Riihimäen varuskunnassa ajetaan 3.10. F-cupin tuplasuper-EK
Riihimäen Urheiluautoilijoiden lauantaina 3. lokakuuta järjestämä ralli päättää Mad-Croc-F-cup-rallisarjan. Työkalusi.com-rallin seitsemästä erikoiskokeesta kaksi ajetaan kaupunkialueella eli Riihimäen varuskunnassa.
Riihimäen UA on järjestänyt Riihimäki-rallin jo 39. kertaa, eli kyseessä on yksi komeimman historian omaavista kansallisista ralleista. Ensimmäisen kerran Riihimäki-ralli, joka on perinteisesti kaasuteltu talvella, ajettiin vuonna 1960. Ensimmäiset kymmenen Riihimäki-rallia ajettiin putkeen 60-luvulla. Lähes samanlainen putki oli 80-luvulla, jolloin vain vuosi 1989 jäi ilman Riihimäki-rallia.
Vain 2000-luvun alussa Riihimäki-rallin järjestämisväli oli pidempi kuin vuosi tai kaksi. 2010-luvulla Riihimäki-ralli on ajettu vuotta 2013 lukuun ottamatta vuosittain. Tammikuussa 2013 kisanteko-organisaatio piti kolmen arvosarja-avauksen järjestämisurakan jälkeen ansaitun sapattivuoden.
Tammikuussa 2010 RiiUA järjesti F-cupin avauskilpailun. Tammikuussa 2011 oli vuorossa Historic Rally Trophyn avauskilpailu. Riihimäen Urheiluautoilijoiden 50-vuotisjuhlakilpailuna tammikuussa 2012 ajettu Riihimäki-ralli oli SM-sarjan avauskilpailu. SM-status oli rallille tuttu juttu, toimihan RiiUA:n ralli 60-, 70-, 80- ja vielä 90-luvullakin SM-sarjan avauskilpailuna.
Riihimäki-rallin kunniakkaasta järjestämishistoriasta kertoo se, että ralli on peruttu vain kerran. Tuokaan peruutusta ei mennyt järjestäjän piikkiin, sillä vuonna 1974 ralli peruttiin energiakriisin vuoksi.
Poikkeava ajankohta
Tänä vuonna Riihimäen UA järjestää rallin ”poikkeavaan ajankohtaan” eli syksyllä. Toinen ”poikkeavuus” on se, että kilpailu ajetaan nimellä Työkalusi.com-ralli. Se ei sen sijaan ole uutta, että Riihimäellä ajetaan huippusuositun F-cupin pisteistä – kyseessä on jo kolmas RiiUA:n 2010-luvulla järjestämä F-cupin osakilpailu. Tammikuun 2010 tapaan myös tammikuussa 2014 Riihimäki-ralli oli F-cupin avauskisa.
Työkalusi.com-ralli ei ole Riihimäen Urheiluautoilijoiden ensimmäinen ”talveton” ralli. 90-luvulla RiiUA järjesti kaksi keväällä ajettua asfalttirallia, ja 2000-luvun alussa RiiUA teki yhdessä Hyvinkään UA:n kanssa neljä syksyllä ajettua SM-rallia.
F-cup-rallisarjan lauantaina 3. lokakuuta päättävä Työkalusi.com-ralli on kuitenkin Riihimäen UA:n ensimmäinen yksin tekemä soraralli.
Yksi EK = kaksi EK:ta
Edellisten Riihimäki-rallien tapaan myös Työkalusi.com-rallissa ajetaan yleisöerikoiskoe aivan kaupungin keskustan välittömässä läheisyydessä. Tai itse asiassa F-cupin päätösosakilpailussa ajetaan kaksi yleisöerikoiskoetta!
Hyppyristään tunnetulla Riihimäen raviradalla ei Työkalusi.com-rallissa ajeta, koska ravirata-alue ”toimii” rallissa vain talvella. Mutta erinomaisen yleisöerikoiskoealueen tilalle on löydetty toinen erinomainen – ja todella perinteinen – yleisöerikoiskoealue, onhan Riihimäen varuskunnan alueella ajettu autokilpailuja 60-luvulta alkaen.
Erikoiskokeet 3 ja 4 ajetaan yhtä aikaa, ei normaaliin tapaan peräkkäin. Kun molemmat erikoiskokeet ovat käynnissä, noin 2,5 km:n mittaiselle EK:lle lähetetään autoja 30 sekunnin välein. Eli katsottavaa riittää koko ajan!
Tuplayleisö-EK:lla on sekä soraa että asfalttia. EK ei ole mitään tynnyrinkiertoa, hidasteita on vain muutamassa paikassa nurmikoiden suojelemiseksi. EK 3 on täysin sama kuin EK 4, mutta erikoiskokeilla on omat ajanottojärjestelmät.
Työkalusi.com-rallin kilpailukeskus, ralliravintola, maali, tulospalvelu ja palkintojenjako on keskitetty Pohjolanrinteen koululle (Pohjolankatu 8), joka on lähes kävelymatkan päässä tuplayleisö-EK:sta. Järjestäjä suosittelee jättämään auton esimerkiksi raviradan pysäköintialueelle. Koska EK:t ovat varuskunnan alueella, kulku niille tapahtuu varuskunnan pääportin kautta, ja yleisöä varten on rajatut katsomoalueet.
7 EK:ta, 76 EK-km
Työkalusi.com-rallin reitti on kokeneiden reitintekijöiden ”tuote”. Reittiryhmän muodostavat reittijohtaja Riku Bitter sekä ratamestarit Teemu Arminen, Juha Salmi ja Sanna Salin.
Seitsemästä erikoiskokeesta muodostuvan rallin lähtö tapahtuu Riihimäen keskustasta Hotelli Seurahuoneen edustalta (Kauppakatu) kello 11 alkaen.
F-cupin päätösosakilpailussa ajetaan 76 erikoiskoekilometriä reitin kokonaispituuden ollessa 209 kilometriä. Mukana on myös tiestöä, jolla ei ole miesmuistiin ajettu rallia.
Ennen varuskunnan tuplayleisö-EK:ta ajetaan kaksi ”metsä-EK:ta”. Erikoiskokeiden 1 ja 2 jälkeen on kokoomatauko, joten rallikaravaani saapuu varuskuntaan tiivistettynä. Kilpailun ainoa huolto on EK 4:n jälkeen Riihimäen ABC:llä. Huollon jälkeen ajetaan kolmen EK:n nippu.
Työkalusi.com-rallin kaikille erikoiskokeille myydään pääsylippuja. Yksittäinen EK-lippu maksaa kahdeksan euroa. Varuskunnan tupla-EK on samanhintainen kuin yksittäiset EK:t. Alle 15-vuotias pääsee vanhempansa seurassa EK:lle ilmaiseksi.
Rallilauantaina kello 9 myyntiin tulevassa 15 euroa maksavassa rallipaketissa on kaksi pääsylippuranneketta, joilla pääsee kaikille erikoiskokeille. Rallipaketissa on myös mm. reittikartta ja osanottajaluettelo.
Työkalusi.com-rallin rallipaketteja myyvät Riihimäellä ABC (Kinturintie 2) sekä Kulmalan puistokadun ja Kirjauksentien Nesteet. Kantatie 54:n varressa myyntipisteinä toimivat Grillikahvio Huhkajalampi Lopella ja Pihvipaikka 54 Hausjärven Oitissa.
F-cupissa ajettiin talvella kolme osakilpailua. Elokuussa ajetun Kiteen osakilpailun jälkeen ohjelmassa on vielä ennen Työkalusi.com-rallia 19.9. ajettava Laihian osakilpailu.
Teksti Pekka Virtanen, kuvat Marko Kyöstilä
Vastaa