Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW X3, melkein kuin isoveli

Julkaissut:

|

2.10.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW X3, melkein kuin isoveli
Tarkkasilmäinen automies kyllä erottaa X3:n aavistuksen pulleammasta X5:stä, mutta vähemmän menopeleistä kiinnostunut naapuri ei niin välttämättä tee.

Tarkkasilmäinen automies kyllä erottaa X3:n aavistuksen pulleammasta X5:stä, mutta vähemmän menopeleistä kiinnostunut naapuri ei niin välttämättä tee.

Käytetty BMW X3 –maasturi tarjoaa statusta kohtuuhintaan, huonosti autoja tunteva kun ei sitä heti edes X5:tä pienemmäksi tunnista.

Eikä X3 isovelimallia oikeasti niin paljon pienempi olekaan, markkinoille tullessaan sen tavaratila oli vain 20 litraa X5:tä pienempi.

Esimerkiksi vuonna 2003 myyntiin tullut X3 vauhditti Bemarin menestystä merkittävästi, muuallakin maailmassa se on keskikokoisten katumaastureiden sarjassa saavuttanut tukevan jalansijan.

Suomessa se kuitenkaan ei ole ollut varsinaisesti mikään hitti. Huolimatta kalliimmasta hinnastaan X5 on koko ajan myynyt selkeästi paremmin. Ei ihme, että tämä ei kuumenna tunteita edes nettifoorumeilla.

Moneen samanikäiseen japanilaiseen ja korealaiseen verrattuna kahdeksan vuotta vanhan X3:n ohjaamo näyttää edelleen kohtuullisen modernilta, johtuen alumiinin käytöstä kojelaudassa.

Moneen samanikäiseen japanilaiseen ja korealaiseen verrattuna kahdeksan vuotta vanhan X3:n ohjaamo näyttää edelleen kohtuullisen modernilta, johtuen alumiinin käytöstä kojelaudassa.

Aikaansa edellä – aikoinaan

Kuitenkin kun X3 tuli markkinoille, se oli aikanansa edellä. Siinä yhdistyivät henkilöauton mukavuus maasturin ajettavuuteen hankalammissakin oloissa. Mutta mikään täysiverinen maasturi X3 ei tietenkään ole.

Nyt koeajettu X3 kuuluu mallin ensimmäiseen sukupolveen. Toinen sukupolvi vuonna 2010 otti ison askeleen eteenpäin, ajo-ominaisuudet ja mukavuus parantuivat selkeästi. Sisätilatkin saivat ylellisemmän ilmeen.

Tämä ensimmäisen polven X3:n keulan ilmeen valoineen ja etusäleikön ”munuaisineen” ero X5:een on selkeämpi kuin nykyään: tarkkasilmäinen näkee myös muodoissa enemmän kantikkuutta.

Olen usein ihaillut vanhojenkin Touring-mallien kyydin sulavuutta. Tässä iäkkäämmässä X3-maasturissa kyyti on selkeästi järeämpää, eikä alustakaan mukavuudeltaan ole ihan samaa tasoa kuin sedan- ja farmarimalleissa.

Kova, mutta ei huoju

2-litrainen dieselkone ryskää varsinkin kylmänä autoliikkeen pihasta lähtiessä karkeasti. Mutta jo Herttoniemen teollisuusalueelta Itäväylälle ehdittäessä käynti ehtii tasaantua ja ajo alkaa jo maistua. Verrattuna samanikäisiin saman kokoluokan yhtä vanhoihin ja yhtä paljon ajettuihin japanilaisiin ja korealaisiin maastureihin X3:n melutaso on kohtuullinen.

Jousitus on pintakova, mutta vauhdin kasvaessa menosta tulee mukavampaa, ja silti edelleen ihan jämäkkää. X3 ei huoju samalla tavalla kuin ”oikeat” maasturit.

Itäkeskuksessa auto oli yllättävän näppärä käänneltävä, näkyvyys on hyvä ja kulmatkin aika hyvin arvioitavissa.

Kesällä ei neliveto-ominaisuuksista pääse selville, mutta olen käsittänyt että tämän X3:n neliveto on mukautuva, eli veto muuttuu etu- ja taka-akselin välillä automaattisesti, perusvedon ollessa 40 % edessä ja 60 % takana.

Varsinaisesti vanhaa X3:a ei voi kehua komeaksi, mutta onhan se kuitenkin Bemarin kaupunkimaasturi. Koeajettu yksi taisi olla karvalakein mitä tästä mallistosta löytyy: manuaalivaihteinenkin. Pakki ei meinannut ihan heti löytyä.

bmw x3 2Voisi luulla kalliimmaksi

Bemareiden iäkkäämpien maastureiden yksi paras puoli on, että autoihin enemmän perehtymättömän naapurin silmin vantaalaisella pientaloalueella ne näyttävät edelleen ihan moderneilta.

Sisälläkin fiilis on ehdottomasti modernimpi ja vähemmän muovinen kuin vastaavanikäisten japanilaisten ja korealaisten kaupunkimaastureiden, onhan kojelaudassakin käytetty teräksenväristä alumiinia.

Tietenkään auto ei ollut enää kuin ”pakasta vedetty”. Nahkaverhoilukin oli vuosien patinoimaa, mutta kuitenkin ehjää. Varustelista on melko kattava. Nahkaverhoilu lisäksi autossa on mm. törmäystunnistin, DSC ajovakauden hallintajärjestelmä, ASC-X luistonvalvontajärjestelmä, ilmastointiautomatiikka, ADB-X automaattinen tasauspyörästöjarru, HDC alamäkihidastin, xDrive nelivetojärjestelmä muuttuvalla voimanjakosuhteella, , integroitu keskimmäinen pääntuki ja mukitelineet, kääntyvät takaistuimen selkänojat 60:40, Ajotietokone, sivupeilien sähkösäätö, etu- ja takaikkunat mukavuustoiminnolla.

Uutena, vuonna 2007, tämän X3:n lähtöhinta oli 56 800 euroa, varusteet ovat tietysti nostaneet hintaa jonkun verran.

Arvosta on siis jäljellä enää 28 prosenttia, mutta statuksesta varmasti reilusti yli 50 prosenttia. Eikä 190 000 kilometriä Bemarin 2-litraiselle perusdieselille vielä tarkoita lähimainkaan loppua, myydäänhän näitä Nettiautoissa melkein400 000 kilometriä ajettuinakin. Tämä on myös Suomi-auto.

Koeajettu BMW X3 2.0d
·         Vuosimalli: 2007
·         Mittarilukema: 190 309 km
·         Käyttövoima: diesel
·         Vetotapa: neliveto
·         Vaihteisto: manuaali
·         Teho: 150 hv
·         Huippunopeus: 198 km/h
·         Kiihtyvyys 0-100: 10,2 s
·         Yhdistetty kulutus: 7.2 l/100 km
·         Katsastettu: 1/2015
·         Myyjä: Kamux Herttoniemi, Helsinki

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *