Kaasujalka

Uusi Hyundai i30 Wagon esitellään Geneven autonäyttelyssä

Julkaissut:

|

22.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Hyundai i30 Wagon esitellään Geneven autonäyttelyssä

Tänä vuonna Geneven kansainvälinen autonäyttely toimii näyttämönä uuden sukupolven Hyundai i30 Wagonin esittelylle.

LED-ajovalojen ja pystysuorien LED-päiväajovalojen yhdistelmä antaa Uuden sukupolven i30 Wagonin keulalle vahvan ja tunnistettavan visuaalisen ilmeen. Tavaratilan koko on 602 litraa (VDA 211) ja se kasvaa jopa 1 650 litran kokoiseksi (VDA 214), kun takaistuimet taitetaan alas.

Wagonin pituus on 4,585 m (5-ovinen 4,340 m) ja korkeus 1,465 m (1,475 m). Auton 1,795 m leveys ja 2,650 m akseliväli ovat samat kuin viisiovisissa malleissa.

Hyundai tuo edistyksellisen tekniikan kaikkien saataville tarjoamalla Uuden sukupolven i30 Wagonissa viimeisimmät aktiivisen turvallisuuden järjestelmät ja yhdistettävyyden. Uuteen i30-perheeseen on saatavissa luokkansa paras aktiivinen turvallisuus, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä törmäysvaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonta, älykäs vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin ja kaistavahtijärjestelmä.

Auton keulaan sijoitettuja tutka- ja kamera-antureita hyödyntävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) toimii kolmivaiheisesti varoittamalla kuljettajaa ensin visuaalisin sekä äänimerkein ja lisäämällä sitten jarrutusvoimaa vaiheittain. Jos törmäys on väistämätön, järjestelmä jarruttaa täydellä teholla vahinkojen minimoimiseksi. Varustetason mukaan joko vakiona tai lisävarusteena oleva jalankulkijatunnistus käyttää etututkaa välttääkseen törmäyksen tai vähentääkseen sen seurauksia.

Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (DAA) valvoo ajotapaa, huomaa väsymystilan ja varoittaa kuljettajaa vähentäen potentiaalisia onnettomuuksiin johtavia tilanteita.

Mukautuva vakionopeuden säädin (ASCC) pitää ajonopeuden tasaisena ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan autoon, kiihdyttämällä tai jarruttamalla aina 180 km/h nopeuteen saakka. Mikäli liikenne pysähtyy, järjestelmä jarruttaa automaattisesti, kunnes oma auto on pysähtynyt ja kiihdyttää takaisin säädettyyn nopeuteen, kun tie edessä on jälleen auki.

Kuolleen kulman tunnistusjärjestelmä (BSD) yhdessä kaistanvaihtoavustimen kanssa valvoo auton takakulmia. Jos kuolleessa kulmassa on toinen auto, järjestelmä varoittaa ovipeiliin syttyvällä merkkivalolla.

Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (RCTA) vähentää törmäysriskiä esimerkiksi pysäköintiruudusta ajokaistalle peruutettaessa, kun näkyvyys sivuille on heikko. Järjestelmä varoittaa lähestyvästä ajoneuvosta visuaalisesti ja äänimerkeillä.

Kaistavahtijärjestelmä (LKAS) varoittaa kuljettajaa vaarallisista ohjausliikkeistä yli 60 km/ ajonopeudessa tarkkailemalla auton sijaintia suhteessa kaistamerkintöihin. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä sekä merkkivaloilla ja tekee tarvittaessa korjaavan ohjausliikkeen auton palauttamiseksi alkuperäiselle kaistalle.

Nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmä (SLIF) tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja näyttää voimassa olevan nopeusrajoituksen reaaliaikaisesti. Nopeusrajoitustiedot näkyvät sekä navigointijärjestelmän näytöllä että mittariston TFT-näytössä.

Kaukovaloavustin (HBA) tunnistaa pimeällä sekä vastaantulevat että edessä olevat ajoneuvot ja vaihtaa tarvittaessa automaattisesti lähivaloille, jotta muut kuljettajat eivät häikäisty. Kun muita ajoneuvoja ei ole näkyvissä, järjestelmä kytkee automaattisesti kaukovalot.

Uusi i30 Wagon tarjoaa tilavan ja tyylikkään ohjaamon, jossa on vaakasuuntainen muotoiluteema ja kelluva näyttö tietoviihdejärjestelmälle. Valinnaisen navigointijärjestelmän kahdeksantuumainen kosketusnäyttö tarjoaa kaikki navigointi-, media- ja yhteystoiminnot, kuten Apple CarPlayn, Android Auto -valmiudet ja LIVE Services -palvelut. Saatavana on myös älypuhelimen Qi-standardin mukainen langaton lataus. Vaihtoehtoisesti asiakkaat voivat valita eritasoisia äänentoistojärjestelmiä, joiden mukana on viisituumainen kapasitiivinen LCD-kosketusnäyttö ja siihen integroitu peruutuskamera, Bluetooth-valmius sekä My Music -toiminto.

Uuden i30 Wagonin moottorivalikoimassa on iskutilavuudeltaan pieniä turbomoottoreita, jotka antavat autolle hyvän suorituskyvyn ja taloudellisuuden. Asiakkaat voivat tehdä valinnan kolmen bensiinimoottorin ja yhden 1,6-litraisen turbodieselin välillä. Diesel-moottorista on tarjolla kaksi eri tehoversiota. Wagon on saatavissa Hyundain uudella ahdetulla nelisylinterisellä 1,4 T-GDi -bensiinimoottorilla, joka kehittää 140 hevosvoimaa. Kolmesylinterinen 1,0 T-GDi on 120 hevosvoimainen. Alustavat Hyundai i30 Wagon-mallien yhdistetyt polttoaineenkulutukset ovat 3.6 – 5.8 l/100km, CO2-päästöjen ollessa 95 – 135 g/km*.

Erittäin jäykkä ja kevyt kori, jossa on käytetty 53% suurlujuusterästä, antaa perustan hyvälle ajettavuudelle sekä käsiteltävyydelle. Kymmenen prosenttia aiempaa nopeamman ohjauksen ja uudelleen kehitetyn alustan ansiosta kuljettaja voi nauttia ajamisesta ja korkealuokkaisesta mukavuudesta.

Kolmannen sukupolven i30-perhe on muotoiltu Hyundai Motor Europen teknisessä tuotekehityskeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa, valmistettu Nošovicessa Tšekissä ja testattu Nürburgringillä Saksassa. Uusi i30 perustuu infrastruktuurille, jota Hyundai Motor Company on kehittänyt Euroopassa viimeisten 25 vuoden ajan. Se jatkaa menestystä, jonka kaksi edellisen sukupolven i30-mallia ovat rakentaneet. Niitä on myyty Euroopassa vuodesta 2008 alkaen jo yli 800 000 kappaletta.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *