Talviautoilun riskitekijöinä huonot renkaat ja liian lyhyt turvaväli
Uusien talvirenkaiden urasyvyys on yli 8, usein jopa yli 9 millimetriä. Laki kieltää ajamasta talvirenkailla, joiden urasyvyys alittaa 3 millimetriä. Turvallisuussyistä urasyvyydeksi suositellaan kuitenkin vähintään 4 millimetriä.
Nokian Renkaiden teettämän talvirengaskyselyn mukaan hieman yli puolet miesautoilijoista ja 43 prosenttia naisautoilijoista tietää urasyvyyden vähintään neljän millimetrin minimisuosituksen. Saman tutkimuksen mukaan huonoilla talvirenkailla ajamista pidetään liian lyhyen turvavälin ohella suurimpina talviajon riskitekijöinä. Suomalaiskuskit myös kertovat valitsevansa talvirenkaansa hyvän pidon ja täsmällisen pysähtymisen perusteella.
Suomalaisautoilija siis ymmärtää renkaan urasyvyyden ja turvallisuuden kulkevan käsi kädessä. Siitä huolimatta talviliikenteessä lipsutellaan sileillä renkailla.
– Autoilijat ovat valitettavasti laiskoja. Urasyvyydet kyllä tarkistetaan renkaita vaihdettaessa, mutta sitten ne unohdetaan autuaasti koko talveksi, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Kuluneilla renkailla ajettaessa auton jarrutusmatka pitenee ja sen käsittely vaikeutuu varsinkin liukkaalla kelillä. Renkaat eivät myöskään kykene siirtämään lunta ja sohjoa renkaan alta,
jolloin tuntuma tiehen katoaa helpommin.
Kuluneinakin nastarenkaat pärjäävät jääpidossa uusille kitkarenkaille
Tuore ruotsalainen testi osoittaa, että jopa kuluneet nastarenkaat antavat selvästi paremman jääpidon kuin uudet nastattomat talvirenkaat. Ruotsalaisen VTI:n (Statens väg- och transportforskningsinstitut) testi* osoittaa myös, että heikoimman jääpidon antavat keskieurooppalaiset kitkarenkaat, joiden jääpito oli pahimmillaan samaa luokkaa kuin testissä mukana olleiden kesärenkaiden. Testattujen kuluneiden talvirenkaiden uransyvyys oli 5-7 millimetriä ja niiden keski-ikä 5,5 vuotta. Kaikkiaan VTI testasi 77 talvirengasta, joista 50 oli kuluneita ja 27 uusia renkaita.
Tarkkaile ja kierrätä renkaita
Renkaat kuluvat käytössä epätasaisesti. Vetävät eturenkaat kuluvat takarenkaita enemmän. Tästä syystä urasyvyyksiä pitäisi tarkkailla pitkin talvea ja renkaita kierrättää etuakselilta taka-akselille.
– Tällä varmistetaan, että edessä ja takana on samanarvoiset, yhtä pitävät renkaat. Sopiva kierrätysväli on noin 8 000 kilometriä, Morri ohjeistaa.
Mikäli talvirenkaat otetaan käyttöön jo hyvissä ajoin syksyllä, niillä ajetaan paljon ja loppukevääseen asti vaihtamatta niiden paikkoja akselilta toiselle, voi käydä niin, että eturenkaat ovat kuluneet sileiksi, vaikka takarenkaissa on seitsemänkin milliä urasyvyyttä jäljellä.
– Renkaiden urasyvyyden ero etu- ja taka-akselilla ei kuitenkaan saisi ylittää kahta milliä, Morri muistuttaa.
Urien lisäksi myös nastat kuluvat tasaisemmin, kun renkaiden paikkoja kierrätetään.
Näin mittaat urasyvyyden
Urasyvyyttä on kätevä mitata kahden euron kolikolla renkaan pääurista kulutuspinnan keskialueelta. Jos kolikon hopeoitu reunus jää näkyviin urasta, renkaan urasyvyys on alle 4 mm. Myös tulitikulla voi mitata urasyvyyden. Tavallisen alle 5 sentin mittaisen tulitikun rikkipää on 3–4 millimetriä, jolloin pään pitäisi kadota renkaan uraan.
Kaikissa Nokian Renkaiden uusimmissa renkaissa on valmiina DSI-kulumisvaroitin. Se on renkaan pintaan kuvioitu numerosarja 8–6–4, joka ilmaisee, kuinka monta millimetriä urassa on kulutuspintaa jäljellä. Kun siis kahdeksikko häviää näkyvistä, uran syvyys on alle kahdeksan milliä, kun kutonen katoaa, lähestytään neljää millimetriä eli renkaiden vaihtamistarvetta. Neljän millimetrin kohdalla on
Vastaa