C-segmentin viistoperä on yhä nuorisosuosikki

Ford Focus ei ole niin hitti kuin Volkswagen Golf, mutta suhteellisen helppo myytävä on sekin. Viistoperä vetoaa siinäkin nuorempaan väkeen. Kuvan 5-ovinen Ford Focus 1,6 100 Trend Design vuosimallia 2010 oli myynnissä Raision Visa-Autossa 11 990 eurolla. Mittarilukema oli vain 57 000 km.
Kun C-segmentin eli alemman keskiluokan autoissa eläkeläiset suosivat sedania ja perheet farmaria, ovat viistoperät eli hatchbackit nuorisosuosikkeja.

Tämä 5-ovinen Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start –toiminnolla ja Sol-varustetasolla vuosimallia 2010 on varmasti luotettava ja samalla ehkä vähän tylsä valinta. Mittarilukema on vain 62 000 km ja Veljekset Laakkonen myy sitä Porvoossa 12 900 eurolla.

Korealainen Kia Cee’d on kirinyt vaihtoautomarkkinoillakin umpeen eroa saksalaisiin ja japanilaisiin kilpailijoihin. Tosin Nettiauton listoilla Kia ei edelleenkään yllä 10 haetuimman joukkoon. Autotalo Pelttari Huittisissa myy kuvan Kia Cee’d 1,6 ISG EX EcoDynamicsia 13 350 eurolla. Auto on vuosimallia 2010 ja sillä on ajettu vain 50 000 kilometriä.

Auto-Ilves Hyvinkäällä myi vain 57 000 kilometriä ajettua, vuosimallin 2010 Hyundai i30 5d 1,4 CVVT 5MT ISG Classicia 10 900 eurolla.

Volkswagen Golf on edelleen vaihtoautomarkkinoiden hitti ja kohu päästömetkuiluista on tavalliselle autoilijan korviin ”mettiäisten surinaa”. Tampereen Kamux myy tätä vuosimallin 2010 Golf Comfortline 1,2 TSI:tä 105-hevosvoimaisella bensamoottorilla 13 300 eurolla. Auto on vuosimallia 2010.

Ranskalaisetkin C-segmentin bensiinimoottoriset viistoperät menevät kyllä kaupaksi, kun hinta painetaan riittävän alas. Kuvan Citroen C4 VTi 120 Edition vuosimallia 2010 oli vain 64 000 km ajettu ja R-J Auto Oy Rinta-Jouppi Vaasassa myi sitä 10 400 eurolla.

Ranskalainen Renault Megane lähtee ”maanmiestään” Citroen C:ääkin halvemmalla. Ylöjärvellä Hämeen Vaihtarit Oy myy kuvan Hatchback 1,6 16V 110 hv:tä 7 990 eurolla, vaikka mittarilukema on 54 000 kilometriä.
Pohjoismaiden suurimmassa yksittäisessä vaihtoautojen myyntipisteessä, Autosillassa Espoon Juvanmalmilla, juuri 5-10 –vuotiaat C-segmentin Volkwagen Golfit, Toyota Aurikset ja Ford Focukset ovat sitä ”kuuminta” ryhmää.
Hyvin huolletun, kohtuullisen tilavan ja riittävän tehokkaan viisivuotiaan bensiinimoottorisen perheauton kun voi saada reilusti alle 100 000 kilometriä ajettuna 10 000 – 12 000 eurolla.
-Golf on maailman eniten myytyjä autoja ja vaihtoautonakin se on tässä luokassa se suurin hitti. Mutta nyt myös korealaiset Kia ja Hyundai ovat kovassa nousussa. Niiden tunnettavuus ja luotettavuus ovat kasvaneet ihmisten silmissä ja se näkyy jo jälkimarkkinoillakin.
Kohu ei vaihto-Golfia heiluta
Pääkaupunkiseudulla viistoperäiset tämän kokoluokan autot halutaan pääsääntöisesti bensamoottorisina.
– Mutta jos menet Ylivieskaan tai Kainuuseen, missä ajetaan pidempiä etäisyyksiä, diesel on varmasti helpompi myytävä, Multisilta sanoo.
Vaikka Volkswagenin ympärillä päästökikkailun takia kiehuu ja kuohuu, niin Golfin hittiasemaan vaihtoautomarkkinoilla se ei ole vaikuttanut.
– Ei kohulla ole käytännön merkitystä. Eipä se auto itsessään siitä ole muuttunut, Multisilta arvelee.
Auris Corollaa vähemmän hitti
Toyota muutti C-segmentin viistoperät ja farmarit Corollasta Aurikseksi. Porrasperää myydään edelleen Corollana. Ja Volkswagen Golfin farmarin ja viistoperän ”sedanveli” on Jetta.
– Corolla on ollut maailman eniten myytyjä autoja ja uusi Auris-mallinimi on ainakin meillä hiukan laskenut sen suosiota. Vähän tulee mieleen ravintolabisnes: jos tupa on täynnä tyytyväisiä asiakkaita, miksi ottaa riskiä ja mennä muuttamaan nimeä? Corolla veti mallinimenä hyvin, Auris-nimeä kansa taitaa hieman vielä vieroksua.
Korimallina viistoperäinen vaihtoehto ei suinkaan ole menneestä maailmasta.
– Hatchback vetoaa nuoriin auton ostajiin, joilla ei vielä ole perhettä. Se on farmaria ja sedania sporttisempi. Ja nuorille, joilla ei ole vielä lapsia kuskattavana jääkiekkoharrastuksiin, viistoperä tekee kauppansa 3-ovisenakin. Yleisesti ottaen 3-ovinen on kuitenkin selkeästi 5-ovista hankalampi myydä. Eläkeläisille taas menee paremmin sedan ja perheellisille farmari, Multisilta sanoo.
Teksti Timo Kiiski







Vastaa