Uusi hybridi-crossover Kia Niro Suomeen syksyllä
Täysin uusi Kia Niro esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.
Kia Niro on suunniteltu täysin uudelle alustalle, joka on kehitetty erillään muista Kia-malleista. Alusta hyödyntää ympäristötietoista teknologiaa ja seuraavan sukupolven voimalinjaa. Kia tavoittelee Nirolle 89 gramman CO2-päästöjä. Niron voimalinjana on 1.6 GDI -bensamoottori, litiumioniakku, 32 kW:n sähkömoottori ja 6-vaihteinen kaksoiskytkin automaattivaihteisto
Niro sijoittuu Kia-mallistossa Sportagen ja cee’din väliin. Niro on pituudeltaan (4335 mm) Sportagea lyhyempi mutta cee’din hatchback-versiota pidempi. Niron suhteellisen pitkä akseliväli (2700 mm) ja lyhyet etu- ja takaylitykset (870 mm ja 785 mm) mahdollistavat tehokkaan sisätilojen käytön. Niron 421 (VDA) litran tavaratila lisää auton monikäyttöisyyttä. Lisäksi autoon on myöhemmin saatavilla vetokoukku, joka mahdollistaa 1300 kilon vetokyvyn.
Niroon on saatavana useita sisätilojen verhoiluvaihtoehtoja. Ulkovärejä puolestaan on tarjolla seitsemän, ja ostajilla on valittavinaan valikoima 16” tai 18” vanteita.
Atkinson-työkiertoa käyttävä 1.6 GDI -bensiinimoottori (105 hv & 147 Nm) on yhdistetty 44 hv (32 kW) sähkömoottoriin ja 1,56 kWh:n litiumioniakkuun. Yhteisteholtaan 141 hevosvoiman voimalinja hyödyntää tehokasta Kian 6-vaihteista kaksoiskytkinvaihteistoa (6 DCT).
Niron 33 kg painava 1,56 kWh:n litiumioniakku on kevyin ja tehokkain Kian tähän mennessä käyttämä akkupaketti. Sillä on jopa 50 prosenttia suurempi energiatiheys ja 13 prosenttia parempi energiatehokkuus kuin tärkeimmillä kilpailijoilla.
Vastaa