Kaasujalka

Koeajo Nissan Pulsar DIG-T 190 – Perusinsinöörin piilosportti

Julkaissut:

|

24.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Pulsar DIG-T 190 – Perusinsinöörin piilosportti
Nissan Pulsar DIG-T 190:n ulkoinen ilme huutaa selvästi enemmän kilpailijoidensa GT-henkeä. Nyt tämän auton pitää etsiä ostajansa esimerkiksi menohaluisten, mutta matalaa seniori-ikäisten ja matalaa profiilia suosivien perusinsinöörien ja ala-asteiden johtajaopettajien joukosta.

Nissan Pulsar DIG-T 190:n ulkoinen ilme huutaa selvästi enemmän kilpailijoidensa GT-henkeä. Nyt tämän auton pitää etsiä ostajansa esimerkiksi menohaluisten, mutta matalaa seniori-ikäisten ja matalaa profiilia suosivien perusinsinöörien ja ala-asteiden johtajaopettajien joukosta.

Nissan Pulsar on 190-hevosvoimaisella bensaturbolla rivakka menijä ja napakka pyöriteltävä. Mutta nuorekkaseen ostajakuntaan vetoava GT-henki puuttuu ulkoisesta ilmeestä lähes tyystin.

Ei sille voi mitään, että Pulsaria tulee väkisinkin verrattua Golf GTI:hin ja Kia Ceed’s GTI:hin. Näin ei pitäisi varmaankaan tehdä.

Olen kyllä jostain lukenut ja itsekin maalaisjärjellä päätellyt itsekin, että Nissan ei Pulsarin tällä versiolla pyri haastamaan esimerkiksi Golf GTI:tä, vaan on enemmän matalan profiilin auto menohaluiselle seniorille. Sellaisille, jotka haluavat suorituskykyä, mutta jotka kokevat erilaiset spoilerit ja levikkeet vähän kiusallisiksi ja hivenen ”teinimäisiksikin”.

Sisustus on hillitty ja tumma, hieman muovisenkinoloinen. Mutta se on myös toimiva.

Sisustus on hillitty ja tumma, hieman muovisenkinoloinen. Mutta se on myös toimiva.

Helposti lähestyttävä

Mutta vähän ihmetyttää, miten paljon tuollaisia senioreja riittää? Eikös näitä ärhäköitä versioita C-segmentin eli alemman keskiluokan perheautoista osta tai pyydä työsuhdeautokseen juuri 30-40-vuotiaat naiset ja miehet? Dynaamiset ja vielä lupaavasti työuransa alussa olevat Human Resources Managerit JA Sales & Marketing Managerit?

Tässä Pulsarissa190 hevosvoimasta viestii ulospäin lähinnä näyttävät, kaksiväriset ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä punainen väri. Siinä ei ole tuplapakoputkia, spoilereita, sporttisia sivuhelmojen muotoilua tai GT-kirjaimia punaisella kehystetyssä mustassa keulamaskissa. Etu- ja takapuskurit ovat samat kuin perus-Pulsarissakin. Jos menee oikein lähelle, voi nähdä, että ajovalojen taustat ovat mustat.

Uskoisin, että tällaisella autolla ajavat pääsääntöisesti haluavat viestiä myös ulospäin, ettei tässä ajeta millään eläkevaarin kauppakassilla.

Sama hillitty linja jatkuu sisälläkin. Ratissa on kyllä valkoiset tikkaukset ja somistelistat jäljittelevät hiilikuitua. Mutta muuten sisustus on tummanpuoleinen ja muovisenkin makuinen, se tekee ehkä vähän vanhahtavankin vaikutelman. Mutta yhtäkaikki, hallintalaitteita on helppo käyttää ja tällainen seniori kotiutuu ajajan paikalle nopeasti.

Nissan PulsarVääntöä riittää

Sataseen 190-hevosvoimainen Pulsar kiihtyy 7,7 sekunnissa ja kovimmillaan sillä pääsee 217 kilometriä tunnissa. Näillä eväillä kyllä Suomen rajoituksilla pärjää loistavasti. 1,6-litrainen ja 190-hevosvoimainen turbomoottori kuuluu segmenttinsä edistyneimpiin ja  tarjoaa vääntöä enimmillään 240 Nm kierrosnopeudella 2000 r/min. Moottori on suunniteltu erityisen joustavaksi matalilla kierrosluvuilla. Siksi vaihtamisen tarve jää vähäiseksi.

Enemmän tämä Pulsar –sopiikin dieselhenkiseen vääntävään puksutteluun kuin vauhdikkaaseen revittelyyn.

Ajo-ominaisuudet myötäilevät samaa hillittyä linjaa. Jousitus on riittävän jämäkkä, mutta ei kuitenkaan liian kova arkiajoon. Ohjaus on kuitenkin pikkuisen tunnoton ja palauttamiseenkin kaipaisi pientä terästystä, myös 6-pykäläinen manuaalilaatikko voisi toimia himpun täsmällisemmin.

Hintansa väärti

Nissan korostaa, että Pulsar ylipäätään ei pyri kilpailemaan Golfin kanssa, vaan korealaisten Hyundai i30:n ja Kian Ceed’in sekä japanilaisen Toyota Auriksen kanssa. No, voihan se niin olla, mutta yleisesti C-segmentistä puhutaan Golf-kokoluokkana ja Golfia aika lailla pidetään näiden autojen mittarina, väkisinkin moni tulee verranneeksi myös tätä Nissan Pulsar DIG-T 190:ää Golf GTI:hin.

Tässä kohtaa on pakko muistuttaa, että vertailu ontuu. Tämän Nissanin lähtöhinta on 27 390 euroa, kun 220-hevosvoimaisen Golf GTI:n hinnat ovat alkaen 41 819 euroa.  Se on paljon se.

Eniten tämän Pulsarin kanssa kilpailee Kia cee’d GT, jonka lähtöhinta 5-ovisena on 30 490 euroa. Tässä sarjassa Pulsar antaa kovan vastuksen. Mutta rehellisesti sanottuna, Kia vetoaa luultavasti paremmin näiden autojen tyypilliseen asiakaskuntaan, nuoriin ja sporttihenkisiin, pikkupomon asemaan päässeisiin uraohjuksiin.

Pulsar DIG-T 190 on kohtuuhintainen, tasapainoinen ja tehokas auto. Se sopii parhaiten ihmiselle, jota voi kuvailla samoilla sanoilla. Voisin kuvitella, että tämä voisi olla viisikymppisen tai sitä iäkkäämmän perusinsinöörin auto, jolla taittaa turhaa meteliä ulospäin pitämättä rivakasti matkan Vantaan kodista kesämökille Mäntyharjulle sellaisena vuorokauden aikana, jolloin Lahdentie on vapaa ruuhkista ja kaasua uskaltaa polkaista vähän reippaammin.

Nissan Pulsar DIG-T 190
Moottori 1 618 cm3 R4 bensiini, turbo
Teho 140 kW/190 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 240 Nm / 1 600-5 200 r/min
Vaihteisto 6-lovinen manuaali
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,7 s
Huippunopeus 217 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2:  134 g/km
Mitat Pituus 4387 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 385 l
Hinta alkaen 27 390 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *