Kaasujalka

Mercedes-Benzin uusi E-sarja huokuu ylellisyyttä

Julkaissut:

|

9.12.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benzin uusi E-sarja huokuu ylellisyyttä
E-sarjan laajakulmanäyttöjä ohjataan sormenliikkeillä kuten älypuhelinta. 

E-sarjan laajakulmanäyttöjä ohjataan sormenliikkeillä kuten älypuhelinta.

Uuden Mercedes-Benzin sisätilat huokuvat kaivattua ylellisyyttä.

Huomiota herättävin piirre sisämuotoilussa on aaltoilevasti kaartuva kojelauta, jonka kaarevat linjat jatkuvat keskeytyksettä ovien panelointeihin. Kojelaudan pikkutarkka rakenne ja materiaalivalinnat ­– aitoa puuta, nahkaa ja uusia väriyhdistelmiä kuten ruskea/macchiato ­– ovat peräisin korkealuokkaisesta veneteollisuudesta. Sisävalaistus on toteutettu led-teknologialla, ja personoitavia väriyhdistelmiä on valittavana kaikkiaan 64.

E-sarjassa on perustasolla kuljettajan edessä kaksi pyöreää mittarinäyttöä ja niiden välissä halkaisijaltaan 7-tuumainen värinäyttö (resoluutio 1000 x 600 pikseliä). Lisäksi keskellä kojelautaa on halkaisijaltaan 8,4-tuumainen keskusnäyttö, jonka resoluutio on 960 x 540. Mittarit ja näytöt on kehystetty yhdeksi kokonaisuudeksi kiiltävillä pianolakatuilla reunoilla.

mercedes-benz e-sarjaComand Online –käyttöjärjestelmän yhteydessä valinnaisvarusteena on kahden värinäytön kokonaisuus. Kummankin halkaisija on 12,3 tuumaa. Yhteisen kehyksen takana näytöt muodostavat modernin litteän laajakuvanäytön, jonka ulkonäön kuljettaja voi valita kolmesta vaihtoehdosta: Classic, Sport tai Progressive. Kuljettaja voi räätälöidä keskimmäisen näytön sisällön mieleisekseen, ja muunneltava taustavalaistus nostaa näyttöruudun ”irti” kojelaudasta.

Mercedes-Benzin uusi E-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat älypuhelimen tapaan pysty- tai vaakasuuntaisiin pyyhkäisyliikkeisiin ilman, että kuljettajan olisi irrotettava käsiään ohjauspyörästä. Kun haluttu toiminto on valittu pyyhkäisemällä, se vahvistetaan näppäintä painamalla. Lisävarusteena keskikonsoliin on saatavana C-sarjasta tuttu touchpad-kosketuslevy. Auton infotainment-toimintoja voidaan ohjata myös Comand controller-ohjaimella tai Linguatronic-puheohjauksella. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet.

Valittavana huippuluokan istuinmukavuus ja äänentoistojärjestelmät

Uuteen E-sarjaan on tarjolla peräti viisi istuinversiota. Perusvarusteisessa autossa on kangasverhoillut istuimet. Avantgarde-varusteisessa autossa istuimissa on enemmän sivuttaistukea ja niiden rakenne on tuuletettu. AMG-istuimessa sivuttaistukea on lisätty edelleen, ja hartiatilaa on normaalia enemmän tukevan istuma-asennon varmistamiseksi. Exclusive-tasolla käytetään kangas/nahkaverhoiltuja tai nappanahkaisia istuimia. Lisäksi E-sarjaan saa S-sarjasta tutut timanttikuvioidut ja rei’itettyä nahkaa olevat designo-istuimet.

Huippuluokan äänentoisto viimeistelee E-sarjan matkustusmukavuuden. Edistyksellinen Frontbass-järjestelmä on vakiovaruste. Huipputasoa edustaa toisen sukupolven Burmester high-end 3D surround –järjestelmä. Tällöin matkustamoon on sijoitettu 23 kaiutinta, joista 4 kattoon. Järjestelmä sisältää muun muassa tavaratilaan sijoitetun 25 litran bassokaiuttimen omalla 400 W vahvistimella. Koko järjestelmässä on kaksi yhteisteholtaan 1450 W vahvistinta, joilla ohjataan kaikkia kanavia erikseen. Kuten S-sarjassa myös E-sarjan surround-ääni voidaan optimoida jokaiselle istumapaikalle erikseen niin sanotulla VIP-asetuksella.

Led-valoteknologia parantaa näkyvyyttä ja lisää turvallisuutta

Uuden E-sarjan etuvaloumpioissa on kirkas polykarbonaattikuori, joka on käsitelty naarmuja kestävällä pinnoitteella. Etuvalot on muotoiltu uudelleen, ja tarjolla on kaksi valinnaista valojärjestelmää: LED High Performance –valot sekä Multibeam Led –ajovalot. Jälkimmäiseen voidaan yhdistää älykäs ILS-valojärjestelmä ja mukautuvat kaukovalot. Multibeam Led –valoissa kummassakin umpiossa on 84 yksittäin toimivaa led-polttimoa, joiden toimintaa voidaan säätää eri valaistusolosuhteiden perusteella tarkasti ja täsmällisesti häikäisemättä muita tien käyttäjiä. Multibeam Led -lähivalojen teho on jopa 2,5 kertaa perinteisiä lähivaloja parempi.

E-sarjan takavaloissa hyödynnetään monia turvallisuutta lisääviä teknisiä ratkaisuja. Jarruvalojen kirkkaus vaihtelee päivä- ja yöajoissa lain sallimissa rajoissa. Suuntavilkun valo ulottuu koko takavaloumpion alareunan leveydeltä. Valinnaisvarusteena taakse saa ledeihin perustuvat ”tähtisumun” kaltaiset takavalot, jotka palavat kirkkaasti ja erottuvat erinomaisesti pimeän keskeltä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *