Intohimo on takaisin – Toyota GT 86 ensiesitellään Tokion autonäyttelyssä
Intohimo on takaisin – Toyota GT 86 ensiesitellään Tokion autonäyttelyssä Toyotan vauhdikas uutuus on maailman ainoa urheiluauto, jossa on eteen sijoitettu bokserimoottori ja takaveto. Kaksilitraisen bensiinimoottorin tuottamat 147 kW (2 00 hv) ja 205 Nm takaavat virtaviivaiselle ja kevyelle mallille räväkän suorituskyvyn. Kehittynyt moottoritekniikka mahdollistaa kuitenkin maltilliset päästöarvot. Tarkoin harkitun kehittelyjakson jälkeen Toyotan urheilullinen, kompakti, 2 +2-paikkainen GT 86 on valmis.
Useissa autonäyttelyissä konseptimallina esitellyn auton tuotantoversio pääsee parrasvaloihin 30.11.2011 Tokion autonäyttelyssä. Ensi kesänä Euroopassa myyntiin tuleva malli on kuljettajapainotteisesti suunniteltu. Ajoelämyksen ja -tuntuman aikaansaamisessa on lähdetty liikkeelle klassisten urheiluautojen ominaisuuksista. GT 86 tarjoaa täsmällistä, luontaista ajoiloa pientenkin kaasupolkimen painallusten ja ohjauspyörän liikkeiden myötä. Matala, aerodynaaminen kori myötäilee tarkasti matkustamon ja rakenteiden vaatimia kiintopisteitä. Alustakokonaisuus on toteutettu vain tätä mallia varten. Raskasta ja tilaa vievää voimansiirtoa on vältetty; Toyota palaa nyt urheilullisille juurilleen kevyellä ja kompaktilla kokoonpanolla, jossa yhdistyvät kierrosherkkä bokserietumoottori ja takaveto. Yhdistelmä on tämän hetken automaailmassa ainutlaatuinen. Toyota GT 86:n matkustamo on nelipaikkainen ja tilankäytöltään tehokkaasti pakattu. Hyvän teho/painosuhteen saavuttamiseksi uutuusmallin kokonaispaino on laihdutettu alhaiselle tasolle. Matala painopiste auttaa osaltaan eloisan, helposti käytettävän ja valloittavan ajotunnelman aikaansaamisessa. Elektroniikan rooli on pidetty ajokäytöksessä mahdollisimman pienenä.
Hyvin paketoitua nautiskelua
Vauhdikas Toyota on kompaktein nelipaikkainen urheiluauto. Sen pituus on 4 240 mm, korkeus vain 1 285 mm ja akseliväli 2 570 mm. Tasapainoisuuden saavuttamiseksi sekä moottori/vaihteistoyhdistelmä että kuljettajan istuin on pyritty sijoittamaan niin alas ja taakse kuin mahdollista. Painojakauma on lähellä täydellistä, 53:47. Bokserimoottorin ja Toyota-mallien matalimman kuljettajan lantiopisteen ansiosta painopiste on 475 mm korkeudella. Alustarakenne on toteutettu suorituskykyä ja tehokasta tilankäyttöä ajatellen. Edessä on MacPherson-joustintuet ja takana päällekkäiset kolmiotukivarret. Pysähtymisestä vastaavat suurikokoiset, tuuletetut levyjarrut. Pyörät ovat 17 tuumaiset.
Ensimmäinen D-4S-bokserimoottori
GT 86:n kaksilitrainen, vapaastihengittävä bokserimoottori on Subarun ja Toyotan yhteistyön tulos. Kehityshankkeessa on yhdistynyt molempien merkkien tekninen osaaminen ja yhteinen intohimo urheiluautoja kohtaan. Toyota toi Subarun kehittämään vastaiskukonstruktioon D-4S-teknologiansa. Siinä polttoaineensyöttö tapahtuu kahdella suihkutussuuttimella kutakin neljää sylinteriä kohden. Toinen suuttimista annostelee bensiiniä suoraan palotilaan, toinen imukanavaan. Yhdessä korkean puristussuhteen (12,5:1) kanssa D-4S lisää tehoa ja vääntöä laajalla kierrosalueella, ilman polttoaineen kulutukseen tai pakokaasupäästöihin liittyviä uhrauksia. Sylinterimitat ovat kaimoja auton nimen kanssa: sekä iskunpituus että sylinterin halkaisija ovat 86 mm. Moottori tuottaa 147 kW (200 hv) pyörimisnopeudella 7 000 r/min. Maksimivääntö on 205 Nm/6 600 r/min. Reipas suorituskyky on siis käytettävissä poikkeuksellisen laajalla kierrosalueella. Moottorin yhteyteen voi valita kuusinopeuksisen manuaali- tai automaattivaihteiston. Käsivalintaisella vaihtoehdolla vaihteensiirto on nopeaa ja täsmällistä. Automaattivaihteistoa voi haluttaessa ohjata ohjauspyörän yhteydessä olevilla kytkimillä. Voimaa välitetään taka-akselilta pyörille kitkalukitteisen tasauspyörästön kautta. Poiskytkettävä ajonvakautus on toteutettu siten, että se hillitsee auton luistoja suorituskyvyn yläpäässä häiritsemättä kuitenkaan puhdasta ajoelämystä.
Perinteet yhdistyvät toimivuuteen
Urheiluauton korisuunnittelua ohjannut teema tunnetaan termillä neo-funktionalismi. Tekniset vaatimukset on sulautettu mahdollisimman kompakteihin mittoihin. F1-maailman inspiroima, kaarevalinjainen aerodynamiikka yhdistyy matalaan painopisteeseen ja Toyotan tätä edeltäviä urheilumalleja kunnioittavaan muotoiluun. Keulan muotoja hallitsevat suurikokoinen ilmanottoaukko ja Toyota-keulamerkkiä kohti venytetyt ajovaloumpiot. Takaosassa huomio kiinnittyy pakoputkiin ja takaspoileriin. Toyota GT 86:n logo kuvastaa eteen sijoitetun bokserimoottorin ja takavedon yhdistelmää. Sisätiloissa on keskitytty kuljettajan viihtymiseen. Ergonomia ja toiminnallisuus tähtäävät siihen, että auto vastaa esimerkiksi ohjausliikkeisiin viiveettä ja tasapainoisesti. Istuinmuotoilut ja verhous on suunniteltu antamaan tukea voimakkaissakin kiihdytys-, jarrutus- ja kaarretilanteissa. Myös etumatkustajien hartialinjaa on tuettu paitsi mukavuuden parantamiseksi myös vaihteenvaihdon helpottamiseksi nopeassa ajossa. Kilpa-autoilijoilta saadun palautteen pohjalta toteutettu nahkapäällysteinen ohjauspyörä on pienikokoisin Toyota-mallien historiassa. Sen läpimitta on vain 365 mm. Kolmiosainen mittaristo rakennettiin kierroslukumittarin ympärille. Kuljettaja näkee tärkeimmät mittaritiedot vaivatta, urheilullisessakin ajossa yhdellä vilkaisulla. Menevää tunnelmaa korostaa kokomusta kattoverhous, punaiset istuinverhoilun tikkaukset, hiilikuitua muistuttavat paneloinnit sekä alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsin.
50 vuotta takavetoisia urheiluautoja
Vaikka GT 86 onkin tämän hetken ainoa bokserimoottorinen ja takavetoinen urheiluauto, se ei voi väittää olevansa ainoa laatuaan. Kunnia siitä kuuluu kaksisylinteriselle Toyota Sports 800:lle, jonka kehitystyö alkoi vuonna 1962. Siitä lähtien merkki on kerännyt kunniaa 2000 GT-, Celica, Supra- ja MR2 -urheilumalleillaan. GT 86:n varsinainen inspiraationlähde on kuitenkin Corolla Levin AE86. Se oli kierrosherkkä, kevyt, tasapainoinen ja voittoisa takavetoauto jota valmistettiin vuosina 1983–1987. Uutuus saapuu Suomeen ensi kesänä.
Vastaa