Subaru Forester uudistui
Maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä esitelty Subaru Forester on saapunut Suomeen.
Suomen myydyin Subaru-malli Subaru Forester on uudistunut. Symmetrisellä AWD-nelivedolla varustettu Forester tarjoaa henkilöauton ajomukavuuden, korkean laatutason ja turvallisuuden ohella enemmän tilaa ja lisää suorituskykyä maasto- ja maantieajoon.
Uudistunut Forester on 15 millimetriä edeltäjäänsä pidempi lähinnä uudelleenmuotoilun etupuskurin ansiosta. Foresterin vakaan ajokäytöksen ja väljien sisätilojen takeena oleva akseliväli on edelleen 2 640 millimetriä. Maastossa Foresterin etenemiskyvyn takaa korkea 220 millin maavara.
Foresterissa on lisätty ajomukavuutta ja kolariturvallisuutta kasvattamalla korin vääntöjäykkyyttä ja -lujuutta sekä modifioimalla etu- ja taka-akseleilla iskunvaimentimien toimintaa, jousia ja jousitusgeometriaa.
Uudistuksen yhteydessä parannettiin Foresterin äänieristystä ja vähennettiin moottorin tärinää ja värinöitä muun muassa nestetäytteisten moottorinkannakkeiden avulla.
Tutut moottorivaihtoehdot
Foresterin saa myös jatkossa kolmella eritehoisella 16-venttiilisellä boxermoottorilla. 2,0-litraista moottoreista yksi käy dieselillä ja kaksi bensiinillä. Turbodieselin huipputeho on 108 kW (148 hv)/3 600 r/min. Moottorin 350 Nm:n maksimivääntö on käytössä laajalla käyntinopeusalueella 1 600–2 400 r/min.
Bensiinivaihtoehdoista malliston huipulla on polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu DIT-turbomoottori, jonka huipputeho on 177 kW (240 hv)/5 600 r/min ja maksimivääntö 350 Nm/ 2 400–3 600 r/min. Kolmantena vaihtoehtona olevan bensiinikäyttöisen boxermoottorin huipputeho on 110 kW (150 hv)/6 200 r/min.
Subarun boxermoottorissa sylinterit ovat vaakatasossa molemmin puolin kampiakselia ja männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin. Isku-vastaiskuliike vähentää moottorin värinää ja tasoittaa käyntiä. Jokainen kolmesta uuden sukupolven boxermoottorista vastaa kaasuun nopeasti, vääntää alakierroksilta alkaen vahvasti, ja on myös polttoainetaloudellinen.
Kaikki moottorivaihtoehdot saa sekä 6-portaisella käsivalintaisella vaihteistolla että portaattomasti vaihtavalla Lineartronic- automaattivaihteistolla, joka on XT-mallissa vakiovaihteisto. Lineartronic-vaihteisto reagoi pieniinkin kaasupolkimen liikkeisiin, jolloin ajotuntuma on hyvin luonteva. Portaattoman automaattivaihteiston avulla saavutetaan käsivaihteistoon verrattuna jopa yhdeksän prosentin polttoaineensäästö. Moottorikolmikon yhdistetty keskikulutus on välillä 5,7–8,5 l/100 km.
Uusia vakiovarusteita
Foresterin ohjaamon viihtyvyyttä on parannettu ergonomisella suunnittelulla, laadukkailla materiaaleilla sekä uudella urheilullisen ilmeen omaavalla kojelaudalla, mittaristolla ja ohjauspyörällä.
XS-, XE- ja XT-tasoilla on vakiona ohjauspyörän liikkeiden mukaan kääntyvät kaksois-led-ajovalot, lämmitettävä ohjauspyörä ja takaistuimen reunapaikkojen istuinlämmitys. Lisäksi XE-tasolle on lisätty kuljettajan sähkösäätöiseen etuistuimeen muistitoiminto ja navigaattoriin karttapäivitykset kolmeksi vuodeksi.
Portaattoman Lineartronic- automaattivaihteiston yhteydessä Foresterissa on vakiona X-Mode-järjestelmä, joka helpottaa ajamista hankalissa maasto-olosuhteissa. X-Mode on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä. X-Mode-järjestelmä, johon kuuluu myös alamäkihidastin, auttaa tarvittaessa kuljettajaa.
Ajonvakautta ohjaa Subarun entisestään parannettu VDC-ajonhallintajärjestelmä (Vehicle Dynamics Control System). Elektroninen järjestelmä auttaa auton ajamista liukkaalla kelillä, ja se huomioi vetotilanteessa myös perävaunun liikkeet. Foresterin jarrullisen perävaunun vetomassa on 2000 kg.
Vastaa