Kaasujalka

Koeajo käytetty MB A160 – Tila-autonakin helppo käsiteltävä

Julkaissut:

|

15.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty MB A160 – Tila-autonakin helppo käsiteltävä
Joskus aikojen alussa kuulemma tämä tila-automainen A-Mersu kaatuili. Vika saatiin korjattua ja mallisarjan ehtoopuolella pyörät pysyivät tiessä. Korkeasta autosta on hyvä näkyvyys.

Korkeasta autosta on hyvä näkyvyys.

Edellisen polven A-Mersu oli tehty yhä yllättävän helposti käsiteltäväksi.

Ensimmäisen sukupolven ”koppi-Mersun” ulkonäkö ei suoraan sanottuna hurmannut sen tullessa markkinoille vuonna 1996. Vuonna 2004 auto sai uuden version ja saman ilmeen kuin koeajetussa autossa.

Tosin, ensimmäisen polven A-Mersua sai vain 5-ovisena. Vuosina 2004-2012 valmistettua toisen sukupolven ”Baby-Benziä” sai myös 3-ovisena ja kieltämättä juuri tämä 3-ovisuus tekee siitä vieläkin törpömmän näköisen.

Kojelauta ja hallintalaitteet ovat selkeät, mutta ilman tähtikolmiota ratin keskellä olo ei olisi välttämättä hirveän mersumainen.

Kojelauta ja hallintalaitteet ovat selkeät, mutta ilman tähtikolmiota ratin keskellä olo ei olisi välttämättä hirveän mersumainen.

Jos ei ole niin kranttu ulkonäön suhteen tai omaa erilaisen maun, niin tästä saa melko kivan tila-auton niin taajamapyöritykseen kuin normaaleille maantienopeuksillekin.

Jos ei ole niin kranttu ulkonäön suhteen tai omaa erilaisen maun, niin tästä saa melko kivan tila-auton niin taajamapyöritykseen kuin normaaleille maantienopeuksillekin.

Iloinen yllätys

Nyt koeajoon otettu 160 Classic toi mieleen kotipalvelunaisten pakettiautoversiot Ford Fiestasta. Mutta ajossa tämä auto osoittautui ulkoista olemustaan paljon mukavammaksi ajettavaksi, ja erityisesti helpoksi käsiteltäväksi. Vaikka auto on korkea, se tuntui sopivan ihan hyvin myös talvinopeuksien maantieajoon.

Koko- ja ikäluokassaan tämän alusta tarjoaa yllättävästi ajomukavuutta. Ja kun kilometrejä oli matkamittarissa rapia 100 000, oli vaikutelma laadun puolesta ihan ehtaa Mersua. Nitinöitä ja natinoita ei kuulunut.

Koska alla oli nastattomat renkaat, ja vanteet profiililtaankin olivat kapeat, auto yllätti myös äänettömyydellään.

Näkyvyys on hyvä, eivätkä A-pilarit monista samanikäisistä kilpailijoista poiketen haittaa näkyvyyttä etuviistoon. on helppo parkkeerattava kauppakeskuksen parkkihallissakin, koska kulmat on helppo havainnoida.

Selkeä hallita

Manuaalilaatikon pykälät loksahtelivat kohdalleen mersumaisen täsmällisesti. Ohjaamo on selkeä, mittaristo ja hallintalaitteet ovat hyvin käsillä.

Mutta ihan paras mahdollinen ei ajotuntuma kuitenkaan ole. Vaikka ohjaus on kevyt ja täsmällinen pienillä nopeuksilla, niin ihan ilman paimentamista ei edellisen polven ”koppi-Mersu” aina ajolinjoilla pysy.

Kierroksia tämä auto vaatii ohitustilanteissa. 1,6-litraisessa bensamoottorissa kun hevosvoimia on vain 95 ja vääntöä 140 newtonmetriä. Erityisesti tässä korostuu auton erilainen luonne nykyiseen sporttiseen A-Mersuun.

Mutta lapsettomalle, tai mukulansa jo maailmalle saattaneelle, käytännöllistä kulkupeliä etsivälle pariskunnalle tässä voisi olla aika ässä peli hyvällä huoltohistorialla ja vain 103 000 kilometriä ajettuna, vieläpä alle 12 000 eurolla.

Mercedes-Benz A 160 Classic  Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 103 000 km.
Tavaratila 435-1995 l.
Moottori: 1498 cm3
Teho 95hv
Vääntö 180 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.6 s
Huippunopeus: 175 km/t
Kulutus: 6.0 l /100 km
CO2-päästöt: 139 g/km.
Hinta: 11 799 e, myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *