Kaasujalka

Rengaskauppaa yli 40 vuotta

Julkaissut:

|

16.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Rengaskauppaa yli 40 vuotta
GT-Renkaan asennuskone on tänä päivänä periaatteessa raudaton. – Välttämättä emme tarvitse rengasrautaa enää ollenkaan. Tämä säästää rengasta ja vannetta merkittävästi. Samaten tasapainotuskoneemme kertatarkkuus on saatu hyväksi, kun käytämme siinäkin laseria apuna, yrittäjä Ari-Pekka Kosonen kertoo.

GT-Renkaan asennuskone on tänä päivänä periaatteessa raudaton. – Välttämättä emme tarvitse rengasrautaa enää ollenkaan. Tämä säästää rengasta ja vannetta merkittävästi. Samaten tasapainotuskoneemme kertatarkkuus on saatu hyväksi, kun käytämme siinäkin laseria apuna, yrittäjä Ari-Pekka Kosonen kertoo.

GT-Rengas –liikkeensä Helsingin ja Vantaan Tikkurilan rajalle avannut Ari Kosonen on rengasmies henkeen ja vereen. – Minulle on tärkeää, että vaikeakin rengas saadaan hoidettua, hän sanoo.

GT-Rengas kuuluu Rengasmarket –ketjuun. Yrittäjä Ari-Pekka Kosonen kertoo vääntäneensä ensimmäiset renkaansa vain kahdeksanvuotiaana kloppina syksyllä 1971. Ensimmäisen rengasliikkeensä Kosonen perusti syksyllä 1991 ja veti sitä 24 vuotta.

Toisen firmansa GT-Renkaan hän avasi Tikkurinkujalle Helsingin ja Vantaan Tikkurilan rajalle tämän vuoden syyskuussa. Renkaiden myynnin ja asennusten lisäksi palveluihin kuuluu myös rengashotelli.
–Olen tehnyt rengaskauppaa aina suurella sydämellä, ei näitä hommia tehdä vain koneilla. Rengastakin pitää joskus käsitellä kuin naista, saada sen herkkyydet liikkeelle oikein, Kosonen sanoo.

Nettikaupassa miinansa

Esimerkkinä Kosonen kuvaa renkaan ottamista pois vanteelta.
-Olen usein nähnyt, kuinka se tehdään vain runttaamalla. Vaikka rengas olisi käytettykin, voidaan poistovaiheessa käyttää rasvaa. Silloin rengas irtoaa vanteesta helpommin ja samalla kone ja mahdollisesti vannekin säästyvät. Pitää ajatella kokonaisuutta. Tämä ei ole ”siitä vaan” –hommaa, työ pitää osata tehdä myös tunteella.

Nettikauppa on rengasbisneksessä kova kilpailija. Siinä on omat miinansa.
–Asiakas ei netistä ostaessa voi aina tietää, mitä on oikeasti ostanut. Kun meille kävelee asiakas ovesta sisään, hän saa tietää mitä ostaa ja me vastaamme aina huutoon. Jos teemme virheitä, nekin tunnustetaan. Jos työntekijä tekee virheen, asia vaan hoidetaan kuntoon ja piste.

Toisenlaisiakin esimerkkejä on. Kosonen kertoo hauskan tarinan 1980-luvulta.
– Kun asiakas ei saanut pyöriä tasapainoon ja auto täristi, myyjä sanoi, ettei pyörissä ole vikaa, mutta sinulla on Parkinsonin tauti.

Tieto, taito & turvallisuus

Nettikaupassa asiakas hurmaantuu helposti, kun kivijalkaliikkeessä 380 euroa maksavat renkaat saa 300 eurolla.
– Helposti unohtuu se, että liikkeen hinta sisältää alle laiton ja myös vastuun työstä ja tuotteesta. Kun asiakas hakee renkaansa postista ja vie ne alle laitettaviksi rengasliikkeeseen, siellä hän kuuleekin, että rengastyölle on rajoitettu takuu, koska liike ei voi vastata tuotteista, joita ei ole sieltä ostettu.

Moni rengasliike ottaa vieraiden renkaiden asennustyöstä 100 euroa.
– Jo tässä vaiheessa netistä ostetut renkaat ovat loppupelissä tulleet maksamaan asiakkaalle 20 enemmän kuin jos samat renkaat olisi ostettu kivijalkaliikkeestä. Unohtamatta tietysti vastuukysymyksiä. Ja aika usein nettikaupan hinnoissa ei erikseen mainita postikuluja, ne ovat monesti 50 euroa. Me annamme töillemme automaattisesti kolmen kuukauden takuun.

Kosonen tiivistää palveluperiaatteensa kolmeen teemaan.
–Ne ovat aina olleet tieto, taito ja turvallisuus.

Ei väkisin kalleinta

Asiakaslähtöistä palvelua on miettiä renkaita myydessäkin ostajan todellista tarvetta.
– Käymme aina läpi eri vaihtoehdot.  Jos nurkka-ajoa Tikkurilassa muutaman tuhat kilometriä vuodessa ajava asiakas tulee pihaan 400 000 kilometriä ajetulla vuosimallin 1993 Corollalla, en lähde myymään hänelle premiumrengasta, jos Corollan määränpää vuoden kuluttua on romuttamo Tattarisuolla.

Päinvastaisella tavalla Kosonen toimii, jos perheenisä haluaa halvimmat mahdolliset renkaat perheen kakkosautoon, jonka käyttötarkoitus on kuitenkin ykkösluokkaa.
– Nimenomaan vaimon ja lasten pitäisi ajaa niillä kaikkein turvallisimmilla renkailla. Lopputuloksena näissä tilanteissa olemme päätyneet laittamaan sen kakkosauton alle kuitenkin paremmat renkaat.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Moni ajaa väärillä rengaspaineilla
Autoset korjaa kolariautot nyt myös Helsingissä
Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *