Koeajo BMW M2 – Perinteitä kunnioittaen
BMW:n tuore M2 kunnioittaa M-sarjan perinteitä suoralla kutoskoneella ja takavedolla.
BMW M2 sai suuren suosion jo ennen lanseerausta, sillä kauppa on käynyt hyvin, eikä Suomessakaan taida riittää M2:ia kaikille halukkaille. Näille erikoisille ja kalliille autoille on siis kysyntää. M2 tulee aina kaksoiskytkentävaihteistolla varustettuna ja tietenkin takavetoisena. Kuten kaikki tämän hetken M-sarjan autot.
Kabiini on melkeinpä kuin mistä tahansa 2-sarjan Bemarista ja se onkin auton harvoja heikkoja lenkkejä. Nyt vaikutelma on vähän askeettinen ja aneeminen. Ajoasennon saa erittäin hyväksi, mutta istuimilta odotin enemmän tämän tasoiseksi autoksi. Ne sopivat arkikäyttöön täydellisesti, mutta nopeassa ajossa sivuttaistukea kaivattaisiin enemmän.
Legendaarinen kutoskone
Bemarin kolmelitrainen suorakutonen on jo tietynlainen moottori-ikoni, nimittäin semmoinen löytyi jo e36-mallin M3:sta. Tosin siinä moottori oli vapaastihengittävä ja tuotti “vaivaiset” 285 hevosvoimaa. Nykyään kolmelitrainen kutonen on ahdettu ja se löytyy useana eri tehoversiona monesta Bemarin mallista.
Koeajoin 1M:n nelisen vuotta sitten ja siitäkin löytyi sama moottori. Teholukemat tuolloin olivat 340. Mallimerkinnältään se ei ollut “aito M”, mutta kaikki sen koeajaneet pitävät sitä takuulla aitona ämmänä. 1M:stä on tullut jo harvinainen keräilykappale. Joidenkin mielestä se on jopa parempi kuin tämä M2. Jollain tavalla se ehkä sitä onkin. 1M vaati kuljettajalta enemmän kuin tämä M2. Se oli manuaalivaihteisena äkkinäisempi ja rajumpi, vaikka suoritusarvot ovatkin aavistuksen heikommat.
Pörinää putkessa
Tänä päivänä lähes jokainen turboahdettu sporttiauto päästää pauketta pakoputkista, kun nostaa kaasupolkimen. Tämä ralliautoistakin tuttu ääni on jo kokenut pahan devalvaation. Ehkä se alkaa jo ärsyttämään jossain tapauksissa, kun perheautolle näyttävä auto paukkuu teennäisesti. M2 kertoo jo äänellään, että voimaa on. Aamulla kylmäkäynnistys herättää lähinaapurit ja kiihdytyksissä suorakutonen mylvii hienosti. Se pauke pakoputkissa kuuluu tässäkin. Se suotakoon, sillä tässä se pauke ei tunnu teennäiseltä. Maisema vaihtuu kiihdytyksissä tolkuttoman nopeasti
Hauska ja nopea
Papereiden mukaan M2:n pitäisi kiihtyä nollasta sataseen reilussa neljässä sekunnissa emmekä lähde sitä lukemaa epäilemään, vaikka sitä ei kellotettukaan. Autossa on tuttu launch control, joka avulla lähdön pitäisi onnistua nopeiten. Tehokkaan takavetoisen kanssa ripeissä kiihdytyksissä paikaltaan lähdettäessä tuppaa aina jäämään kaksi mustaa viivaa. Eikä M2 tee tässäkään poikkeusta.
Auton hallittavuus on helppoa, jos on tottunut tehokkaisiin takavetoisiin. Tottumattomalle tämä M2 saattaa olla vaarallinen, jos käyttää kaasupoljinta ronskimmin. Onneksi ajonhallintajärjestelmä pitää luistot kurissa, mutta kostealla kelillä nekään eivät ehdi pelastaa nopeaa tilannetta. Tunnokasta ja tarkkaa ohjausta pystyy säätämään alustan jäykkyyden tavoin tietokoneesta.
M2 oli mukana Tuulilasin nopeiden sporttien vertailussa Audi RS3:n, Ford Focuksen ja MB A45 AMG:n kanssa. Mikko Hirvosen käsittelyssä M2 pesi nämä kaikki muut ratakierroksella. Tavallisen kuljettajan käsissä nämä nelivetoiset ovat nopeampia, mutta osaavissa käsissä M2 on huisin hauska ja nopea auto. Pitoa riittää yllin kyllin, mutta pidon karkaessa liikkeet ovat nopeita ja äkkinäisiä. Tuolloin kannattaa todella olla hereillä ja tietää mitä tehdä.
BMW M2
Hinta alk: 85 302€
Koeajoauton hinta: 97713,37€
Iskutilavuus: 2979cm3
Teho: 370hv /6500 kierr/min
Vääntö: 465Nm / 1400-5560 kierr/min
Paino: 1595kg
Tavaratila: 390l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.3s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 8.5l
Koeajon kulutus: 13.2l
Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Miinukset
Vaatimaton ohjaamo
Jälkimaku
M2 ei jätä kuskiaan kylmäksi. Tämä ei ole ehkä paras vaihtoehto ympärivuotiseen käyttöön, mutta kesällä verrattoman hauska peli.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa