Kaasujalka

Koeajo Jeep Cherokee – Cherokee sai lisää potkua

Julkaissut:

|

2.9.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jeep Cherokee – Cherokee sai lisää potkua

cherokee

Vastauksena asiakkaiden toiveisiin Jeep on kasvattanut vuonna 2014 esitellyn Cherokeen dieselmoottorin kuutiotilavuutta 2 litrasta 2,2 litraan.

Koeajossa Jeep Cherokee. Kun aiempi 2-litrainen turbodiesel tarjosi tehoa 168 hevosvoimaa, löytyy uudesta 2,2-litraisesta pannusta jytyä 200 hevosvoimaa.

En ole ajanut aiemmalla, viime vuonna Suomeen tulleella 2-litraisella diesel-Cherokeella.

Mutta se kiihtyi nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 10,3 sekunnissa, nyt se tapahtuu ainakin maahantuojan lupauksen mukaan 8,5 sekunnissa.

Ahterituntumalla kaasua polkaisemalla vakuutuin, että raskaan auton kohdalla tuo 30 hevosvoiman tehon lisäys tosiaan ripeyttääkin kulkua luvatusti. Huippunopeuskin on nyt noussut aiemmasta 192 kilometristä 204 kilometriin tunnissa.

Paljon hienouksia vakiona

Iloisin yllätys tulikin autoa tankatessa. Maahantuoja lupaa yhdistetyksi kulutukseksi 5,7 litraa satasella, itse pääsin himpun päälle kuuden litran. Tämä on kunniakas saavutus. Jeep Cherokee on kuitenkin iso ja auto: se on 4,62 metriä pitkä, 1,86 metriä leveä ja 1,68 metriä korkea. Akselivälikin on 2,7 metriä.

Jeep Cherokee on ollut Suomessa jo 40 vuotta. Mutta tämä vuonna 2015 meille tullut korimalli on ihan muuta kuin edeltäjänsä. Kyseessä on keskikokoinen ja ”oikeasti” nelivetoinen monikäyttömaasturi, joka pärjää huonoillakin teillä ja maastossa. Vaikka isoveli Grand Cherokee on selvästi kalliimpi ja kookkaampi, kuuluu tämä ”pelkkä” Cherokeekin nyt premiumsarjaan.

jeepjeeep65 000 euron hintaan sisältyy vakiovarusteinakin liuta asioita, jotka nostaisivat monen kilpailijan hinnan ihan toisiin lukemiin.

Koeajetun Jeep Cherokee Limited-tason tärkeimpiin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, kaistavahti 7-tuumainen ajotietokoneen näyttö, Uconnect 8.4-tuumainen navigaatiojärjestelmä kosketusnäytöllä ja 10 kaiuttimen HiFi-järjestelmällä sekä matkapuhelimen langaton lataustelakka.

Niinikään vakiovarusteisiin kuuluvat nahkaverhoilu ja sähkösäätöiset etuistuimet kuljettajan puoleisella muistilla, Bi-Ksenon –ajovalot automaattisella valonvaihtajalla, peruutustutka edessä ja takana sekä peruutuskamera, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja ParkAssist –pysäköintiavustin.

Helteisellä koeajoviikolla osasin olla kiitollinen ilmastoiduista nahkaistuimista.

Hiljainen matkakumppani

Automaattilaatikko on 9-portainen ja toimii hienostuneesti. Sileästi vaihtava laatikko pisti välillä arvailemaan, onko pykälä edes vaihtunut vauhdin kasvaessa. Nelivetojärjestelmässä on erilaisia ajotilanteita varten omat asetuksensa: esimerkiksi lumelle, hiekalle ja mudalle tai urheilulliseen ajoon.

Mutta toki on muistettava, että paljon Cherokeessa on monen muun nykymaasturin tapaan ominaisuuksia, joille tavallinen autoilija hyvin harvoin löytää tarvetta. Mutta onpahan mukava tietää kuitenkin, että ne ovat olemassa.

Matka-ajossa 2.2-litrainen diesel-Cherokee on mukava ja hiljainen kumppani. Ja 440 Newtonin vääntö tekee ajosta jouhevaa myös taajama-ajossa.

Maastoon en maahantuojan lehdistöautolle rohjennut lähteä rymistelemään. Mutta jo pienet maistiaiset kiharaisilla ja kuoppaisilla sorateillä antoivat viitteitä, että se on ihan hyvä peli haasteellisemmissakin oloissa.

Sopivasti eurooppalaistunut

Omasta mielestäni Cherokee on Fiat-Chrysler –yhteistyön ansiosta sopivasti eurooppalaistunut. Mutta on niitäkin, joiden mielestä sen olisi pitänyt olla jenkkiperinteille uskollinen.

– Oikeassa jenkkimaasturissa on ylitehostettu ohjaus ja kyydin pitää runsaan joustovaran takia olla lelluvan pehmeää, eräs tuttava vähän arvosteli.

Jos nyt jotain arvosteltavaa pitää kaivamalla kaivella, niin tietysti sisustus tuntui hiukan korealaiselta ja muoviselta, design toi jossain määrin mieleen viime syksynä koeajamani Hyundai Tucsonin ja nyt talvella koeajamani uudistuneen Kia Sportagen.

Cherokee kilpailee paitsi Land Rover Discovery Sportin, myös Audi Q5:n ja BMW X3:n kanssa. Luulenpa, että valintatilanteessa saattaisin kallistua Cherokeehen jo ihan siitä syystä, että se kuitenkin näyttää persoonallisesti jenkiltä ja siten tuntuu myös vähemmän itsestään selvältä valinnalta tässä sarjassa.

Plussat
Taloudellinen
Mukava matka-ajossa

Miinukset
Hiukan muovisenoloinen sisusta
Tavaratilan nostokorkeus

Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 200 hv
Koeajoauton kokonaishinta: 64 874,05 € (Granite Crystal –metalliväri 1248,86 €)
Moottori: 2184 cm3
Teho: 200 hv
Vääntö: 440 Nm
Käyttövoima: diesel
Vaihteisto: 9-portainen automaatti
massa: 1 953 kg
tavaratila: 412 lit­raa
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s
Huippunopeus: 204 km/h
Yhd kul: 5.7 l/100 km
Co2: 150 g/km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *