Kaasujalka

Koeajo Mitsubishi Outlander PHEV – viikon bensalasku 18€

Julkaissut:

|

7.4.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mitsubishi Outlander PHEV – viikon bensalasku 18€

Sähkö-Outlanderin pitkän latausjohdon voi kytkeä mihin tahansa pistorasiaan ja lataus kestää normaalilla jännitteellä noin 5 tuntia.

Mitsubishi Outlander PHEV oli koko koeajoviikon ahkerassa latauksessa omakotitalon autokatoksessa. Bensalasku tuolta ajata oli oikeasti vaivaiset 18 euroa.

Kun sain sähkömaasturi Mitsubishi Outlander PHEV :n maahantuojalta koeajoon, päätin ladata sitä niin paljon kuin mahdollista. Tyhmää olisi ollut jättää se tekemättä, kun omakotitalon autokatos antoi siihen kätevästi mahdollisuuden.

Koko viikko pelkällä sähköllä

Koska aamuisin oli pakkasta, Outlander luonnollisesti käynnistyi polttomoottorilla ja silloin paloi tietysti HIUKAN bensaa. Mutta muuten tuntui hurjalta, kun auto lämpenemisen jälkeen kulki ainakin sen 30-40 kilometriä kerrallaan pelkällä sähköllä, vauhdista riippumatta.

Kaupungissa kiihdyttäminen syö sähköä, mutta vastaavasti akku ottaa energiaa talteen jarrutuksista. Mittaritaulusta on hauska ja helppo lukea, mihin suuntaa virta kulkee, samoin siitä voi lukea, milloin auto kulkee sähköllä ja milloin bensiinillä.

Tyhjän sähköakun lataaminen täyteen kestää noin viisi tuntia. Arvion mukaan se maksaa noin euron.

Itse ajoin käytännössä lähes koko viikon pelkällä sähköllä. Ja itse kyllä laskelmieni mukaan pääsin hyvinkin lähelle tuota maahantuojaa ilmoittamaan 1.9 litran yhdistettyä kulutusta 100 kilometrillä. Rehellisesti sanottuna, unohdin tripata matkamittarin, enkä ole varma, olisinko edes löytänyt sitä. Mutta arvioisin viikon aikana ajaneeni vaihtelevissa oloissa 350-400 kilometriä.

Mutta se onnistui tietysti vain siksi, kun ajot tapahtuivat lähes yksinomaan 30-40 kilometrin säteellä. Kun lähdin kotoa Vantaan Vapaalasta käymään täyteen ladatulla Outlanderilla 15 kilometrin päässä Tikkurilassa, oli akku jo kotiin palatessa lähestulkoon tyhjä.

Eli jos edessä olisi ollut viikonloppureissu vaikkapa mökkeilemään Keski-Suomeen, olisi Mitsu kyydinnyt sähköllä vain alkumatkan Järvenpäähän asti. Eli valtaosa matkasta olisi ollut ajelua bensiinillä ja silloin tietysti polttoainelasku isolla maasturilla olisi ollut ihan toisenlainen.

Perässä voi vetää kärryäkin

Koska tosiaan ajoin koko viikon lähes yksinomaan sähköllä, en oikein saanut käsitystä kulutuslukemista bensiinillä ajaessa. Maahantuojan data ilmoittaa keskikulutukseksi ilman latausta 5,8 litraa satasella, mutta Hesarin toimittaja taisi mitata 7,7 litran lukemat sadalla kilometrillä. Toki sekin on näin isolle maasturille hyvin kohtuullinen lukema.

Metkaa ajatella, että 10 vuotta sitten Toyota Prius –hybridi oli jotain ihan ihmeellistä. Varsinkin, kun sitä ei voinut ladata piuhalla ja polttomoottori tuli mukaan jo yli 40 kilometrin tuntinopeuksissa. Eikä Priuksella saanut myöskään vetää peräkärryä.

Nämä kaikki ovat nelivetoisessa Outlanderissa historiaa: sillä voi vetää vaikka 1500-kiloista perävaunua.

Leppoisaan ajoon

Vaikka käykin sähköllä, on Mitsubishi Outlander PHEV oikea ja iso katumaasturi, jossa korkealla istuessa tulee miehekäs olo. Vaikka se kaupunkiajoon ensin tuntuu kovin isolta, alkaa pyörittely luontua melko nopeasti. Ulkomitat on kuitenkin helppo hahmottaa, sillä Outlander on melko selkeästi muotoiltu.

Sähköllä ajaminen on tietysti äänetöntä, vaikka moottoritiellä sisään tuleekin huminaa ja jonkin verran renkaidenkin ääniä. Mutta kaikkiaan kyyti on oikein sulavaa ja vakaata. Kovemmissa kiihdytyksissä bensamoottori tulee apuun, mutta tasaisesti kaasutellessa mittariston merkkivalon nuoli näyttää akusta pyöriin. Outlanderilla ajaessa onkin mukava, kun voi mittaria seuraamalla pysyä ajan tasalla, milloin kuljetaan bensalla, milloin sähköllä.

Outlander sopii leppoisaan ajeluun suoralla tiellä, mutkissa kyyti pikkuisen huojahtelee.

Lopputuloksena sanoisin, että jos olisi ylimääräistä ja sijoittaisin maasturiin 55 000 euroa, niin kyllä minä ihan vakavasti voisin tätä Mitsubishi Outlander PHEV :ta harkita. Olisihan se edistyksellistä olla ”eko-öky”.

Outlander on ihan näyttävä maasturi. Hieman kantikkaan muotoilun ansiosta kulmat on helppo arvioida.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi 4WD
Sähköllä ja bensalla käyvä plug-in hybrid –auto
Kuutiotilavuus: 1998 cm3
Mitat: pituus 4655 mm, leveys: 1800 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2 670 mm
Teho: 121 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s
Huippunopeus 170 km/h.
Etusähkömoottori: teho 60 kW, vääntö 137 Nm, takasähkömoottori: teho 60 kW, vääntö 195 Nm
Yhdistetty kulutus: 1.9 l / 100 km (sähköllä ja bensalla)
Yhdistetty kulutus ilman latausta: 5.8 l/100 km (maahantuojan ilmoittama)
Sähköakkujen latausaika: 4-5 t
Matka täydellä latauksella: 52 km (maahantuojan ilmoittama)
Co2: latauksella 44 g /km, ilman latausta 136 g/km (maahantuojan ilmoittama)
Hinta: 54 995 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *