Koeajo Mazda CX-5 2.2 Skyactive – Jo lähes premiumia
Mazda CX-5 on uudistuksen jälkeen jo lähellä premiumluokan Audi Q5:tä ja BMW X3:a. Se tarjoaa samanaikaisesti mukavuutta ja ajo-ominaisuuksia, kummankaan kärsimättä.
Koeajossa Mazda CX-5 2.2 Skyactive. Edellinen Mazda CX-5 voitti jopa katumaasturivertailuja markkinoille tullessaan. Uudistuneen mallin designin nimi on Kodo, eli vapaasti suomennettuna se tarkoittaa liikkeen sielua. Jo aiempiin Mazda-uutuuksiin ymmärsin, että mallia on haettu luonnosta ja kissapedoista: led-valot tosin tuovat mieleeni enemmän valppaan haukankatseen kuin vaikkapa ilveksen tai leijonan.
Hieman konservatiiville
Terävämuotoisuudessaan uutuus näyttää selkeästi nuorekkaampaan katumaasturiväkeen vetoavalta kuin entinen, vuonna 2012 esitelty malli.
Nyt CX-5 on ahdettu täyteen sellaisella määrällä turvavarusteita, ettei niitä millään kaikkia edes tahdo muistaa. Koeajetusta Premium Plus –versiosta löytyy mm. BMS eli kuolleen kulman varoitin, AFLS eli kääntyvät ajovalot ja ja RCTA eli risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä auton takana.
Ohjaamo miellyttää konservatiivia, mattamustan muovin käyttöä on jonkin verran arvosteltu. Itseäni se ei kyllä häirinnyt.
Keskikonsolin kosketusnäytön käyttäminen oli hieman hankalaa: se toimii kosketuksesta vain auton ollessa pysähdyksissä ja paikoillaan. Mutta olisikohan tämäkin panostusta turvallisuuteen? Ajaessa keskitytään ajamiseen, ei teknisten hienouksien räpeltämiseen.
Lopulta näytön käyttäminen keskikonsolin joystickillä oli aika helppoa. Joystickin juuressa oli erilliset napit näytön eri toiminnoille, mm. navigoinnille, viestimiselle ja viihteelle. Nappeja oli tasan viisi, ihan kuten terveellä ihmisellä on sormiakin.
Ennen pitkää sormet tottuvat etsimään oikean toiminnon ilman että katse irtaantuu tiestä. Hommaa voisi verrata ravintolapianistiin, joka hallitsee biisit koskettimiin katsomatta.
Leppoisaan menoon
Puhelimen hands free -toiminnon saa kytkettyä MZD Connectin avulla, tuttavallisemmin sanottuna ominaisuus on sama kuin bluetoothissa.
Kuskin penkissä tervehdin ilolla ristiseläntuen säätöä. Viisikymppiselle se on jo oikeasti tarpeen. Olisi tosin ollut kiva, kun olisi saanut säädettyä myös istuimen kaltevuutta, nyt reisi tuppasi jäämään liiaksi vaakatasoon.
Takapenkkiläisille riittää hyvin tilaa.
Koeajoauton moottorina oli 150-hevosvoimainen diesel. Kuusiportainen automaattilaatikko teki kyydistä leppoisaa ja vähän arvokkaankin oloista. CX-5 dieselinä onkin omiaan rauhalliseen “losotteluun”, urheiluhenkisemmille nuorukaisille ehkä sopii joku muu paremmin.
Jousitus tuntuu jämäkältä ja nieli myös kuoppaisilla hiekkateillä nyppylät hyvin. CX-5 ei myöskään kallistele mutkissa kuten monet jenkkihenkisemmät isot maasturit tekevät. Maantienopeuksissa niin tuulensuhinat kuin rengasjyrinätkin pysyivät riittävästi kurissa.
Koeajossa ollut nelivetoinen 150-hevosvoimainen Premium Plus -varusteltu malli maksaa 45 741 euroa, halvimmillaan Mazda CX-5:n “karvalakkiversion” saa himpun alle 30 000 euron.
En tiedä, olisinko valmis maksamaan juuri Mazdan maasturista edelleenkään tuota 45 741 euroa, mutta se taida olla itse auton vika. CX-5 on jo hyvää vauhtia kipuamassa premiumsarjaan, ehkä tämä ei vaadi muuta kuin aikaa.
Mazda CX-5 2.2 Skyactive -D AWD Premium 6AT 5d
Moottori: 2191 cm3 (turbo), 4-sylinterinen
Huippunopeus: 194 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,2 s
Co2: 144 g/km
Yhdistetty kulutus: 5,5 l/100 km
Koeajoauton hinta: 45 742 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa