Kaasujalka

Uusi Toyota Prius Plug-in on uudistui

Julkaissut:

|

15.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Toyota Prius Plug-in on uudistui

Yksilöllisiä muotoiluratkaisuja ja varusteita sisältävän lataushybridin sähköinen toimintamatka on nyt yhdellä latauksella yli 50 km.

Toyota toi vuonna 2012 ensimmäisenä autonvalmistajana myyntiin verkkovirralla ladattavan hybridiauton. Nyt esiteltävä uuden sukupolven Toyota Prius Plug-in sai Euroopan ensi-iltansa syyskuussa 2016 Pariisin autonäyttelyssä.

Uutuusmallissa jo itsessään ennätyksellisen energiatehokkaan hybriditekniikan taloudellisuutta ja pakokaasupäästötasoja madaltaa verkkolatausmahdollisuus, joka mahdollistaa tyypillisten arkiajojen ajamisen niin haluttaessa pelkällä sähköenergialla. Latausenergian loputtua auto toimii yhtä taloudellisesti kuin parhaat Toyota-hybridiautot, mahdollistaen vielä yli 1 000 kilometrin ajon ilman tankkaus- tai lataustarvetta. Hinnat alkavat 39 898 eurosta, joten uutuusmalli on tällä hetkellä Suomen edullisin lataushybridi.

Oma olemuksensa

Prius Plug-inin toteutuksen kulmakivenä toimii uusi TNGA (Toyota New Global Architecture) -alustarakenne. Malli poikkeaa ulkonäöltään viime keväällä lanseeratun Priuksen ulkonäöstä selvästi. Keulan profiili on matalampi, etupuskurin viisteet ovat voimakkaammat ja neljästä yksiköstä koostuvat ajovalot matalan viirumaiset. Takaosassa huomio kiinnittyy ”tuplakuplan” muotoiseen takalasiin jonka muoto jatkuu takaspoilerissa. Takavalojen bumerangimainen muotoilu on yksilöllinen osa Prius Plug-inin ulkonäköä.

Ulkonäköön vaikuttaa osaltaan lisävarustevalikoimaan kuuluva aurinkokennokatto, joka lataa ajoakustoa auton ollessa pysäköitynä. Kenno pystyy lataamaan päivän aikana akustoon noin 5 kilometrin ajomatkaan tarvittavan energiamäärän. Vuositasolla tämä tarkoittaa tyypillisesti noin 1 000 kilometrin ajomatkaa aurinkosähköllä. Ajon aikana aurinkokenno lataa 12 voltin akkua energiatehokkuuden maksimoimiseksi.

Sisätiloissa keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen infotainment-näyttö. Mittaristossa kuljettajalle tuodaan tietoa toiminnoista kahden 4,2-tuumaisen TFT-näytön avulla. Tavaratilan lattian alla olevan akuston vuoksi tavaratilan pohja on 160 mm Priusta korkeammalla, ja vetoisuus on 360 litraa.

Uudessa tekniikkatoteutuksessa hybridiyksikön molemmat sähkömoottorit voivat osallistua auton liikuttamiseen, jolloin suurin sähköajoon saatavilla oleva teho on kasvanut 83 % ollen nyt 68 kW (92 hv). Puhtaan sähköajon toimintamatkaa on kasvatettu yli 50 kilometriin, ja sähköajon maksinopeus on nyt 135 km/h edellismallin 85 km/h sijaan.

Akkukapasiteettia on kaksinkertaistettu 8,8 kWh:n, mutta akun massa on kasvanut vain 50 % (nyt 120 kg). Alustava EU-direktiivin mukainen yhdistetyn ajon kulutus on 1,0 l/100 km. Sitä vastaavat CO2-päästöt ovat 22 g/km. Suurin latausteho on kasvanut 3,3 kilowattiin, eli 65 % aiempaa suuremmaksi. Tämän ansiosta täyteen lataus tapahtuu Mennekes -pistokkeella kahdessa tunnissa.

Sähköajon käytettävyyttä lisää huomattavasti ilmalämpöpumppu, jonka avulla matkustamoa voidaan lämmittää energiatehokkaasti polttomoottoria käynnistämättä aina -10 C lämpötiloihin saakka. Latauksen aikana akustoa lämmitetään pakkaskeleillä niin, ettei niiden tarjoama kapasiteetti pienene merkittävästi talviolosuhteissakaan.

Kuljettaja voi valita kuhunkin ajotilanteeseen sopivimman kolmesta eri vaihtoehdosta (Normal, Eco ja Power). Niiden lisäksi hybriditekniikan toimintatavaksi voi valita normaalin hybriditoiminnan (HV), puhtaan sähköajon (EV), sähköajon kaupunkinopeuksilla (EV City) tai akuston latauksen ajon aikana (Battery Charge Mode).

Suomessa Prius Plug-in mallia tarjotaan kahdella eri varustetasolla: Active ja Solar, jossa aurinkokenno osallistuu sähköntuotantoon. Active-varustetasoon on saatavilla Teknologia- ja Premium-lisävarustepaketit.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *