Kaasujalka

Koeajossa Nissan X-Trail – Samasta puusta

Julkaissut:

|

16.3.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa Nissan X-Trail – Samasta puusta

Siinä missä edeltäjä X-Trail erottui kantikkaalla muotoilullaan muista selvästi tätä uutukaista ei meinaa heti erottaa edes Qashqaista.

Uusi Nissan X-Trail koeajossa. Kun uutta X-Trailia tiirailee kaukaa niin sitä ei heti erota pikkuveli-Qashqaista. Sukunäköisyys on siis hyvin onnistunut. Tosin X-Traililla itsetuntoaan kohottava myyntireiska saa halvauksen, kun naapuri ei erota autoa hänen halvemmasta Qashqaistaan.

Suppeahko mallisto

Edullisin etuvetoinen 31 891 euroa 5-paikkaisena ja 7-paikkaisena 32 690 euroa eli kahdesta lisäpaikasta saa maksaa noin 800 euroa varustetasosta riippuen. 2 paikkaa vie tavaratilasta noin 100 litraa. Edullisin neliveto 37 490 euroa. Automaattivaihteista nelivetoa ei ole saatavana ja X-Trail tulee toistaiseksi aina vain tällä 130 hevosvoimaisella dieselillä.

Hintaeroa Qashqaihin tulee yllättävän vähän sillä Qashqai parhaimmalla varustetasolla maksaa nelivetoisena 37 590 euroa eli enemmän kuin halvin nelivetoinen X-Trail. Etuvetoisissa hintaeroa on 4500 euroa. Mallien keskinäisiä mahdollisia varuste-eroja emme huomioineet.

X-Trailin pahimmat kilpailijat tulevatkin varmasti ihan oman merkin sisältä sekä myös Honda CR-V:n leiristä.

Nelivedon toiminta yllätti

X-Trailin vetotapaa pystyy säätämään vaihtoehtoisesti joko etuvedolle tai nelivedolle. Olemme vieneet kaikki nelivetoiset koeajoautomme saman kallion yli. Hieman epäilevin tuntein X-Traililla sinne lähdimme, sillä tämän kilpailijat eivät ole siitä selvinneet kunnialla Ford Kugaa lukuunottamatta. Hämmästys oli suuri, sillä X-Trail selvisi kiipeämisestä yllättävän hyvin. Sen tekee haasteelliseksi jyrkkä nousukulma sekä auton joutuminen nousun aikana ristiriipuntaan. Tuo kiipeäminen sujui ilman sen suurempia vaikeuksia. Matkaa oikeiden maastureiden suorituksiin tietenkin vielä on, mutta niin kuuluu ollakin.

Down sizingin myötä useat autonvalmistajat ovat jättäneet mallimerkinnöistä kuutiotilavuudet pois ja tilalla loistaa hevosvoimamäärä. Näin on tilanne myös Nissanilla. 130 hevosvoimainen turboahdettu dieselmoottori on kuutiotilavuudeltaan 1.6-litrainen ja mielestämme aavistuksen alimitoitettu näin isolle autolle. Etenkin, jos ajaa paljon maantiellä ja kuormattuna.

Moottorin alavääntö vähän heikkoa ja sammui liikkellelähdöissä, jos kuljettaja ei ollut kaasun kanssa rivakasti liikkeellä. Vetohommissa varmasti kytkin on ihmeissään, jos koukkuun on kytketty tuo maksimi 2000 kiloa.X-Trail tarjoaa hurjan hyvät tilat takamatkustajille ja pitkä kuljettajan takana on komet jalkatilat. X-Trail onkin luokkansa yksi tilavimmista autoista. Kuljettajan paikalla istuu myös ihan mielellään. Korkea varustetaso on mallin yksi suurimmista vahvuuksista ja se varmasti miellyttää monia. Koeajettu Tekna-varutetaso pitää sisällään jo ihan kaiken. Ennakoivia turvavarusteitakin löytyy kosolti.

Tekniset tiedot

Nissan X-Trail dCi 130 4×4 Tekna
Hinta 43 891€
Iskutilavuus 1598cm3
Teho 130hv / 4000 kierr/min
Vääntö 320 Nm / 1750 kierr/min
Kiihtyvyys 0-100km/h 11 sekuntia
Paino 1550kg
Vetokyky max 2000kg
Maavara 210 mm
Tavaratila 135-445 litraa
Huippunopeus 186km/h
Koeajon kulutus 7,1 litraa
Kulutus valm.ilm 5.3 litraa

PLUSSAT
Tilat
Varusteet
Neliveto

MIINUKSET
Moottorin alavääntö
Vain yksi moottorivaihtoehto
Ei automaattinelivetoa
Suorituskyky

JÄLKIMAKU
Nissan X-Trail näyttää hyvältä ja tarjoaa hurjasti ominaisuuksia. Tehokkaampi moottori yhdistettynä automaattivaihteistoon tekisi tästä todella maukkaan paketin. Nyt siltä osin tämä tuntui kurjan vaisulta.

Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *