Kaasujalka

Honda Civic uudistui entistä houkuttelevammaksi

Julkaissut:

|

19.4.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Honda Civic uudistui entistä houkuttelevammaksi

Uuden Honda Civicin myynti alkaa viikonloppunäyttelyssä 18.-19.4.2015.

Honda on päivittänyt Civic-mallisarjan niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaan.

Varustelu on entistä kattavampi ja viisiovisessa Civicissä korostetaan aiempaa enemmän urheilullisuutta niin ulkonäössä kuin ajettavuudessa. Civic Tourer on saanut samat varustekohennukset, mutta on muuten olemukseltaan käytännöllisyyttä painottava.

Hondan koko mallisto uudistuu ja kasvaa vuoden 2015 aikana. Hondan kaikki mallit ovat olleet jo pitkään kattavasti varusteltuja ja tässä mennään uudistuksen myötä vielä pidemmälle. Sekä uudistuneen Civicin että samaan aikaan esiteltävän uudistuneen CR-V:n vakiovarusteluun kuuluu nyt kaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustin. Ihmiset haluavat olla jatkuvasti yhteydessä ympäristöön, minkä Civic Sportin, Lifestylen ja Executiven monipuolinen Honda Connect tekee helposti mahdolliseksi.

Hiottu ulkonäkö

Uudistuneen Honda Civicin tunnistaa keulan ilmeestä, joka on muuttunut modernimmaksi. LED-päivävalot on nyt integroitu osaksi valoumpiota ja valot ovat muutenkin aiempaa tehokkaammat. Muita keulan muutoksia ovat suuremmat jäähdytyssäleikön aukot ja alemmaksi jatkuva, uudelleen muotoiltu etuspoileri.

Viisiovisessa Civic Hatchbackissa on lisäksi uudet sivuhelmat ja myös korin takaosaan on tehty muutoksia. Sekä takapuskuri että -diffuusori ovat käyneet tuulitunnelissa. Vasta vähän yli vuoden myynnissä olleen Civic Tourerin perä on ennallaan.

Honda Civicin ulkonäköä ei lähdetty muuttamaan vain esteettisistä syistä, vaan auton aerodynaamisia ominaisuuksia haluttiin parantaa entisestään. Suunnittelijoiden pyrkimyksenä oli vähentää ilmavirran autoa nostavaa vaikutusta. Näin saadaan aikaan parempi suuntavakavuus sekä parempi ohjaustunto. Samaan aikaan oli kuitenkin tärkeää, että auton ilmanvastus ei saa kasvaa.

Osa aerodynamiikkaa parantavista muutoksista on näkyviä, kuten suuremmat etusäleikön aukot, etuspoilerin alaosaan tehty jatke tai takaspoilerin muoto. Mutta osa kehitysaskelista on näkymättömiä, kuten konepellin keskiosaan lisätty tiiviste. Tämä kertoo, miten pienistä asioista kokonaisuus rakentuu.

Vain viisiovisena saatava uusi Civic Sport poikkeaa olemukseltaan jonkin verran sisarmalleistaan. Civic Sportissa on annos samaa aggressiivisuutta kuin myöhemmin tänä vuonna myyntiin tulevassa uudessa Civic Type R:ssä. Civic Sportissa on hunajakennomainen jäähdyttäjän säleikkö, mustat kevytmetallivanteet ja takaluukun spoileri on korinvärinen. Myös Civic Sportin sisustus on mustan kattoverhoilun ja mustien ikkunapilarien verhoilujen myötä urheilullisen tummanpuhuva. Istuimissa käytetään uutta verhoilumateriaalia ja pehmusteita, joiden myötä sivuttaistuki on aiempaa parempi.

Parempi ajettavuus ja mukavuus

Honda on jatkuvassa yhteydessä asiakkaisiinsa, joiden toiveet otetaan huomioon autojen kehitystyössä. Civicistä on haluttu tehdä entistä parempi ajettava sekä pienissä että suurissa nopeuksissa. Alustassa on muutettu sekä etu- että takajousien vakioita, minkä lisäksi myös iskunvaimennusta on säädetty. Ohjaustehostimen toimintaa on kehitetty niin, että ohjaus palauttaa nyt aiempaa herkemmin. Ohjaus palauttaa entistä luontevammin pienillä kääntökulmilla. Lisäksi ohjaustuntuma on sama riippumatta siitä, kuinka nopeasti ohjauspyörää käännetään

Suurin muutos on ajonvakautuksen (VSA) yhteydessä toimiva uusi AHA eli Agile Handling Assist. Sen avulla sivuttaiskiihtyvyyttä hallitaan aiempaa tarkemmin. Kori kallistuu vähemmän kuin ennen, minkä ansiosta Civic kääntyy nopeammin ja herkemmin. AHA:n toimii jyrkissä mutkissa tai nopeassa kaarreajossa. Se kytkeytyy päälle jo ennen ajonvakautusta, muttei estä ajonvakautuksen toimintaa.

Valinnanvaraa varusteissa

Uudistuneessa viisiovisessa Civicissä on viisi varustetasoa, joissa kaikissa on nyt vakiovarusteena Bluetooth hands free eli puhelimen kädet vapaana toiminto sekä kaupunkiliikenteen hätäjarrutusavustus (CTBA). Se auttaa välttämään törmäyksiä pienillä alle 30 km/h nopeuksilla. Tutka seuraa liikennettä auton edessä ja järjestelmä jarruttaa automaattisesti, mikäli havaitsee törmäysriskin.

Mitään Civicin varustetasoista ei voi kutsua perusvarusteluksi, sillä jo Comfort tarjoaa kaiken tarpeellisen lisäksi paljon mukavuusvarusteita. Siitä löytyvät mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, ajovalojen pesimet, automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin nopeusrajoittimella, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa, mäkilähtöavustin, Bluetooth ja moottorin sammutusautomatiikka. Honda Civic 1,4 i-VTEC Comfort maksaa 20 990 euroa ja 1,6 i-DTEC 24 990 euroa.

Uudistuneessa Civicissä on Comfortin yläpuolelle sijoittuva 2 000 euroa kalliimpi Elegance korvaa aiemman Sportin. Siinä ovat edellisten lisäksi tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, valoautomatiikka, sähköisesti joko katkaisimesta tai virta-avaimesta korin myötäisesti taittuvat sivupeilit, takaistuimen kyynärnoja, peruutuskamera ja paljon muuta. Elegancen saa myös 1,8-litraisella moottorilla varustettuna hintaan 24 990 euroa. Automaattivaihteiston lisähinta on 1 900 euroa.

Uusi Civic Sport, jonka saa vain viisiovisena, on entistä urheilullisempi, ja sen saa vain 1,8 i-VTEC tai 1,6 i-DTEC -moottorilla hintojen alkaessa 25 990 eurosta. Edellä mainittujen ulkonäön erojen lisäksi Sportissa on tummennetut takaikkunat, kevytmetallipolkimet sekä Honda Connect -tietoviihdejärjestelmä.

Toiseksi täydellisin Civicin varustetaso on Lifestyle (alkaen 27 990 €), josta löytyvät edellisten lisäksi pysäköintitutkat edessä ja takana, LED-lähivalot, korkeatasoisemmat äänentoistolaitteet (320 W) ja paljon muuta. Ylellisin Civic on pientä loistoautoa varustukseltaan muistuttava Executive, jossa on mm. lasinen panoraamakatto (vain 5-ovinen), nahkaverhoilu ja navigaattori.

Honda Civicin viisioviseen tehdyt muutokset otetaan pääosin käyttöön myös Honda Civic Tourerissa, joka on ollut esittelystään lähtien Suomessa parivaljakon suositumpi vaihtoehto. Varustetasot ovat samat (pois lukien Sport, jota ei Toureriin saa) kuin viisiovisessa Civicissä ja farmarin lisähinta on 1 100 euroa. Luokkansa suurimman tavaratilan tarjoavien Civic Tourerien hinnat alkavat 1,8 i-VTEC Comfortin 24 090 eurosta.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *