Kaasujalka

Uusi VW Polo – pikkuautokin voi tarjota ajonautintoa

Julkaissut:

|

26.7.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi VW Polo – pikkuautokin voi tarjota ajonautintoa

Highline-varustus on kattava, ehkä tämän hinta- ja kokoluokan auton ostaja tyytyy vähempäänkin. Polossa kannattaa maksaa hyvästä perusautosta ja edullisimmillaan 1,2-litraisen TSI-moottorisen version ilman lisävarusteita saa 17 822 eurolla.

Uusi Volkswagen Polo on oikea taidonnäyte siitä, että takana ovat ne ajat, jolloin pikkuautot olivat rämiseviä peltikotteroita, joista oli tarha hakea ajonautintoa.

Ennen uuden Volkswagen Polo 1.2 TSI Highlinen koeajoa olin vain kerran aikaisemmin elämässäni ajanut Pololla. Se oli joskus 2000-luvun alussa, kun silloiselle työpaikalleni tuli niin sanotuksi toimituksen yleisautoksi farmari-Polo.

Ajoin yhden päivän sillä Pololla, kun oma Mondeo oli huollossa.
– Herranjestas mikä äänekäs ja rämisevä kottero, muistan puoliääneen miettineeni sillä körötellessäni.

Auto oli ihan tavalliseen 1.6 –litraiseen perus-Mondeoon verrattuna kuin toiselta planeetalta. Silloin elettiin aikoja, jolloin tasoerot autojen kokoluokittain olivat selvät: pykälää isompi Golf oli paitsi tilavampi, myös ehdottomasti mukavampi.

Mutta nyt on toisin. Meidän rouvalle tuli työsuhdeautoksi 1.4 TSI Golf vuonna 2009. Nyt kun ajoin tällä uudella Pololla, totesin, ettei ajettavuudessa ihan tavallisessa perusajossa ollut hirveästi eroa. Ehkä Polo on moottoritiellä pikkuisen äänekkäämpi ja tietysti se on selkeästi varsinkin tätä nykyistä, aiemmasta selvästi kasvanutta Golfia pienempi.

Kuin isompikin auto

Mutta varsinkin kaupunkipyörityksessä ja jopa isommilla teillä Polossa riittää ison auton jämäkkyyttä. Ainoastaan moottoritiellä rengasäänet varsinkin karkeammilla pinnoilla kavaltavat, että nyt ajetaan pikkuautolla. Mutta sileillä teillä Polo etenee siinä missä Golfikin.

Manuaalivaihteisen koeajoauton kuudes pykälä piti moottorimelut miellyttävinä ja kierrokset matalina moottoriteilläkin, myöskään tuulensuhinat eivät tulleet sisälle.

Kaikkiaan Polon laatuvaikutelma vakuuttaa, mutta niinhän se vakuuttaa muissakin Volkkareissa.

Neljä ”perusaikuista”, eli noin 180-senttistä ihmistä Polossa matkustaa ihan mukavasti. Pidemmällä hujopilla jalkatila loppuu kesken.

Koeajettu Polo oli manuaalivaihteinen. Ja se teki ajamisesta varsinkin mutkaisella soratiellä riemukasta.

Ei tarvitse huudattaa

Jousitus on todella hyvä: pikkukuopat se nielee mennen tullen eikä ainakaan kevyellä kuormalla isotkaan heitot tule ongelmaksi. Polossa on kuvaa sekin, että siitä näkee hyvin ulos.

Kojelauta antaa ajajalle ”muhkean” olon ja etuistuimet ovat jämäkät. Pikkuautoksi Polo on myös tavaratilojen puolelta tilava, pari isoakin matkalaukkua menee peitteen alle.

Se myös ällistyttää, kuinka 1.2-litraisella pikkuturbolla ainakaan tavallisessa ajossa ei isompia tehoja osaa kaivatakaan. Kun on kevyt kori, 110 hevosvoimaa riittää mukavasti ja vääntöä on hulppeat 175 newtonmetriä: moottoria ei tosiaan tarvitse huudattaa. Kiihtyvyys nollasta sataan onnistuu 9.7 sekunnissa ja se on siis yhtä hyvin kuin monessa isommassakin autossa.

Myös taloudellinen Polo oli: itse pääsin sillä koeajoviikolla yhdistetyssä kulutuksessa noin 5.8 litraan satasella. Mutta ajotapani ei rehellisesti sanottuna ole kaikkien taloudellisin, uskon tasaisemmin ajavan ja vähemmän liikennevaloissa ”luukuttavan” pääsevän yhdistetyssä kulutuksessa hyvinkin tehtaan lupaamaan 5,3 litraan satasella.

Perusjuju on ajettavuus

Koeajetussa Polossa oli korkeatasoinen Highline-varustus, eli siinä oli paljon isommista autoista tuttuja lisävarusteita: muun muassa parkkitutka eteen ja taakse. Ja se tekee siitä myös pikkuautoksi hinnakkaan, koeajoauton hinta on 26 000 euroa. Sillä saisi jo isommankin auton.

Itse olen niitä miehiä, että haluan autossa hinnalle kunnon vastineen: tilpehöörit eivät ole koskaan niin kauheasti kiinnostaneet, vaan mieluummin valitsen isommasta mallista riisutumman version kun pienemmän mallin kaikilla mahdollisilla ”mausteilla ja herkuilla”. Koeajoauton perushinta on 21 088 euroa ja siinä oli lisävarusteita 5028 euron edestä. Eli 26 000 eurolla saisi jo isommankin auton.

Mutta niin miellyttävä kuitenkin tuo 1.2 TSI –moottori oli, etten toisaalta haluaisi myöskään 1-litraista perus-Poloa 15 000 eurolla.

Ehkä parhaiten hinta-laatu –suhde osuu Polossa kohdalleen valitsemalla siitä vaikkapa version Comfortline Bluemotion Edition 1,2 TSI:n 90-hevosvoimaisella moottorilla. Sen kokonaishinnat alkavat 17 822 eurosta eikä tämän kokoluokan auto mielestäni vaadi siihen päälle lisävarusteita 5000 euron edestä. Polon perusjuju on ennen kaikkea loistava ajettavuus: vähemmillä tilpehööreillä ja siten edullisemmalla hinnalla siinä totisesti saa rahalle vastinetta.

 

Volkswagen Polo Highline 1,2 TSI
Moottori: 1197 cm3, turbo
Teho: 110 hv
6-lovinen manuaali
Vääntö: 175 Nm
Kiihtyvyys 0-100: 9.3 s
Huippunopeus: 196 km/h
Co2: 110 g/km
Yhdistetty kulutus: 4,9 l/100 km
Auton perushinta: 21 087,60 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 26 116,03 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *