouksista ja olen niistä kuullut autokorjaamoyrittäjiltäkin. Silti ne sen kun mennä porskuttavat. Uusi Megane on hyvännäköinen auto, luulisi sen vähän auttavan.

Renault Megane 2014
• Malli: Sport Tourer Dynamique TCe 130 EDC aut.
• Moottori: 1 197, turboahdettu ja suorasuihkutteinen
• Käyttövoima: bensiini
• Vaihteisto: kuusipykäläinen, kaksoiskytkinautomaatti
• Teho: 132 hv
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10 s
• Huippunopeus: 190 km/h
• Yhdistetty kulutus: 5,6 l /100 km
• Co2: 129 g/km
• Hinta alkaen: 27 882
• Kokonaishinta varusteineen: 30 292 €

Vanha: avainkortti jo 2005!

Jos on moitittu uutta Meganea joissakin yhteyksissä sisäilmeeltään muoviseksi, niin tämä vuosimallin 2005 Megane sitä vasta onkin. Mutta siinäkin oli jo avainkortti!

Renault on aina saavuttanut testimenestystä, niin tämä vuonna 2002 esitelty toisen polven mallikin: se äänestettiin maailmalla Vuoden Autoksi 2003. Lisäksi se sai ensimmäisenä kokoluokkansa autona täydet viisi tähteä EuroNCAP-törmäystestissä

Olin suoraan sanottuna pudota persiilleni, kun näin, että jo tässä toisen polven Meganessa oli käynnistyskortti ja starttaaminen tapahtui nappia painamalla. Tosin, vielä ei sentään tekniikka ollut niin pitkällä, että käynnistys olisi onnistunut tuo avainkortti taskussa, kyllä se piti vielä työntää starttinappulan viereiseen loveen.

Vetää hyvin

Koeajetun vuosimallin 2005 Meganen matkamittarilukema oli vain 78 000 kilometriä. Auto oli muutenkin huippusiisti, maalipinta ja kori oli ulkoa yhä iskussa.

Ainoa pieni kauneusvirhe oli toisen etupyörän suojakapselin puuttuminen.

Maantiellä ohjaus oli pikkuisen tunnoton, mutta toimi normaalisti ja vaikutti ehjältä. Rengaskulmissa ei ollut valittamista, kun rattikin pysyi suoraan ajaessa suorassa. Jousitus toimi yhä moitteettomasti: kuopat ja epätasaisuudet eivät persauksissa tuntuneet, eikä ohjaamoon kantautunut ylimääräisiä kolinoita tai vinkunoita. Vaihdekeppi toimi hieman letkumaisesti ja epätarkasti, mutta vaihteet loksahtelivat päälle kevyesti ja varmasti.

1.6-litrainen bensakone tuntui olevan kuin uusi: se veti hyvin alakierroksilta saakka. Ja vaikka 2000-luvun puolivälin vapaasti hengittävät pienemmät bensa-autot nykyautoihin verrattuna käyvätkin selvästi rouheammin, pysyi Meganessa moottorin melutaso kehä III:lla satasta päästellessä ihan kohtuullisena.

Halpaa käyttöautoa etsivälle

Vaikka kojelaudan ilme tosiaan oli hyvin muovinen, niin se oli myös siisti.

Ei kai 6100 euron hintaa voi varsinaisesti pitää halpana 10-vuotiaalle pikkuautolle. Mutta etsipä samaan hintaan toinen samankokoinen farmariauto näillä kilometreillä.

Autotalli.comissa oli kolme reilusti alle 100 000 kilometriä ajettua Volkswagen Golf Variantia vuosimallia 2004-2005. Niiden hinnat olivat 8850-11 900 euroa. Kallein oli yksityisen myymä vuosimallin 2004 Golf Variant, jolla oli ajettu 67 000 kilometriä.

Renault Megane 2005
• Malli: 1.6i 16V COMFORT BREAK
• Mittarilukema: 78 000 km
• Moottori: 1.6 l
• Käyttövoima: bensiini
• Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
• Teho: 111 hv
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.9 s
• Huippunopeus: 192 km/h
• Yhdistetty kulutus: 6.8 l /100 km
• Co2: 163 g/km
• Hinta: 6099 €
• Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *