Uusi Ford Focus RS nollasta sataan 4,7 sekunnissa
Uusi Ford Focus RS kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa ja yltää huippunopeuteen 266 km/h; alustavat hinnat alkaen 52.000 euroa
Focus RS:n kiihtyvyys on optimoitu liikkeellelähdön hallinnalla (Launch Control), joka on saatavana RS-malliin ensimmäistä kertaa. Siinä on nyt ensi kertaa myös Ford Performance
AWD-neliveto dynaamisella kaarreajon hallintajärjestelmällä, joiden yhdistelmänä syntyy loistava pito, ketteryys ja kaarrenopeus.
Focus RS on esillä Frankfurtin autonäyttelyssä osana Euroopan Ford Performance -valikoimaa. Mukana on myös täysin uusi ja erittäin suorituskykyinen Ford GT -superauto, Focus ST:n viisiovinen malli ja wagon-versio sekä moninkertaisesti palkittu Fiesta ST.
Ford Performance -neliveto pohjautuu kahteen elektronisesti ohjautuvaan kytkimeen, joilla hallitaan väännön jakautumista eteen ja taakse. Omat kytkimet voivat säädellä myös vääntöä takapyörien välillä. Näin saadaan aikaan kaarreajo-ominaisuus, jolla on merkittävä vaikutus auton käsiteltävyyteen ja käyttäytymiseen mutkissa.
Hallintayksikkö tarkkailee voimanjakoa lukuisten antureiden avulla 100 kertaa sekunnissa. Optimaalisen ajodynamiikan aikaansaamiseksi Ford Performance AWD-neliveto ja ajovakauden hallintajärjestelmä sekä erityisesti jarruihin perustuvan kaarreajon hallintajärjestelmä, joka toimii nelivetojärjestelmän voimanjaon rinnalla, kalibroitiin uudelleen.
Autossa on neljä eri Drive Mode -ajoasetusta, jotka säätävät nelivetojärjestelmän, iskunvaimentimet, elektronisen ajovakauden hallintajärjestelmän, ohjauksen ja moottorin reagoinnin sekä auton äänet tuomaan parhaan mahdollisen suorituskyvyn niin normaalissa maantieajossa kuin rataolosuhteissa. Saatavilla on Normal-, Sport- tai Track-asetus sekä Drift Mode -ajoasetus, joka auttaa hallituissa yliohjausluisuissa radalla.
Moottorin rakenne on sama kuin uudessa Mustangissa käytössä olevan täysalumiinisen nelisylinterisen 2.3 litran moottorin. Focus RS:n moottoria on huomattavasti parannettu tuottamaan 10 prosenttia enemmän tehoa. Moottorissa on uusi matalan inertian kaksikierukkainen turboahdin suuremmalla kompressorilla, paranneltu ilman sisäänotto sekä suurikaliiperinen pakokaasujärjestelmä.
Auton moottori tuottaa 440 Nm:n maksimivääntömomentin, kun kierrosnopeus on välillä 2 000–4 500 rpm. Voimakkaassa kiihdytyksessä vääntömomentti voi olla hetkellisesti jopa 470 Nm.
Focus RS on kolmaskymmenes Ford, joka saa kantaa legendaarista RS-logoa. Lisäksi se on yksi 12 uudesta suorituskykyisestä autosta, jotka Ford tuo asiakkailleen ympäri maailmaa vuoteen mennessä osana Ford-suorituskyvyn uutta aikakautta. Uudet Focus RS -autot valmistetaan Saarlouisissa, Saksassa. Autojen toimitukset alkavat Euroopassa vuoden 2016 alkupuolella.
Vastaa