Kaasujalka

Lelluvan makoisa JEEP GRAND CHEROKEE

Julkaissut:

|

28.12.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Lelluvan makoisa JEEP GRAND CHEROKEE

Makuasioista ei voi kiistellä, mutta jos tykkää jenkkimäisen letkeästä ja lelluvasta kyydistä isolla pannulla, tuntuu Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 A5 Limited herkkupeliltä vielä kahdeksan vuotta vanhanakin.

Intiaaneja on varmaan aina ihmetyttänyt, miksi pääkaupunkien ruuhkiin suunnitellulle mahtiautolle on annettu heidän hiusmallinsa, irokeesin, nimi: Cherokee. Maastoonhan tällä pitäisi mennä, mutta kun kysymys on autoliikkeen myymästä vaihtoautosta, eikä automaahantuojan esittely-yksilöstä, niin piti ottaa lyhyet tyypit Konalan ja Malminkartanon maisemissa.

Ajo vaatii hereillä oloa

Se tuli heti kättelyssä selväksi, että matkamittarin kutakuinkin 78 000 kilometriä vastaava maililukema jokseenkin 100 % varmuudella pitää paikkansa. Nahkasisustainen auto oli siisti ja pitkän seisonnan jälkeenkin ensipakkasilla se hörähti autoliikkeen pihassa ulkosäilytyksestä huolimatta heti käyntiin. Valmistaja lupaili tämän mallin tullessa markkinoille vuonna 1999, että auton rakennetta oli jäykennetty Porschen insinöörien toimesta paremman ohjattavuuden ja kevyemmän painon saamiseksi. Tuntuma oli kuitenkin edelleen amerikkalaisen lelluva. Mutta niin makoisan pakotonta se eteneminen oli, ei se tietysti 4.7-litraisella V8-bensamoottorilla muuta voi oikein ollakaan: hevosvoimia konepellin alta löytyy 258. Rivakammassa menossa järkälemäinen, yli kaksi tonnia painava auto tietysti vaatii hereillä oloa. Eikä yli 4,5 metriä pitkä auto ole Malminkartanon S-marketin pihalla kätevin mahdollinen käännettävä.

Niin pakotonta ja äänetöntä

Mutta se mikä tällaisessa maasturissa on niin julmetun makeaa, on se kyydin äänettömyys. Jos nyt tulisi loton jättipotti, eikä käyttökuluista bensoineen, jättirenkaineen, ja vakuutusmaksuista olisi niin väliä, niin silloin voisi tästä ostaa pikkurahalla jylhän mökkiauton.

Se tietysti yllätti, että jyhkeisiin ulkomittoihin nähden Grand Cherokee ei sittenkään tuntunut miltään tilaihmeeltä. Eihän se mikään pikkuauto ole, mutta ensituntumalla takapenkillä ei tuntunut sen tilavammalta kuin Ford Mondeossakaan.

Kaukana työjuhdasta

Mutta etupenkillä riitti lääniä ja penkit tuntuivat mukavilta. Ja jos vertaa Grand Cherokeeta esimerkiksi moniin japanilaisiin tai korealaisiin jättimaastureihin, niin ajotuntuma on kaukana työkoneesta. Tässä Grand Cherokee –mallissa on kuusi teoreettista vaihdetta ja sitä pidetään tavallaan ensimmäisenä kuusivaihteisena automaattivaihteistona, mutta se on kuitenkin säädetty käyttämään ainoastaan viittä vaihdetta.Bensankulutus ja päästöt sitten? No, ne ovat ihan oma lukunsa. Co2-päästöt ovat miehekkäästi 385 g/km ja yhdistetty kulutus 16.8 litraa. Mutta uutena auto on maksanut vuonna 2003 peräti 83 100 €. Vuosista huolimatta 16 500 € vain 78 000 kilometriä ajetusta Gran Cherokeesta ei ole paljon, jos on varautunut kalliisiin käyttökuluihin. Itse autossa ei pitäisi olla isoja riskejä.

Vahva runko ja kori

Juhani Olsbo Koivuhaan Autokatsastuksesta vakuuttaa Jeep Grand Cherokeen vahvaksi Amerikan autoksi niin rungoltaan kuin koriltaankin.
– Ei tuollaisesta 78 000 kilometriä ajetusta Grand Cherokeesta varmasti löydy ruostevikoja 8-vuotiaanakaan. Ja vaikka se on iso auto isolla moottorilla, niin ei sen päästöjenkään kanssa ole ollut juuri ongelmia: onhan Amerikassa ollut tiukat päästönormit iän ja ajat, Olsbo sanoo.

Jos jotain huomionarvoista pitää etsiä, niin se löytyy Grand Cherokeessa etupäästä.
– Mutta jos jo hyvissä ajoin huoltojen ja öljynvaihtojen yhteydessä niveliin ja raidetankoon painetaan trasselilla rasvaa, niin nivelien käyttöikäkin kasvaa merkittävästi, Olsbo neuvoo.

Jäykkä taka-akseli on Jenkkien konservatiivinen ja hyväksi havaitsema ratkaisu.
– Se takaa hyvät ajo- ja maasto-ominaisuudet ja yleensä näiden Jeeppien takapäästä ei mitään sanottavaa löydykään, kun ei siellä edes ole kuluvia osia kovin paljon, Olsbo sanoo.

Grand Cherokeen ominaisuuksia Olsbo ei lähtisi heikentämään vaihtamalla alle liian isoja ja leveitä pyöriä.
– Vakiokoon pyörillä kyyti on kohtalaisen pehmoista ja mukavaa, mutta liian isot kumit ja pyörät tekevät matkanteosta liian leijuvaa.

Katsastusmiehen näkökulmasta Jeep Grand Cherokee kohtuukilometreillä ei siis ole riskiostos.
–Tällaisen Jeepin ostaja osaa itsekin varautua siihen, että painavan ja isomoottorisen auton bensankulutus on suurta.

Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 A5 Limited
Hinta: 16 500€
Vuosimalli: 2003
Kilometrit: 78 000
Polttoaine: bensiini
Kulutus l/100 km: 22.5 l (kaupunki), 13.6 l (maantie), 16.8 l (yhdistetty)
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 8.3 s
Huippunopeus: 200 km/h
Vaihteisto: automaatti/5
Myyjä: Hupi-auto, Malminkartano, Helsinki, (09) 454 0490

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *