Mainettaan paremmat “premium-liisarit”
Yleinen käsitys vaihtoon tulevista premium-tason leasing-autoista on virheellinen. Pääsääntöisesti niitä on pidetty jopa tavallista paremmin ja mukava tulevat renkaatkin ovat asianmukaiset.
Laadukkaisiin ja vähän ajettuihin premium- ja luksusluokan vaihtoautoihin panostavan Sports Car Centerin Espoon toimipisteen Tuomas Parviaisella on vankka kokemus entisten leasing-autojen myynnistä.
–Niiden ostaminen on vaihdellut vuosittain. Esimerkiksi vuosina 2008-2009 niitä tuli meille runsaastikin. Nyt leasing-yhtiöillä on jo aika toimivat omat myyntiorganisaatiot, joten enää leasingista palautuvia autoja ei tule meille niin paljon. Mutta edelleen niitä tulee jonkun verran niin Suomesta kuin leasing-yrityksistä muualtakin Euroopasta, Parviainen sanoo.
Paljon etuja
Premium-tason isot leasing-käytössä olleet autot Parviainen arvioi kunnoltaan mainettaan paremmiksi.
– Niissä on paljon etuja, joita yksityiseltä kuluttajalta vaihtoon tulevassa autossa ei aina ole. Yksityisellä puolella renkaat voivat olla aika loppu, mutta leasing-auton mukana saa jokseenkin aina hyväkuntoiset kesä- ja talvirenkaat, koska niiden vaihto on sisältynyt leasing-sopimukseen. On aika kallis investointi, jos joudut etsimään renkaita erikseen, Parviainen sanoo.
Leasing-autoissa on myös huollot tehty merkkihuolloissa ja ajallaan, koska niiden laiminlyönnistä tulee sanktioita. Virheellisesti luullaan monesti, että kun auto ei ole oma, sitä kohdellaan miten sattuu.
– Kun puhutaan BMW:n 5-sarjasta, Audi A6:sta tai E-sarjan Mercedeksestä, niin työsuhdeautokseen sellaisen ovat saaneet yleensä henkilöt, jotka ovat yrityksiensä hierarkiassa avainasemissa. Yleensä sellainen on uutena mennyt sellaisen miehen tai naisen ajoon, jonka titteli on johtaja. Autoedustaan 1000 euron verotusarvoa maksavat eivät ajattele työsuhdeautoistakaan ”jotain sinne päin” –hengessä. Ja jos autossa on ollut jotain naarmuja, niin meille tullessa ne on korjattu pois.
Fiksut lisävarusteet
Premium-tason entiset leasing-autot ovat myös usein bensamoottorisia ja dieseleitä vähemmän ajettuja. 3-5 vuoden iässä niiden matkamittariin on yleensä ehtinyt kertyä vain hiukan reilut 100 000 kilometriä.
– Yleensä niitä tulevat ostamaan perheelliset, joissa vaimo odottaa uutta tulokasta. Tavallista on, että entinen Audi A3 tai 3-sarjan BMW vaihdetaan saman merkin isompaan malliin, Audi A6:een tai BMW:n 5-sarjalaiseen.
Tässä suhteessa Mercedeksen E-sarja eroaa saksalaisista kilpailijoistaan.
– Sitä tulee usein ostamaan hieman varttuneempi herrasmies hattu päässä, Parviainen kuvailee pilke silmäkulmassa.
Perheellisten lisäksi vähän ajettuja entisiä leasing-autoja ostavat jonkin verran myös yksityisyrittäjät. Ja juuri tätä ryhmää kiinnostavat Audien, Bemarien ja Mersujen lisäksi myös Lexukset ja Jaguarit.
–Leasingistä palautuvien premiumautojen hyviä puolia on myös niiden aika fiksut lisävarusteet. Businesspakettiin voi kuulua juuri jotain sporttipenkkiä tai vastaavaa, mutta harvemmin ne ovat huippuvarusteisia. Siksi niille on aika helppo määritellä hinta.
Koska leasing-auto on ollut aiemmin yleensä vain yhden ja tietyn henkilön käytössä, löytyy haltijan ja auton vuokranneen yrityksenkin nimet papereista.
– Ostajan on helppo tarttua puhelimeen ja pirauttaa entiselle haltijalle, jos tulee kysyttävää.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa