Kamerajärjestelmällä kaikki kulmat pois katveesta
Continentalin ProViu®ASL360 -kamerajärjestelmä auttaa kuljettajaa havainnoimaan samanaikaisesti ja yhdeltä näytöltä lähiympäristön esteet ja ihmiset ajoneuvon kaikissa kulmissa.
Kuljettajan mahdollisuus nähdä ajoneuvon ympärille on monesti estynyt jonkin ulkoisen esteen vuoksi. Katvealueiden poistaminen parantaa huomattavasti esimerkiksi suojateiden turvallisuutta.
Kaha Oy:n maahantuomassa ProViu ASL360 kamerajärjestelmässä ajoneuvon ympäriltä muodostetaan kuva 4 kameralla ja niiden muodostamat kuvat yhdistetään niin, että kuljettaja näkee ajoneuvonsa monitorilla ympäristön lintuperspektiivistä. Tämä auttaa poistamaan ns. sokeita pisteitä erilaisissa liikennetilanteissa.
– Auton jokaiseen kulmaan asennetaan kamera, enimmillään niitä voi asentaa jopa kuusi. Etukamera huomioi esteet ja lähistöllä liikkuvat ihmiset yllättävän pitkälle, jopa 3-4 metrin etäisyydelle. Pimeät kulmat ovat alle kolmen metrin etäisyydellä autosta, kertoo Kaha Oy:n kenttäpäällikkö Tomi Toivonen.
Peruutuskameraa kattavampi
Kamerajärjestelmää markkinoidaan työ- ja hyötyajoneuvoihin, neliskulmaisista pakettiautoista raskaisiin kuorma-autoihin sekä nostureiden ja kaivinkoneiden kaltaisiin isoihin työkoneisiin. Yksi ja sama järjestelmä sopii kaikkiin ajoneuvoihin. Järjestelmän hinta asennuksineen on noin 3000 euroa.
–Esimerkiksi linja-auton kaltaisessa kalliissa investoinnissa kulu on pieni: järjestelmä maksaa itsensä nopeasti yhdenkin törmäyksen, saatikka ihmishengen menetyksen, välttämisellä, sanoo Kahan markkinointipäällikkö Jouni Vainikka.
Peruutuskamerakin on toki parempi kuin ei mitään, mutta se kattaa vain yhden sektorin kun taas ProViu ASL360 -kamerajärjestelmä ei jätä yhtään katvetta huomiotta, Kameroiden kuvaa muokataan järjestelmän keskusyksikössä siten, että kameroiden väliset katvealueet sulautuvat yhdeksi ainoaksi kuvaksi. Siksi kuljettajalle riittää vain yhden kuvan tarkastelu ja hänen huomiokykynsä säilyy merkittävästi parempana.
– Varsinkin isossa ajoneuvossa tavallinen peruutuskamera jättää etupään katvealueet pimentoon: tuijotat vain peruutuskameraa etkä katso, missä keula seuraa. Esimerkiksi linja-autossa kuljettajalle voidaan ohjelmoida sivukameran näkymä suurena, kun sivuovi aukeaa. Kuljettaja näkee pysäkillä poistuvien ja autoon nousevat matkustajat paremmin, Tomi Toivonen sanoo. Työkoneessa taas moottori ohjaamon takan estää kuljettajan näkyväisyyden taakse.
Helppo ja huoltovapaa
Kamerajärjestelmä vaatii aina kalibroinnin ja ohjelmoinnin, johon Kahan antaa asiantuntijoiden tuotetuen. Itse käyttö on helppoa, eikä se vaadi muuta huoltoa kuin kameroiden pitämistä puhtaana.
– Paitsi suojateille ja rakennustyömaille, tuo tämä järjestelmä turvaa myös ahtaille piha-alueille esimerkiksi silloin kun jäteauto hoitaa roskalaatikoiden tyhjennyksiä. Toivomme tietysti, että vakuutusyhtiötkin huomaavat nämä seikat.
ProViu®ASL360 on rakennettu autoteollisuuden standardien mukaan, jotka ovat tunnetusti erittäin korkeat. Continental käyttää samaa ohjelmistotyökalua autojen ensiasennusvarusteissa ja siksi ProViu onkin erittäin monipuolinen ja mahdollista räätälöidä kyseiseen ajoneuvokäyttöön.
ASL360 järjestelmään voidaan ohjelmoida ns. herätteitä, jolloin esim. sivumerkkivalon tai peruutusvaihteen kytkemisestä aktivoituu jokin neljän kameran kuvista suurempana.
– Teemme mielellämme ehdotuksen teidän ajoneuvotarpeisiin, joten ota yhteyttä meihin, Toivonen ja Vainikka sanovat.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa