Kaasujalka

Mitsubishi Pajero uudistui

Julkaissut:

|

24.11.2011

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mitsubishi Pajero uudistui

Markkinaosuuttaan kuluvana vuonna voimakkaasti kasvattanut Mitsubishi tuo markkinoille legendaarisen Pajeron. Isoksi maasturiksi luokiteltava Pajero on varsin henkilöautomainen sisältäen kuitenkin perinteiset maasto-ominaisuudet. Luokassaan entistäkin kilpailukykyisemmän Pajeron konepellin alla jyllää uudistunut Euro5-päästönormit täyttävä 3,2-litrainen dieselmoottori. Myös auton keula on päivityksen yhteydessä saanut uljaamman ilmeen.

Mitsubishi Pajero on ominaisuuksiensa puolesta hyvin monikäyttöinen. Tilavan ja ylellisen matkustamon puolesta auto soveltuu hyvin perheautoksi, mutta älykäs nelivetojärjestelmä mahdollistaa vakaan ja turvallisen menon myös äärimmäisissä olosuhteissa. 3 330 kilon vetokyvyllä pärjää vaativimmissakin vetotehtävissä. Sisätiloiltaan auto on myös muuntautumiskykyinen. Istuinrivistö on 7-paikkainen ja kolmannen istuinrivin istuimet ovat tasapohjaisen tavaratilan saamiseksi taitettavissa lattiatason alle tai vaihtoehtoisesti kokonaan poistettavissa. Uudistuneen auton suorituskyvystä vastaa vahvasti vääntävä 3,2-litrainen turboahdettu Euro5-dieselmoottori. Hevosvoimia uudistuneesta moottorista irtoaa 200 maksimiväännön ollessa 441 Nm. Voimansiirtäjänä toimii 5-vaihteinen automaattivaihteisto.

All Wheel Control -nelivetojärjestelmä yhdistää sähköisesti ohjatun Super Select 4WD -nelivetojärjestelmän sekä ASTC-ajovakauden- ja -pidonhallintajärjestelmän. Edistyksellinen nelivetojärjestelmä sallii kuljettajalle mahdollisuuden valita parhaan mahdollisen vetotavan järjestelmän neljästä vaihtoehdosta ajotilanteen ja maaston mukaan. Maantieajossa pitävälle pinnalle sopii takaveto, jolloin päästään myös pienempään polttoaineen kulutukseen. Sääolosuhteiden yllättäen muuttuessa järjestelmä sallii takavedosta nelivetoon siirtymisen 100km/h nopeuteen saakka. Sen sijaan vaihteleviin sääolosuhteisiin ja vetotehtäviin sopii nopea viskokytkimellä toimiva neliveto, joka jakaa voimaa 33:67 – 50:50 suhteessa. Parhaan mahdollisen pidon liukkaalla pinnalla ja maastossa takaa keskitasauspyörästön lukitus, joka muuttaa voimanjaon kiinteästi 50:50 etu- ja takapyörien välille. Vaativaan maastoajoon ja haasteellisiin olosuhteisiin puree järjestelmän hidas neliveto. Äärimmäisissä olosuhteissa voidaan vielä lukita takatasauspyörästö, jolloin voima jakautuu tasan taka-akselilla, eikä pääse karkaamaan luistavan pyörän kautta.

Mitsubishi Pajeroon kuuluu kattava Invite-varustelu, johon sisältyy vakiona muun muassa automaatti-ilmastointi, ABS-jarrut ja hätäjarrutehostin, kuusi turvatyynyä, sähköikkunat edessä ja takana, sähkösäätöiset, lämmitettävät ja taitettavat ovipeilit maavaloilla, vakionopeudensäädin ja kytkimet ohjauspyörässä, lämmitettävä tuulilasin alaosa, kattokaiteet, LED-sisävalot sekä monipuolinen kylmän alueen varustelu.

Tehdastakuu on 5 v/150 000 km, joista 2 ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa. MAP-ajoturva kuuluu autoon automaattisesti vähintään kolmeksi vuodeksi eteenpäin.

Hinta: Mitsubishi Pajero 3.2 DiD Invite Automaatti 58 990 euroa (autoveroton hinta 40 798,43 euroa + arvioitu autovero 18 191,57 euroa)

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *