Uusi Toyota Yaris Suomeen huhti-toukokuussa
Yarisia on valmistettu Ranskan Valenciennessa vuodesta 2001, ja se omaa täten vahvan eurooppalaistaustan. Kokonaistuotantomäärä ylitti vuonna 2016 kolmen miljoonan auton rajapyykin. Yarista viedään Ranskasta Euroopan ulkopuolellekin, esimerkiksi Yhdysvaltoihin ja tiettyihin Aasian maihin.
Moniulotteisiin uudistuksiin on panostettu paljon. Tuoteparannuksiin käytettiin massiiviset 90 miljoonaa euroa, jonka myötä Yaris on saanut 900 uutta osaa. Niiden myötä ajettavuus, varustelu ja muotoilu ovat harpanneet reilusti eteenpäin.
Uusi Yaris on olemukseltaan vahva. Etu- ja takaosan muotoilut henkivät aiempaa aktiivisempaa ja dynaamisempaa läsnäoloa. Jo ennestään voimakasta laatumielikuvaa on jalostettu ulkonäön ja sisätilojen yksityiskohdilla sekä uusilla ulkovärivaihtoehdoilla. Myös hallintalaitteisiin ja niiden käytettävyyteen on tehty parannuksia.
Toyotan sitoutuminen yhä turvallisempien autojen valmistukseen näkyy Yarisin varustelussa: kaikissa malliversioissa on vakiona esimerkiksi Toyota Safety Sense -varustus, johon kuuluu törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -järjestelmä automaattisella hätäjarrutustoiminnolla, kaistavahti ja automaattiset kaukovalot. Active varustelusta lähtien kokonaisuus täydentyy liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä.
Luokassaan ainulaatuinen hybridiversio on kuulunut Yaris-tarjontaan jo vuodesta 2012. Uudistuneessa Yaris Hybridissä yhdistetyn ajon kulutus on 3,3 l/ 100 km ja vastaavat hiilidioksidipäästöt vain 75 g/km. Ajomelun vaimentamiseen erityisesti kiihdytystilanteissa on kiinnitetty uudistuksessa paljon huomiota. Esimerkiksi moottorikiinnikkeiden, alustarakenteen ja vetoakseleiden toteutusta on kehitetty edelleen. Ajo-ominaisuuksien ja ohjattavuuden parantamiseksi iskunvaimentimet ja sähköinen ohjaustehostin on hienosäädetty.
Moottorivaihtoehdoissa uusi 1,5 litran bensiinimoottori korvaa aiemman 1,33 litran vaihtoehdon. Uutuusmoottori tarjoaa jopa 12 % aiempaa parempaa käytännön ajon taloudellisuutta mutta silti 10 % paremmat teho- ja vääntölukemat. Huipputeho on 82 kW (111 hv) ja maksimivääntö 136 Nm. Taloudellisuuden ja tehokkuuden yhdistelmän yhtenä aikaansaajana on VVT-iE (Variable Valve Timing – intelligent Electric Motor) -järjestelmä, joka mahdollistaa moottorin toiminnan sekä Otto- että Atkinson-sykleillä.
Ensimmäiset uudet Yarisit saadaan Suomeen huhti-toukokuun vaihteessa.
Yaris GRMN
Yaris-mallistoa tulee täydentämään erittäin suorituskykyinen Yaris GRMN -versio. Sen inspiraatiolähteenä on toiminut Toyotan paluu rallin MM-sarjaan Yaris WRC:llä. Versio tulee olemaan ainutlaatuinen vaihtoehto luokassaan – 1,8 litran moottori on mekaanisesti ahdettu. Se tuottaa tehoa yli 155 kilowattia (yli 210 hevosvoimaa). Toyotan eurooppalaistiimit saivat vastattavakseen urheilumallin sisä- ja ulkototeutuksen sekä täysiverisen ralliauton ilmettä mukailevan väritoteutuksen. Yaris GRMN:n jarru- ja alustatoteutus on japanilaiskäsialaa. Kiihdytysaika 0-100 km/h nopeuteen on luokkansa nopein. Malli tulee myyntiin Euroopassa alkuvuodesta 2018.
Vastaa