Kaasujalka

Octavia RS245 – malliston tehokkain

Julkaissut:

|

4.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Octavia RS245 – malliston tehokkain

Täysin uudessa keulailmeessä hallitsevat entistä leveämpi jäähdyttimen säleikkö ja uudenmuotoisen etupuskurin alapuoliset hunajakennosäleikköiset ilmanottoaukot. Jäähdyttimen säleikön rivat ja kehys ovat kiiltävän mustat. Ajovaloyksiköt ovat uudistuneet: ilmettä täydentävät vakiovarustukseen sisältävät LED-ajovalot, jotka sopeutuvat ajotilanteeseen (AFS-valot). Sumuvalot, takavalot ja rekisterikilven valot on myös toteutettu ledeillä.

Ulkopeilikotelot ja pakoputkenpäät ovat mustat. Jäähdyttimen säleikköä ja takaluukkua koristavat RS-logot, joissa on kiiltävän musta V-kirjain (voittoa tarkoittavasta englanninkielen sanasta “victory”). Auton erottuvan ja urheilullisen ulkonäön viimeistelee Liftback-mallissa takaspoileri ja Combi-mallissa kattospoileri.

Urheiluistuimet ja sisätilojen yksityiskohdat

Sisustus on lähes kauttaaltaan musta – kattoverhouksesta lattiamattoon saakka. Sporttisena yksityiskohtana polkimet ovat hopeanväristä alumiinia. Alcantara-verhoillut urheiluistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen, pääntuet on integroitu selkänojiin. Etuistuinten selkänojissa ja etuovien kynnyslistoissa on RS-logot. Auton urheilullisuuteen sopien monitoimiurheiluohjauspyörän kehän pinta on rei’itettyä nahkaa, ja DSG-vaihteiston yhteydessä monitoimiohjauspyörässä on vaihteenvalitsimet. RS 245 -mallikohtaiset koristelistat säväyttävät sisätilassa LED-tunnelmavalaistuksella, jossa on 10 värivaihtoehtoa. Mittaristossa on värillinen Maxi DOT -näyttö.

Paljon tehoa alhaisella kulutuksella

Moottori kehittää tehoa 180 kW (245 hv). Konepellin alta löytyvän nelisylinterisen TSI-bensiinimoottorin teho on 11 kW (15 hv) enemmän kuin aiemmassa RS:ssä. Suurin vääntö 370 Nm on käytettävissä kierroslukualueella 1600–4300/min. Vaihteistoksi voi valita joko 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai, ensimmäistä kertaa Octaviaan, myös 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston. Paikaltaan kiihdytettäessä nopeus 100 km/h saavutetaan 6,6 sekunnissa; Combi 6,7 sekunnissa. Erityisesti moottorin sitkeys ja reagointi vakuuttavat.

Urheilualusta ja mekaanisesti rajoitettu luisto

Muihin Octavia-malleihin verrattuna RS 245 -mallin alusta on 14 mm matalampi. Raideleveys takana on edeltävää Octavia RS -mallia 38 mm leveämpi. Vakiovarusteisten kiiltävän mustien kevytmetallivanteiden koko on 19 tuumaa. ESC-ajovakautuksessa on käytettävissä Sport-käyttötila. Vakiovarustus sisältää myös VAQ-tasauspyörästön lukon, jonka luistoa säädellään elektronisesti ohjaten. Tämä vetävän akselin pyörien välisen tasauspyörästön elektronisesti ohjattu lukitus mahdollistaa auton erityisen ripeän kiihdytyksen kaarteesta: toisen etupyörän luistoa rajoitetaan, jolloin voiman välittyminen tiehen optimoituu. Elektronisesti ohjattu rajoitetun luiston VAQ-tasauspyörästö on saatavissa vain RS 245 -mallissa. Suorituskykypainotteinen ajoasetusvalinta Performance Mode Select ja urheilulliset äänet tuottava Performance Sound Generator mahdollistavat auton suorituskyvyn sekä alustan ja mukavuuden ominaisuuksien yksilöllisen asettamisen. RS 245 -mallin dynaamisia ajo-ominaisuuksia korostavat lisäksi ohjauksen progressiivinen välitys ja mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC).

WLAN-lähiverkko ja reaaliaikainen navigointi

ŠKODA Connect tarkoittaa edistyksellisiä Online-mobiilipalveluja, jotka jakautuvat kah-teen luokaan: Infotainment Online (tietoviihde) ja Care Connect (kuljettajan avustus). Uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmille on yhteistä Bolero-, Amundsen- ja Columbus-yksiköiden lasinkirkas näyttö. Se on kapasitiivinen kosketusnäyttö, joka reagoi jo hyvin kevyeen kosketukseen. RS 245:n näytössä on erityinen RS-aloitusnäyttö. Tietoviihteen Columbus-huippujärjestelmässä näytön koko on 9,2 tuumaa. Columbukseen saa lisävarusteena 4G (LTE) SIM-korttinmoduulin, jolla tiedonsiirto sujuu erittäin nopeasti ja jolla auton sisätilaan saa toteutettua WiFi hotspot -lähiverkon. Erityisen hyödyllinen palvelu on Online liikennetiedot, joiden perusteella navigointi osaa ehdottaa liikenneruuhkat kiertäviä reittejä. Columbus-järjestelmään voi myös syöttää päämääriä käyttäen POI-hakua (erikoiskohteet). Järjestelmä välittää uutiset ja näyttää säätiedot, tiedot huoltoasemien sijainnista (myös polttoaineiden hintatiedot) reitin varrella ja tietoja pysäköintipaikoista. Phonebox-matkapuhelinlokerossa älypuhelimen voi ladata langattomasti.

Älypuhelimeen asennettu ŠKODA Connect -sovellus tuo ulottuville lisää Online-palveluja. Etäkäyttö-toiminnolla voidaan ohjata lasinnostimien, keskuslukituksen, kattoluukun ja valojen toimintaa sekä tarkastaa polttoaineen määrä tai katsoa mihin auto on pysäköity. Care Connect -toimintoihin sisältyy hätäpuhelu: hätäpuhelu soitetaan automaattisesti, jos turvatyynyt / turvavöiden kiristimet törmäyksen yhteydessä aktivoituvat. Järjestelmän avulla voi myös soittaa ŠKODA Ajoturvapuhelun tai ŠKODA Asiakaspalvelupuhelun, jos matka katkeaa tien päälle tai jos kuljettaja tarvitsee tietoa auton toiminnoista. Katkaisimen painamisella kuljettaja saa yhteyden ŠKODA Ajoturvan tai Asiakaspalvelun päivystyskeskukseen.

Kuljettajan avustusjärjestelmät

ŠKODA OCTAVIA on edistyksellinen myös kuljettajan avustinjärjestelmien osalta – tarjolla on tekniikkaa, jota yleensä tavataan suuremman kokoluokan autoissa. Jos Octaviaa käytetään perävaunun vetämiseen, perävaunuavustin auttaa ohjaamisessa, kun autolla peruutetaan hitaasti. Ennakoiva jalankulkijasuoja täydentää automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän Front Assistant -toimintoa. Myös pysäköintiavustimen toimintaa on optimoitu. Blind Spot Detect -kaistanvaihtovaroitin sekä takana olevasta liikenteestä varoittava Rear Traffic Alert turvaavat kaistanvaihdot ja avustavat peruutettaessa pois pysäköintiruudusta. Peruutuskamera välittää monitoiminäyttöön kuvan auton ympäristöstä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *