Toyota Prius Plug-in Hybrid keväällä Suomeen
Toyota oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka toi myyntiin verkkovirralla ladattavan hybridiauton.
Tehdas on reagoinut tehokkaasti asiakkailta saatuun palautteeseen, ja siksi uusi malli ei ole ainoastaan merkittävästi kehittynyt, vaan ylittää myös yleisesti oman luokkansa raja-aitoja.
Uusi lataushybriditoteutus takaa erinomaisen taloudellisuuden. Prius Plug-in Hybrid toteuttaa osaltaan Toyotan visiota madaltaa koko malliston hiilidioksidipäästöjä 90 % vuoteen 2050 mennessä. Puhtaan sähköajon toimintamatkaa on kasvatettu yli 50 kilometriin, ja sähköajon maksinopeus on nyt 135 km/h edellismallin 85 km/h sijaan. Akkukapasiteetti on kaksinkertaistettu 8,8 kWh:n, mutta akun massa on kasvanut vain 50 % (nyt 120 kg). Alustava EU-direktiivin mukainen yhdistetyn ajon kulutus on 1,0 l/100 km. Sitä vastaavat CO2-päästöt ovat 22 g/km.
Suurin latausteho on kasvanut 3,3 kilowattiin, eli 65 % aiempaa suuremmaksi. Tämän ansiosta täyteen lataus tapahtuu Type II Mode III Mennekes -pistokkeella kahdessa tunnissa, ja tavallisesta kotipistokkeesta 190 minuutissa. Varustevaihtoehtoihin kuuluu esimerkiksi aurinkopaneelikatto, joka lataa ajoakustoa auton ollessa pysäköitynä. Päivän aikana paneeli voi lisätä sähköistä ajomatkaa noin 5 km.
Mallin toteutuksen kulmakivenä toimii uusi TNGA (Toyota New Global Architecture) -alustarakenne. Prius Plug-in Hybrid poikkeaa Priuksen ulkonäöstä selvästi. Keulan profiili on matalampi, etupuskurin viisteet ovat voimakkaammat ja neljästä yksiköstä koostuvat ajovalot matalan viirumaiset. Takaosassa huomio kiinnittyy ”tuplakuplan” muotoiseen takalasiin jonka muoto jatkuu takaspoilerissa. Takavalojen bumerangimainen muotoilu on yksilöllinen osa Prius Plug-inin ulkonäköä.
Ensimmäiset uudet Prius Plug-in Hybrid -autot saadaan Suomeen maaliskuussa.
Vastaa