Kaasujalka

Koeajo käytetty Opel Vectra – Muhkea diesel-Vectra, V6:n kera!

Julkaissut:

|

17.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Opel Vectra – Muhkea diesel-Vectra, V6:n kera!

Farmari-Vectran muotojen selkeys teki siitä myös erittäin tilavan auton.

Pärmensin taas päätoimittajalle, että vaikka Opel Vectra miten olisi ulkonäkönsä puolesta teryleenihousuisen virkamiehen limusiini, ei se enää naurata koeajon jälkeen. Ei varsinkaan V6-dieselinä!

Koeajossa käytetty Opel Vectra. Se oli taas niitä päiviä, kun päätoimittaja sai toimeksiannon metsästää koeajoautoksi erään nykyjenkin, jolle nauravat katsastusmiehetkin. Ei onnistunut sellaista metsästämään ja karautti meidän pihaan tylsänharmaalla Opel Vectra –dieselillä.

Sanoin heti päätoimittajalle, että kova homma on edessä, jos tuosta pitää vitsiä etsiä.

Nimimerkki 2.2 Vectra Wagon pyysi joskus vuonna 2006 Suomi24.fi –sivustolla ihmisiä lähettämään Opel-vitsejä, kun oli niitä kuulemma itse saanut kuulla urakalla omasta Vectrastaaan.

Ja tulihan niitä: ”Ympyrä ja nuoli, siitä alkaa huoli”, perimätiedon mukaan nimi olisi myös lyhenne lauseesta ”On Pakkasta Ei Lähdetä” tai sanaparresta ” Oitis Poistettava Euroopan Liikenteestä”.

Harmaan miehen salattu onni

Ja vitsit olivatkin kaukana. Mutta eivät sen takia, että olisi ruvennut itkettämään. Farmari-Vectra vuosimallia 2004 on pirun harmaa ja tylsännäköinen, mutta se lienee sellaisen onni, joka etsii muhkeaa ja äänetöntä autoa: tästä meinaan saa todella huippumukavan 3-litraisella V6-dieselpannulla varustellun auton vain 8 399 eurolla, vaikka matkamittarilukema on vain 175 000 kilometriä.

Uutena tämä auto on maksanut 45 930 euroa ja sen kyllä huomaa. Suoraan sanottuna, hakkasin taas rattia innostuksesta: minkälaisia helmiä nämä kehä III:n varren autokaupat tarhoihinsa kätkevätkään! Alusta on tukeva, mutta jousitusmukavuus on onnistuttu pitämään hyvänä.

Parasta on melutaso: se on kiitettävän alhainen! Uskoakseni tämä Vectra on ikä- ja lajitovereittensa keskuudessa jopa kaikkein hiljaisin. Tilavakin farmar-Vectra on, onhan siinä samanikäistä Volvo V70:ä paremmat jalka- ja pääntilat. Tavaratila on selkeän muotoinen ja nostokynnys alhainen: ruuman pohja on kiitettävästi samalla tasolla kuin kynnys.

Puutteitakin on

Ja oleellista on myös moottorin sitkeys. Se takaa tasaisen etenemisen. Siinä kolmelitrainen V6-diesel on omaa luokkaansa. Kyyti on vakaata ja ripeää, vaikka siltä ei persnahassa tuntuisikaan. Ja juuri sellainen meno on viisikymppisen jömppämahan mieleen!

Pientä miinusta tulee sähköhydraulisesta ohjauksesta, joka ei anna kovin hyvää tuntumaa. Mutta toisaalta herkkä ohjaus on myös kevyt. Se tekee lievästi ruumisauton näköisestä farmarista kevyen parkkeerattavan kaupunkioloissa.

Outoa oli tietysti vilkkuautomatiikka oudoksuttaa ainakin lyhyen tutustumisen perusteella, sen joutuu useasti kytkemään itse käsin pois päältä. Jalkoihin tällä dieselillä ei jää: nollasta sataan se kiihtyy 9.8 sekunnissa ja huippunopeus on 222 kilometriä tunnissa.

 Koeajettu Opel Vectra
• Vuosimalli: 2004 (rek. 12/2003)
• Mittarilukema: 175 000 km
• Moottori: 3-litrainen diesel, V6
• Teho: 177 hv
• Vaihteisto: automaatti
• Kiihtyvyys 0-100: 9,8 s
• Huippunopeus: 222 km/h
• Yhdistetty kulutus: 7.2 l /100 km
• Hinta 8 399 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

 

Teksti Urmas Hurmalailen
Kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *