Kaasujalka

Volvo V60:een tuli uutta eloa

Julkaissut:

|

3.7.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Volvo V60:een tuli uutta eloa

Volvo V60:n sai muiden mallien tapaan uudet moottorit keulalleen ja tämä koeajettu D4- moottorilla varustettu V60 saa kuljettajalla leveän hymyn aikaiseksi.

Kasvojen kohotuksen kokenut Volvo D4 -malli 181 hevosvoimalla ja käsivalintaisella vaihteistolla synnyttää CO2- päästöjä ainoastaan 99 g/km, ja vastaava polttoaineen kulutus on 3,8 l/100 km. Nämä ovat luokkansa johtavia lukemia. Myös Volvo V60 D4 -malli 17 tuuman renkailla pääsee 100 gramman rajapyykin alle (99 g/km). Tämä koeajettu automaattivaihteinen saa lukeman 109g.

Drive-E-dieselmoottorit sisältävät ensimmäisenä maailmassa i-ART-tekniikkaa, joka hyödyntää painepalautetta kustakin ruiskutussuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan. Jokaisella suuttimella on älykäs mikropiiri, joka tarkkailee ruiskutuspainetta. Näitä tietoja käyttämällä itsesäätyvä i- ART-järjestelmä varmistaa, että moottoriin ruiskutetaan aina ihanteellinen määrä polttoainetta.

Pientä kasvojen kohotusta

Suunnittelutiimi on uuden Volvo S60 -mallin tapaan kohentanut V60:n ilmettä korostamalla vaakalinjoja Saatavilla ovat samat alustavaihtoehdot eli Touring, Dynamic, aktiivinen Four-C ja madallettu Sport-alusta, joka on aikaisemmin ollut R-Design-version yksinoikeus.

Kuljettajan mieleen

Kuljettajan paikalla viihtyvät kaiken kokoiset kuljettajat ja ajoasentoa voisi luonnehtia jopa täydelliseksi. Muillakin paikoilla istuu ihan mielellään.

Suorituskykyä tästä autosta löytyy ihan omiksi tarpeiksi ja yhteistyö 8-vaihteisen automaattivaihteiston kanssa sujuu mainiosti.

Ainut pieni miinus tulee jälleen tuosta ohjauksesta, joka tuntui taas vähän oudolta ensimmäisten päivien aikana. Siihen kyllä tottui, mutta vähän luonnottoman tehostettu se on. Tuntuma kuitenkin säilyy suhteellisen hyvän, vaikka pahimpien kilpailijoiden tasolle ei aivan ylläkään.

Näin talvikelillä voimakas etuvetoinen kun tuppaa vähän olemaan aavistuksen “härkäpäinen”. Nelivetoista versiota kannattaa harkita, tosin sillon keulalle tupsahtaakin upeastipauhaava viisisylinterinen kone. Koeajon kulutus nousi ilmoitettua selkeästi korkeammaksi, joka selittyy usealla kylmäkäynnistyksellä ja kaupunkiajon suurella määrällä. Siinä valossa tuo kulutus on todella inhimillinen.

Volvo V60 D4 A
Hinta: 41 105,90€, koeajoauton hinta lisävarusteineen 48617,90€
Iskutilavuus: 1969
Teho: 181hv (133kW) 4250r/min
Vääntö: 400Nm/1750 – 2500 rpm
Kulutus: 4,3 litraa
koeajon kulutus: 7,9 litraa

PLUSSAT
Ajettavuus
Suorituskyky
Ajoasento

MIINUKSET

JÄLKIMAKU
Jos kiinalainen omistustausta tekee aina autolle saman minkä on tehnyt Volvolle, suosittelemme sitä kaikille. Tämä koeajettu V60 on todella maukas ja kiva auto ajaa. Ainut miinus tulee etuvetoisuudesta, sillä talvella suhteellisen ruudikas etuvetoinen on vähän härkäpäinen. Toisaalta se vetotapahan on (kuulemma) makuasia.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *