Kaasujalka

Koeajo BMW 730d A – Kun dirika ajaa itse

Julkaissut:

|

30.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 730d A – Kun dirika ajaa itse

bmw730

Seiska sarjan Bemari uudistui ulkoisesti hyvin maltillisesti, mutta silti tämä uusin painos on edelleen ajamisesta tykkäävän johtajan auto. Ehkäpä nyt vielä enemmän kuin aiemmin.

Tämä liki 5.1 metriä pitkä auto on upea ilmestys. Edeltäjäänsä nähden mitat ovat kasvaneet hyvin maltillisesti, sillä akseliväli on pysynyt ennallaan eikä kokonaispituuteenkaan ole tullut kuin 3 senttiä lisää.

Suomen hinnastossa on tarjolla kolmella eri moottorilla varustettua 7-sarjalaista, joista 730 ja 740 ovat dieseleitä. 750 on 4.4-litrainen bensa-V8. Kaikki versiot ovat saatavana myös pidempänä L-versiona. Neliveto ja automaattivaihteet ovat luonnollisesti vakiona. Varusteita ja ominaisuuksia tämä tarjoaa hurjasti ja valitettavasti kaikkia emme mitenkään saa tähän mahdutettua.

bmw_730bmw 730 2Kuljettajan paikka täydellinen

Kuljettajan paikka ei paljon parempi enää voisi olla. Ajoasennon säätövarat ovat hulppean laajat joka suuntaan ja tässä istuu mielellään. Hallintalaitteet ovat Bemarille tutuilla paikoilla, joten mitään ei tarvitse etsiä. Imuovet kuuluvat tietenkin vakiovarustukseen. Ne jotenkin tekevät sen viimeisen silauksen.

Koko ohjaamossa vallitsee tyylikkyys ja eleganttisuus. Tulee tunne, että ollaan arvokkaassa autossa. Kuitenkaan ylilyönteihin ei sorruta.

Pitkän kuljettajan takana on jalkatilojen suhteen yllättävän ahdasta, sillä omat polveni osuivat kuljettajan selkänojaan säädettyäni etupenkin omaan ajoasentooni.

Voimaa saisi olla lisää

Kuusisylinterinen diesel kehittää komeat teholukemat ja niiden avulla suorituskyky on hyvinkin riittävä, mutta jotenkin sitä toivoisi näin suureen autoon vieläkin musertavamaa vääntöä. Nyt etenkin kovemmissa kiihdytyksissä vääntö tuntui näin isoon autoon aavistuksen “ohuelta” ja kierroksia piti nostaa korkeammalle, eikä sellainen huudattaminen sovi tämän tyyppiselle autolle.

Onneksi mallistossa on tehokkaampia tarjolla. 740d:n samankokoisesta dieselistä on kutitettu hurjat 320 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy komeat 680Nm:iä. Se on 30Nm:iä enemmän kuin bensakasissa.

bmw730 1Eleettömästi eteenpäin

On sanomattakin selvää, että moottoritiet sujuvat täysin eleettömästi ja äänettömästi.

Oli kuitenkin yllättävää havaita, että tällä ajelee todella mielellään myös mutkateillä. Suomen pienet asfalttitiet ovat routaheittoja ja pomppuja täynnä, mutta niiden yli tällä pystyi ajamaan aika kovaa vauhtia ilman minkäänlaisia toimenpiteitä. Siinä on moni GTI ihmeissään, jos joutuu tämmöisen kanssa mutkabaanalle. Tosin massa tekee omat hankaluutensa, sille ei vaan voi mitään.

Ollakseen näin iso niin 7-sarjalainen on yllättävän näppärä käsitellä ahtaissakin paikoissa. Vakiona tuleva ilmajousitus eliminoi kaikki epätasaisuudet ja auto suorastaan leijuu. Peruutuskameran täydellinen bird view –helpottaa liikuttelua ahtaissa paikoissa.

Koeajon kulutus jäi yllättävän pieneksi, sillä menovettä kului vain 7.8 litraa satasella ja se on todella pieni lukema näin isolle autolle.

Pysäköintiä kaukosäädöllä

7-sarjan BMW on mahdollista parkkeerata kaukosäätimen (avaimen) avulla. Sen toiminta vaatii harjoittelua, eikä voi sijoittua autosta kuin muutaman metrin päähän. Pysäköinti kaukosäätimen avulla auttaa, mikäli auto täytyy parkkeerata ahtaaseen väliin esim. parkkihallissa. Tosin kaukosäätimellä autoa voi liikuttaa vain eteen ja taakse eli auton pitää olla kohdistettuna suoraan ennen kuin kaukosäädintä käyttää.

BMW 730d A
Hinta: 131 321€
Iskutilavuus: 2993cm3
Teho: 265hv / 4000 kierr/min
Vääntö: 620Nm / 2000-2500 kierr/min
Paino: 1900kg
Tavaratila: 515l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5,8s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 5,2l
Koeajon kulutus: 7,8

Plussat
Mukavuus
Ajettavuus
Kuljettajan paikka
Ylellisyys

Miinukset
Takajalkatilat

Jälkimaku
Audi A8:n ohella tämä on selkeästi auto johtajalle, joka tykkää ajaa paljon myös itse nauttien vaivattomasta ja ylellisestä matkanteosta. Takapenkillä istuvan dirikan pitää ehdottomasti tilata pidennetty versio, sillä siihen tarkoitukseen tämän jalkatilat ovat likipitäen naurettavan pienet.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *