Koeajo käytetty BMW 520d – 144tkm ei vielä viitos-Bemaria ravistele
2-litrainen dieselpannu ei välttämättä tee käytetystä 5-sarjan BMW:stä oman mallivalikoimansa hittiä, mutta 144 000 kilometrin matkamittarilukema ei kyytiä vielä ravistele.
Pohjoismaiden suurimman yksittäisen vaihtoautojen myyntipisteen toimitusjohtaja Jami Multisillalla on vankka kokemus käytettyjen 5-sarjan Bemareiden myynnistä. Koeajoon Konalan Autokeskuksesta otettu auto oli porrasperäinen BMW 520 dA, vusoimalli oli 2009.
– Tämänikäisten 5-sarjan Bemareiden hitti on tietysti 530-malli, jossa on 3-litrainen diesel. Sehän on yksi ehkä kaikkien aikojen parhaita moottoreita. 2-litrainen 520-diesel voi joidenkin mielestä olla mopo, mutta kyllä se normi-ihmiselle riittää. Alle 150 000 kilometriä ajettuna ja hyvin huollettuna se tekee kyllä kauppansa, Multisilta sanoo.
Suomi-historia valttia
Historia Suomi-autona epäilemättä myös vauhdittaa myyntiä.
– Suomalainen huoltokirja on aina valttia. Ja Suomi-autossa katsastukset ja kilometrimerkinnät voi tarkastaa Trafista. Saksasta ja muualta maailmasta tuoduissa autoissa huoltokirjat on usein täytetty vähän miten sattuu.
Kovimmat kilpailijat ovat tietysti Audi A6 ja E-sarjan Mercedes-Benz.
– Mersu on selvästi laskusuunnassa, Audi A6 ja BMW:n 5-sarja ovat molemmat selvästi parempia ja keskenään myös hyvin samantyyppisiä myytäviä.
Ajossa 144 000 kilometriä ei tuntunut missään. Bemari on hiljainen ja mukava matkapirssi. Tosin, ei se ihan niin pehmeäkäyntinen ole kuin usein ylistetään. Ei se jyrise, eikä rahise, mutta kyllä konehuone kaasua polkaistessa viestii, että nyt ajetaan dieselillä.
Alusta tuntuu edelleen jämäkältä. Ohjaus on pikkuisen jäykkä ja auto tuppaa jonkun verran vetelemään urissa. Mutta nämä siis ovat tyyppiominaisuuksia. Koeajettu Bemari sinänsä tuntui joka suhteessa vähintään 100 000 kilometriä todellisuutta vähemmän ajetulta.
Olen aina ollut sitä mieltä, että Bemari on yksi niistä ajajan autoista, jolla tosimies pärjää manuaalivaihteisella yhtä kaikki kuin automaatillakin. Mutta vaikka Bemari on luonteeltaan esimerkiksi E-sarjan Mersua ja Volvon S80-mallia urheilullisempi, niin kyllä koeajetun auton muutenkin suhteellisen säyseään luonteeseen automaatti istui hyvin.
Yhä hyvännäköinen
Vuonna 2009 tämä 5-sarjan BMW:n korimalli oli jo ehtinyt ehtoopäiviin. Siksi näitä nyt saa kohtuukilometreillä myös kohtuuhintaan. Markkinoillehan tämä malli tuli jo vuonna 2003. Veteraania oli ehditty kuitenkin päivittää moneen kertaan, joten edelleenkään se ei tunnu miltään ”parasta ennen” –autolta. Vuonna 2007 tämän E60-mallin kasvoja oli vähän kohotettu, mm. etuspoileri ja takahelma oli uudelleenmuotoiltu ja myös sisustaa oli ajanmukaistettu.
Näissä lyhyissä koeajoissahan ajellaan vain korttelin ympäri ja kuulostellaan yleisfiilistä. Eli tarkempia kulutuslukemia ja sellaisia ei päästy mittailemaan. Mutta käsitykseni mukaan koeajettu Bemari on ikä- ja kokoluokassaan yksi taloudellisimpia autoja keveytensä takia. Teho-paino –suhde on joka tapauksessa aika nappi.
Sen verran täytyy tietysti itsekin myöntää, että ehkä tämä 2-litrainen perusdiesel ei varsinaisesti ”räjäyttänyt” tunnelmaa kattoon. 177-hevosvoimainen iso auto kun ei luonnollisestikaan ole mikään raketti. Ei sitä tallaa tarvitse polkea, mutta ei sen vauhdittamiseen myöskään riitä pelkkä kaasupolkimen hipaisu.
Mutta tällainen jo vaari-ikään tulleelle ukolle sen menohalutkin riittävät ihan varmasti, vaikka 2-litrainen diesel ei mikään raketti olekaan.
”Munuaisten” taikaa
Ja kun auto oli Suomi-auto ja huoltokirja huolella ja säntillisesti täytetty, niin en isoa Bemaria käyttöautoksi etsiessäni epäröisi yhtään koeajossa ollutta 520:tä automaattilaatikolla ostaa. Autohan oli paitsi erinomaisesti huollettu, myös erittäin siisti niin sisältä kuin ulkoa.
Nettikeskusteluista saa usein lukea, ettei E60-mallisarjan Bemari nyt mikään ihan pulmunenkaan vikojensa osalta ole. Ongelmia on ollut mm. alatukivarsien kanssa. Ja sellaistakin saa lukea, ettei Bemarin korjaaminen ole sitä kaikkein halvinta.
A-katsastuksen vuoden 2014 vuosimallin 2009 viitos-Bemareiden sijaluku 69 listalle päässeiden 74:n auton joukossa ei myöskään varsinaisesti mairittele. Hylkäysprosentti oli 14,04 ja silloin viisivuotiaiden autojen keskimääräinen kilometrilukema oli 137 000 kilometriä.
Mutta kuten autokauppias Multisilta sen sanoo, niin kyllä Bemarin keulan ”munuaisissa” on oma taikansa.
Ja jos netissä vikoja luetellaankin, niin silti kokemukset kääntyvät plussan puolelle. Moni kokee, että mieluummin sitä mieleistä autoa korjauttaa kuin ajaa luotettavalla, mutta niin tylsällä perusautolla. Jos nyt olisin autoa vaihtamassa, niin kyllä minä 18 900 euroa koeajettuun Bemariin uskaltautuisin sijoittamaan.
BMW 520 dA
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 144 000 km
Moottori: 1995 cm3
Teho: 177 hv
Käyttövoima: diesel
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Yhdistetty kulutus: 5,6 l /100 km
Co2: 149 g/km
Huippunopeus: 229 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,4 s
Hinta: 18 900 €
Myyjä Autokeskus, Konala, Helsinki
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa