Kaikkien aikojen rajuin Civic Type R
Nyt suurin teho on 228 kW (320 hv) ja suurin vääntömomentti 400 Nm. Kaasuun vastaavuutta ja moottorin vaikutusta ajettavuuteen on parannettu optimoimalla moottorin elektroniikan säätöjä.
Monia palkintoja voittaneen edellisen sukupolven 2,0-litrainen VTEC TURBO -moottori on viimeistelty entistä tehokkaammaksi. Kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto toimii vielä aiempaakin tarkemmin ja napakammin moottorin ”rev match” -vaihtojärjestelmän ansiosta.
Uudessa Type R:ssä on uuden Civic Hatchbackin kevyempi ja jäykempi kori, jossa on lisäksi käytetty kehittyneitä koripeltien liimaustekniikoita. Edellisen sukupolven Type R:ään verrattuna vääntöjäykkyys on kasvanut merkittävästi 38 prosentilla.
Perusmallista poikkeava jousitusgeometria edessä vähentää ohjauksen vetelyä ja tällä saavutetaan urheilullinen auton käsiteltävyys. Takana Civicin uutta monivarsituentaa on kehitetty edelleen vain Type R:ssä käytettävillä erikoisjäykillä jousituksen tukivarsilla.
Kuljettaja voi valita sopivan ajotilan useammasta vaihtoehdosta kuin edellisessä Type R:ssä. Uusi Comfort-asetus on Sport-asetuksen ja radalle tarkoitetun +R-asetuksen rinnalla. Kukin ajotila vaikuttaa mukautuvaan iskunvaimennukseen, ohjausvoimaan, vaihdetuntumaan ja kaasupolkimen herkkyyteen.
Uuden Honda Civic Type R:n aerodynamiikkaa on hiottu vielä pidemmälle kuin edeltäjän. Muotoilussa on ilmanvastusta alentamassa ja ilmanvirtauksia ohjaamassa entistä tasaisempi pohja, aktiivinen jäähdyttäjän säleikkö, kevyt takasiipi ja katon jättöreunan virtausohjaimet. Jäntevä, suorastaan aggressiivisen näköinen kori antaa luokan parhaan aerodynaamisen tasapainon, minkä ansiosta auto on erittäin vakaa suurissa nopeuksissa.
Uuden Honda Civic Type R:n tuotanto alkaa Swindonissa kesällä 2017, mistä sitä toimitetaan Euroopan lisäksi kaikkialle maailmaan Japani ja Pohjois-Amerikka mukaan lukien. Atlantin takana ostajat pääsevät ensimmäistä kertaa nauttimaan Type R -merkillä varustetusta Hondasta.
Vastaa